یک شرکت تحقیقاتی به نامPrecedence Research ، اخیراً گزارشی درباره ایمپلنت های پزشکی پرینت سه بعدی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، ارزش بازار ایمپلنت های چاپ سه بعدی شده تا سال ۲۰۳۰ باید به بیش از ۹ میلیارد دلار برسد که در مقایسه با ارزش ۵/۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰، نشان دهنده نرخ رشد سالانه ۱۹ درصدی می باشد. تکنولوزی پرینتر سه بعدی در مواجهه با عمل های جراحی پیچیده، می تواند نیاز واقعی پزشکانی را که می خواهند تمرین کنند و خطاهای احتمالی را کاهش دهند، برآورده می سازد. این مطالعه نشان می دهد که بازار ارتوپدی یکی از اصلی ترین عوامل رشد این فناوری است: دستگاه های ارتوپدی چاپ سه بعدی شده به تنهایی رشد ۲۵٪ بین سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ یا ارزش ۹۴/۱ میلیارد دلاری را نشان می دهد. علاوه بر این، این گزارش اهمیت استفاده از مواد پرینت سه بعدی که به طور قابل توجهی در این افزایش نقش داشته است را نشان می دهد.

 

ساخت ایمپلنت ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

بخش پزشکی بیش از هر زمان دیگری مورد آزمایش قرار گرفته است و بحران های بهداشتی نقاط ضعف بسیاری را، به ویژه از نظر زنجیره تأمین نشان داده اند. فناوری های سه بعدی قبلاً نقشی اساسی در این زمینه داشتند وبیماری کرونا فقط این روند را تسریع کرده است. در واقع فناوری های اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی امکان طراحی انواع تجهیزات پزشکی سفارشی، مدلهای تشریحی، راهنماهای جراحی و غیره را فراهم کرده اند. بنابراین پزشکان می توانند خود را بهتر برای عمل های جراحی آماده کرده و از این طریق علاوه بر کاهش زمان، احتمال خطاها را کاهش دهند. بیمار نیز می تواند از دستگاه ها و راه حل های کاملاً متناسب با مورفولوژی، به ویژه در مورد ایمپلنت ها که بدن باید آن را قبول کند بهره مند شود.

ساخت ایمپلنت ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت ایمپلنت ها با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

رفع نیاز پزشکان با استفاده از ایمپلنت های پرینت سه بعدی شده

بازار ایمپلنت های پرینت سه بعدی شده تحت تأثیر تعداد ترانسپلنت ها، پیوندها یا حتی تعویض مفاصل است. این عمل ها جراحی های سنگینی هستند که نیاز به آمادگی عالی جراحان دارند. جراحان با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی می توانند ایمپلنت های سفارشی تولید کنند تا خطر عفونت را کاهش و پیوند استخوانی (به عنوان مثال با استفاده بیشتر از تیتانیوم در چاپ سه بعدی) را بهبود بخشند. ایمپلنت های ساخته شده به این روش سبک تر و با دوام تر هستند و از شکل استخوان ها بهتر پیروی می کنند.

این گزارش مشخص می کند که یکی از اصلی ترین کاربردهای پرینت سه بعدی در بازار، مربوط به ارتوپدی به ویژه استفاده از پرینت سه بعدی پلیمری و فلزی در عمل های پیچیده است. این موارد تأثیرات قابل توجهی در جراحی هایی که ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهند دارند. ایمپلنت های دندانپزشکی و جمجمه نیز دو کاربرد مهم هستند. این مطالعه به طور ویژه بر فناوری های پرینت سه بعدی ذوب لیزری مبتنی بر بستر پودر، متریال جتینگ و EBM متمرکز است.

رفع نیاز پزشکان با استفاده از ایمپلنت های پرینت سه بعدی شده
رفع نیاز پزشکان با استفاده از ایمپلنت های پرینت سه بعدی شده

این مطالعه مشخص می کند که آمریکای شمالی با در اختیار داشتن بیش از ۳۰٪ از سهم، بر بازار ایمپلنت های چاپ سه بعدی شده تسلط دارد. انتظار می رود در سال ۲۰۲۲، منطقه آسیا و اقیانوسیه با کشورهای پیشرو مانند چین، هند و ژاپن، به دومین کاربر بزرگ فناوری های سه بعدی تبدیل شود. این افزایش عمدتاً به دلیل شیوع فزاینده مشکلات در دندان و استخوان است.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (37 امتیاز)