گاهی اوقات قطعه پرینت سه بعدی شده بیش از حد به صفحه ساخت می چسبند و برداشتن قطعه را دشوار می کند. در این مواقع شما مدل سه بعدی را در نرم افزار اسلایسر برش داده اید، پرینتر سه بعدی خود را تنظیم کرده و یک قطعه پرینت سه بعدی شده عالی تولید کرده اید، اما نمی توانید آن را از صفحه ساخت جدا کنید. اگرچه چسبندگی ضعیف لایه اول می تواند مشکل ایجاد کند، اما چسبندگی زیاد قطعه به صفحه پرینت نیز می تواند دردسر ساز باشد.

جداسازی قطعه پرینت سه بعدی شده از صفحه ساخت

در حالت ایده آل، شما می خواهید قطعه پرینت سه بعدی شده را بدون آسیب رساندن به قطعه یا صفحه ساخت جدا کنید. اگرچه این کار ساده به نظر می رسد، اما اگر چسبندگی لایه اول به صفحه پرینت بیش از حد باشد این کار بسیار دشوار خواهد بود. این امر اغلب در مورد مواد پرینت سه بعدی مانند PETG که بسیار بیشتر به سطوح می چسبند رخ می دهد. در این مقاله روش های مؤثر جداسازی قطعه از صفحه پرینت مورد بررسی قرار گرفته است. برای هر مورد، روش، وسایل مورد نیاز و چگونگی انجام آن آورده شده است.

اعمال نیروی زیاد

در این روش تنها چیزی که نیاز دارید دستانتان است. با استفاده از یک دست صفحه ساخت را در جای خود نگه دارید و با دست دیگر قطعه پرینت سه بعدی شده را فشار دهید یا بکشید. این روش می تواند یک فرایند پرخطر باشد زیرا آزاد شدن ناگهانی قطعه از صفحه ساخت ممکن است باعث شود دست خود را به چیزی بکوبید. بنابراین هنگام جداسازی قطعات با استفاده از این روش احتیاط کنید.

فقط می توانید از این روش هنگامی که قطعه شما دارای استحکام بالایی است استفاده کنید. اعمال این روش برای یک قطعه چاپ سه بعدی شده با دقت پرینت سه بعدی زیاد و جزئیات کوچک می تواند سبب آسیب رسیدن به قطعه گردد، به خصوص اگر سطح صاف و آسانی برای گرفتن وجود نداشته باشد.

اعمال نیروی زیاد
اعمال نیروی زیاد

 

استفاده از تیغه مسطح

روش دوم که رایج ترین تکنیک برای برداشتن قطعه می باشد، استفاده از تیغه تیز و صافی مانند کاردک است. این نوع ابزار در همه اشکال و اندازه ها وجود دارد. حتی می توانید از یک لیسه رنگ یا یک پیچ گوشتی بزرگ تخت استفاده کنید.

صرف نظر از نوع تیغه ای که استفاده می کنید، مهمترین نکته ای که باید بخاطر داشته باشید ایمنی است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به خود، همیشه تیغه را از خود دور کنید. هنگام انجام این کار مواظب باشید به صفحه ساخت فشار وارد نکنید زیرا سبب بهم ریختن تنظیمات صفحه پرینت می گردد که ممکن است باعث ایجاد چسبندگی در عملیات پرینت سه بعدی آینده شود.

استفاده از تیغه مسطح
استفاده از تیغه مسطح

 

تعویض صفحه پرینت

اگر جداسازی قطعه برای شما مشکل بزرگی باشد، می توانید از صفحه ساخت انعطاف پذیر استفاده کنید. صفحه ساخت انعطاف پذیر همانطور که از نامش پیداست سطحی با قابلیت خم شدن می باشد. این ویژگی جداسازی قطعات را آسان می کند. هنگام انتخاب صفحه ساخت انعطاف پذیر برای پرینتر سه بعدی، از سازگاری ابعاد صفحه با دستگاه خود اطمینان حاصل کنید. به عنوان مثال، شما نباید صفحه ضخیم تری انتخاب کنید که سبب کار نکردن حسگر القایی شود.

از آنجا که نمی توانید یک صفحه ساخت شیشه ای انعطاف پذیر پیدا کنید، تغییر صفحه ساخت شیشه ای به صفحه ای از فلز یا ماده انعطاف پذیر دیگری می تواند مزایای زیادی داشته باشد. هنگامی که صفحه ساخت جدید را روی چاپگر سه بعدی محکم کردید، صفحه را تراز کرده، آفست در جهت محور Z را تنظیم، و عملیات چاپ را شروع کنید. پس از اتمام چاپ صفحه ساخت را جدا کرده و به آرامی خم کنید تا قطعه شما از آن جدا شود.

تعویض صفحه پرینت
تعویض صفحه پرینت

 

استفاده از لایه Raft

روش چهارم فعال کردن لایهRaft  در نرم افزار اسلایسر است. Raft ها با ایجاد لایه ای بین قطعه و صفحه ساخت، سبب بهبود چسبندگی قطعه به بستر پرینت می شوند. لازم نیست نگران آسیب رساندن به لایه Raft باشید زیرا پس از اتمام عملیات پرینت جدا می شوند. استفاده از لایه Raft علاوه بر تسهیل فرایند جداسازی قطعه از صفحه ساخت، احتمال تاب برداشتن قطعه را نیز کاهش می دهد. از معایب اصلی لایه Raft می توان به افزایش زمان چاپ و فیلامنت پرینت سه بعدی مصرفی اشاره کرد.

پس از اتمام عملیات چاپ می توانید قطعه خود را به دو روش جدا کنید: ابتدا قطعه را از Raft جدا کنید یا ابتدا Raft را از صفحه ساخت جدا کنید. معمولاً جداسازی Raft از صفحه ساخت منطقی تر است و تا زمانی که فقط Raft را لمس می کنید به جزئیات قطعه پرینت سه بعدی شده آسیب نمی رسد. برای جدا کردن Raft همیشه می توانید از روش های دیگر موجود در این مقاله استفاده کنید.

استفاده از لایه Raft
استفاده از لایه Raft

 

اعمال یک لایه اضافی روی صفحه پرینت

روش پنجم اضافه کردن یک سطح یا لایه اضافی دیگر روی صفحه ساخت است تا قطعه پرینت سه بعدی شده از صفحه چاپ راحت تر جدا شود. این روش مشابه استفاده از لایه Raft است با این تفاوت که لایه های اضافی غیر قابل چاپ می باشند. این لایه ها مانند نوار، ورق ها یا چسب بین سطح زیرین قطعه و صفحه ساخت قرار می گیرند.

برای جبران افزایش ارتفاع ناشی از استفاده از این لایه ها، آفست در جهت محور Z را مجدداً تنظیم کرده و سپس عملیات پرینت سه بعدی را شروع کنید. پس از اتمام کار، می توانید قطعه را از روی لایه اضافی برداشته و یا کل لایه اضافی را جدا کنید. در صورت استفاده از چسب، می توانید صفحه را زیر آب قرار دهید تا لایه چسب جدا شود.

اعمال یک لایه اضافی روی صفحه پرینت
اعمال یک لایه اضافی روی صفحه پرینت

 

ایجاد اختلاف دما

روش دیگر برای جداسازی قطعه پرینت سه بعدی شده از صفحه ساخت، خنک کردن آن است. وقتی مواد سرد می شوند منقبض می شوند و شما می توانید از مزیت تفاوت در سرعت های خنک شدن صفحه چاپ و قطعه استفاده کنید. اگر جنس صفحه پرینت شما از ماده ای حساس به دما مانند شیشه یا آلومینیوم است، این روش بهتر عمل می کند.

برای انجام این کار صبر کنید دمای قطعه و صفحه شما تا دمای اتاق خنک شود، سپس اگر قطعه هنوز به صفحه چسبیده بود صفحه ساخت (همراه با قطعه چسبیده) را در یک جای خنک قرار دهید. این مکان می تواند یخچال، فریزر یا بالای دریچه هوای سرد باشد.

