دنیای مواد چاپ سه بعدی هم اکنون به گونه ای است که تقریباً هر هفته نوع جدیدی از ترموپلاستیک ها یا فوتوپلیمر ها معرفی می شوند و به تدریج گستره مواد قابل استفاده در تکنولوژی ساخت افزایشی (AM) با مواردی قابل استفاده در تولید سنتی برابر خواهد شد. آخرین ماده قابل چاپ سه بعدی رزینی به نام Elastic ToughRubber 90 (ETR)  است که توسط شرکت Adaptive3D توسعه یافته است.

ساخت یک رزین الاستیک جدید برای چاپ سه بعدی در صنعت تولید کفش و حمل و نقل

چالشی که بسیاری از مواد چاپ سه بعدی با آن روبرو هستند، توسعه محصولی است که با مواد مورد استفاده در فناوری قالب تزریق و سایر فرایندهای تولید سنتی معادل باشد. در مورد ترموپلاستیک های الاستومری مورد استفاده در فرآیندهایی مانند FFF و SLS، قطعات معمولاً برای استفاده نهایی به اندازه کافی مستحکم نیستند.

 

برای فناوری های چاپ سه بعدیvat photopolymerization ، مانند پردازش نور دیجیتال (DLP) و stereolithography (SLA) ، از رزین های چسبناکی استفاده می شود که منجر به ایجاد قطعات چاپ سه بعدی شده ای با الاستیسیته پایین و استحکام کم می گردند. در آن دسته از فرآیندهای SLA  و DLP که امکان ایجاد قطعات الاستومری مناسبی را امکان پذیر می سازند، از تکنیک های پس پردازش ثانویه طولانی و شدید برای جایگزین کردن زنجیره های پلیمری ضعیف ایجاد شده توسط فرآیند چاپ استفاده می شود.

ETR یک فوتوپلیمر است که به طور خاص برای چاپ سه بعدی DLP طراحی شده است و هدف از آن پر کردن شکافی است که مواد شبه لاستیکی باید وجود داشته باشند. Walter Voit مدیر عامل شرکت Adaptive3D  این ماده را به عنوان یک الاستومر سخت قابل چاپ برای تمام فصول توصیف کرد.

Voit افزود: “ماده الاستومتر Elastic Tough Rubber با داشتن عملکرد پایدار در دماهای پایین، استحکام پارگی kN/m 46، بیش از ۲۰۰ درصد قابلیت کشیدگی و سهولت در پردازش، مزایای چاپ سه بعدی را برای تولید کنندگان و فروشندگان قطعات لاستیکی، پلی اورتان و فوم آَشکار می کند.”

تولید یک رزین الاستیک جدید برای چاپ سه بعدی
تولید یک رزین الاستیک جدید برای چاپ سه بعدی

طبق گفته این شرکت، ETR برای داشتن کیفیت بالاتر و تکرارپذیری نیازی به مخلوط شدن ندارد. از رزین باقی مانده نیز می توان در چاپ های بعدی مورد استفاده قرار داد و از این طریق ضایعات، هزینه ها و تأثیرات زیست محیطی را کاهش داد. در حال حاضر شرکت  Adaptive3Dبرای تولید محصولات مصرفی از ETR استفاده می کند و پیشنهاد می کند که این ماده برای ساخت قطعات نهایی مورد استفاده قرار گیرد.

اگرچه از این ماده می توان در حمل و نقل و کاربردهای صنعتی استفاده کرد اما Kial Gramley معاون فروش و بازاریابی شرکت Adaptive 3D گفت: “در نهایت ما معتقدیم که صنعت تولید کفش مکان بسیار مناسبی برای استفاده از این ماده است و ما آماده ایم تا در سال ۲۰۲۰ تولیدمان را چند برابر کنیم. “

برای کسانی که در نمایشگاه بین المللی Formnext در فرانکفورت آلمان حضور یافتند، قطعات چاپ سه بعدی شده با ETR در غرفه  ۱۲٫۱ G01نمایش داده شد.

منبع: https://www.engineering.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید