علم معماری شامل برنامه ریزی، طراحی و ساخت سازه های فیزیکی است. چندین سال است که بخش معماری و طراحی استفاده از فناوری های پرینت سه بعدی را آغاز کرده اند. امروزه دیگر سازه های پرینت سه بعدی شده تعجب آور نیستند و استفاده استودیوهای طراحی و شرکت های معماری از دستگاه های پرینتر سه بعدی رومیزی برای ایجاد مدل های سه بعدی به یک فرایند معمول تبدیل شده است. علاوه بر این، تعداد شرکت های معماری که در سراسر جهان از فناوری چاپ سه بعدی استفاده می کنند به سرعت در حال افزایش است. در این مقاله فواید استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای شرکت های طراحی و معماری مورد بررسی قرار گرفته است.

 

مزایایی استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت معماری

اگر فناوری های پرینت سه بعدی مزایایی نسبت به روش های مرسوم نداشتند احتمالاَ دلیلی برای تلفیق این فناوری در معماری وجود نداشت. در واقع مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی در حوزه طراحی و معماری بسیار زیاد است. Jose Aguilar، بنیانگذار و مدیرعامل استودیوی māk در تگزاس در این باره گفت: “من از سال ۲۰۰۸ از چاپ سه بعدی استفاده می کرده ام و خیلی سریع مزایای آن در زمینه های طراحی و معماری را مشاهده کردم. نرم افزارهای توسعه یافته برای صنعت معماری، ساخت و ساز و تولید مبلمان همیشه از توانایی واقعی در تولید طرح های هندسی پیچیده بسیار جلوتر بوده اند. فناوری پرینت سه بعدی مزایای بزرگی از جمله کاهش زمان طراحیCAM  فراهم می آورد”.

مزایایی استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت معماری
مزایایی استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت معماری

آزادی در طراحی و ایجاد هندسه های پیچیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

بدون شک بزرگترین مزیت استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در پروژه های معماری، آزادی طراحی می باشد زیرا این فناوری ساخت آسان اشکالی که قبلاً غیر قابل تصور بوده اند را امکان پذیر ساخته است. به عبارت دیگر با افزایش آزادی در طراحی، فرصت ایجاد هندسه های پیچیده جدید فراهم می شود. علاوه بر این، شرکت ها با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی می توانند طرح های خود را بررسی و مقایسه کنند. شرکت معماری Bercy Chen Studio در آمریکا اظهار داشت: “ما با استفاده از یک چاپگر سه بعدی می توانیم گزینه های مختلف طراحی را چاپ کنیم. به جای داشتن یک طرح بر روی صفحه نمایش، مدل های سه بعدی به ما کمک می کنند تا دید بهتری از طراحی خود داشته باشیم و به ما این فرصت را می دهند تا بهترین گزینه ها را مورد بررسی قرار دهیم”.

آزادی در طراحی و ایجاد هندسه های پیچیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
آزادی در طراحی و ایجاد هندسه های پیچیده با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

افزایش پایداری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

هنوز شک هایی در مورد اینکه آیا تکنولوژی پرینت سه بعدی نسبت به سایر روش های تولید واقعاَ زیست سازگار است وجود دارد. اما حتی اگر بعضی از مواد پرینت سه بعدی زیست سازگار نباشند، باز هم موارد مختلفی وجود دارد که ثابت می کند پرینت سه بعدی نسبت به سایر روش های ساخت سنتی پایدارتر و با آسیب کمتر به محیط زیست است. طبق گفته یک شرکت تولید کننده پرینتر های سه بعدی، پایداری با کاهش میزان مصرف مواد چه در خود محصول و چه کاهش مواد حاصل از بهینه سازی هندسی و یا ضایعات مختلف مرتبط با تولید مانند قالب ها مشخص می شود.

تکنولوژی پرینت سه بعدی با به حداقل رساندن منابع مورد استفاده، نقش مهمی در پایداری ایفا می کند. علاوه بر این فناوری چاپ سه بعدی امکان تولید غیرمتمرکز بر اساس تقاضا را بدون نیاز به حمل و نقل (بین قاره ای) فراهم می کند و از این طریق رد پای کربن را به حداقل می رسد.

افزایش پایداری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
افزایش پایداری با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

سفارشی سازی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

توانایی ارائه محصولات کاملاً سفارشی به یک فاکتور مهم در رقابت بین شرکت ها تبدیل شده است. دستیابی به محصولات سفارشی سازی شده با تکنیک های سنتی دشوار است. Jose Aguilar در این باره توضیح داد: “یک عامل مهم برای ما به منظور رقابت در صنعت، قابلیت شخصی سازی است که می توانیم به مشتریان خود ارائه دهیم. مشتریان ما همیشه به دنبال محصولات آماده مصرف هستند اما به طور معمول می خواهند این محصولات متناسب با نیازهای خاص آنها سفارشی شوند. دستیابی به این امر با استفاده از روش های ساخت سنتی دشوار است، اما با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی می توانیم محصولات سفارشی سازی شده ارائه دهیم”.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (40 امتیاز)