پس از گذشت چند دقیقه و سرد شدن تقریبی صفحه، مجدداً سعی کنید قطعه را از صفحه ساخت جدا کنید. احتمالاً باید عملیات جداسازی به راحتی انجام شود. اگر چنین نشد، صفحه ساخت را برای مدت بیشتری در محیط سرد قرار دهید یا از روش دیگری در این مقاله استفاده کنید.

ایجاد اختلاف دما
ایجاد اختلاف دما

 

استفاده از نخ دندان

اگرچه استفاده از نخ دندان کمی غیر متعارف است، این روش در جداسازی قطعه چسبیده به صفحه پرینت بسیار مؤثر می باشد. نخ دندان را بارها و بارها با سرعت مانند اره به عقب و جلو ببرید. این حرکت عقب و جلو اصطکاکی ایجاد می کند که سبب تسهیل در فرایند جداسازی قطعه می گردد.

در حالی که شاید نخ دندان پرکاربردترین ابزار برای این روش غیر سنتی باشد، شما می توانید از محصولات رشته ای دیگری مانند ساخت زیورآلات یا حتی سیم لحیم کاری استفاده کنید.

استفاده از نخ دندان
استفاده از نخ دندان

 

جداسازی قطعه زیر آب خنک

این روش نسبتاً ساده است زیرا تنها کاری که باید انجام دهید این است که قطعه را زیر یک جریان ثابت آب سرد و خنک قرار دهید. این فرایند مشابه روش گذاشتن در یخچال می باشد زیرا شما عملاً یک اختلاف دما بین مواد ایجاد می کنید. صبر کنید تا دمای قطعه و صفحه پرینت به دمای اتاق خنک برسد. اگر قطعه هنوز به صفحه پرینت چسبیده بود، صفحه ساخت را در یک سینک ظرفشویی قرار دهید. اگر از چسب، اسپری مو و یا مواد چسبنده مشابه استفاده کرده اید، ابتدا مقداری آب گرم روی صفحه چاپ سه بعدی بریزید تا مقداری از ماده چسب پاک شود. سپس برای چند دقیقه مقداری آب سرد یا خنک بر روی صفحه ساخت بریزید. تا آن جا که مقدور است از مرطوب شدن قطعه پرینت سه بعدی شده جلوگیری کنید زیرا اگر فقط صفحه پرینت یا قطعه چاپ شده خنک شود این روش بهتر جواب می دهد. مزیت دیگر این روش این است که آب جاری می تواند باعث حذف چسب باقی مانده شود. بعد از چند دقیقه دوباره قطعه را با استفاده از دستان خود یا یک وسیله از صفحه ساخت جدا کنید. اگر هنوز قطعه به صفحه پرینت چسبیده است، صفحه را برای مدت طولانی زیر آب سردتر قرار دهید یا روش دیگری را امتحان کنید.

جداسازی قطعه زیر آب خنک
جداسازی قطعه زیر آب خنک

 

استفاده از یک حلال

آخرین روش برای حذف قطعه از صفحه ساخت استفاده از حلال است. بخاطر داشته باشید که حلال ها اولین گزینه ای نیستند که می توان برای جداسازی قطعه از صفحه ساخت استفاده کرد زیرا می توانند سطح چاپ را خراب کنند. این امر به ویژه در زمان استفاده از ورق های PEI، نوار ها یا سطوح مشابه، صدق می کند.

استفاده از یک حلال
استفاده از یک حلال

اگر تمام گزینه های دیگر را امتحان کرده اید و می خواهید از یک حلال برای جداسازی قطعه استفاده کنید، چند گزینه خوب وجود دارد. دو مورد از محبوب ترین حلال ها ایزوپروپیل الکل (IPA) و استون می باشند. ریختن یک حلال روی بخشی از قطعه که به صفحه چاپ متصل است، سبب حرکت راحت تر ابزار زیر قطعه و تسهیل فرایند جداسازی می شود. هنگام استفاده از این روش، مقدار کمی حلال را روی نقاط اتصال بین صفحه چاپ و قطعه بریزید. استفاده از مقدار زیاد از حلال می تواند منجر به مشکلات دیگری مانند تخریب صفحه ساخت شما گردد.

 

منبع: https://m.all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)