این موضوع غیر قابل انکار است که فناوری های چاپ سه بعدی مزایای زیادی را برای معماران و سازندگان به ارمغان آورده است. این تکنولوژی از آغاز مراحل اولیه طراحی یک پروژه تا راه اندازی طرح های نهایی، میتواند هزینه و زمان را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی در ساخت ماکت های معماری در آینده تبدیل به یک استاندارد می شود.

پرینت سه بعدی ماکت های معماری

ماکت ها همواره بخشی از فرایند طراحی بوده اند. با این که اغلب مشتریان و سرمایه گذاران دوست دارند که مدل طرحی که می خواهند روی آن سرمایه گذاری کنند را ببینند، به علت زمان بر و پر هزینه بودن فرایند ساخت ماکت ها، اخیراَ شرکت های کم تری از ماکت جهت نمایش طرح هایشان استفاده می کنند. از سوی دیگر فرایند ساخت با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی زمان و قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. از دیگر فواید تکنولوژی پرینت سه بعدی کاملاَ دیجیتال بودن کل فرایند ساخت است به گونه ای که ماکت ها را می توان در هر زمان و هر مرحله از طراحی ایجاد کرد. تنها چند گام اضافی برای تبدیل فایل های سه بعدی موجود به فایل هایی با قابلیت چاپ سه بعدی جهت دستیابی به یک مدل حاوی جزئیات دقیق وجود دارد. حقیقت این است که انیمیشن ها برای نمایش طرح ها کافی نیستند و هنگامی که به طراحی یک ساختمان می رسیم، سازندگان خانه و معماران اغلب در ارتباط با صاحبان خانه و سرمایه گذاران دچار مشکل می شوند. نمایش نتایج نهایی در نقشه ها و انیمیشن ها دشوار است. مدل های سه بعدی فیزیکی درک سریع و دقیقی حتی برای افرادی با کمترین اطلاعات فراهم می کنند.

ساخت ماکت های معماری با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

ساخت ماکت های معماری با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

چاپ سه بعدی بازنگری مدل های ماکت معماری است. شرکت ها در سرتاسر جهان شروع به استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی کرده اند. در حال حاضر، چاپ سه بعدی به عنوان یک فناوری پیشرفته شناخته شده است، اما اشتباه نکنید، در آینده ای نزدیک این فناوری به یک استاندارد تبدیل خواهد شد.

هزینه ساخت ماکت های معماری با استفاده از چاپگر های سه بعدی

دو جنبه مهم برای تعیین هزینه ساخت یک ماکت معماری چاپ سه بعدی شده وجود دارد: زمان طراحی و مواد چاپ سه بعدی. پیش از اقدام به تخمین هزینه یا ساخت ماکت باید نکات مهمی مورد توجه قرار گیرد. برای درک عمیق تر، در اینجا چند نکته که باید مد نظر گرفته شوند آورده شده است:

عملیات طراحی برای ساخت ماکت های چاپ سه بعدی شده

هزینه فرایند طراحی بستگی به زمان مورد نیاز دارد. اگر این عمل را شما  در استودیوی خود انجام دهید و یا یک طراح استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد، زمان تعیین کننده هزینه است. زمان طراحی کاملاَ وابسته به پیچیدگی مدل، اطلاعات و جزئیات دقیق است. نکته ای که  اغلب معماران به آن بی توجهند این است که وقتی شما در یک محیط سه بعدی کار می کنید احتمالاَ شما بیش از نیمی از کار طراحی را انجام داده اید. طراحی سه بعدی مورد استفاده برای چاپ سه بعدی کمی متفاوت است.

ساخت ماکت های معماری با پرینتر سه بعدی

ساخت ماکت های معماری با پرینتر سه بعدی

این موضوع که شما از چه نرم افزار CAD یا مدل سازی سه بعدی (Rhino3D, SketchUp, Revit, 3Ds Max, Maya, Chief Architect, ArchiCAD) برای تولید فایل سه بعدی خود استفاده می کنید اهمین چندانی ندارد. در حال حاضر هر بسته نرم افزاری سه بعدی قادر به ایجاد و ارسال فایل های سه بعدی آماده برای چاپ سه بعدی است. فایل هایی با فرمت های STL، OBJ  و VRML از محبوب ترین فرمت های فایل سه بعدی قابل ارسال برای چاپگرهای سه بعدی هستند. اگر می خواهید چاپ سه بعدی ماکت را در استودیوی خود امتحان کنید توصیه می کنیم از ابزارهایی که بیشترین آشنایی را با آن ها دارید استفاده نمایید. مزیت انجام این کار این است که شما همیشه می توانید از روش طراحی مشابه برای آغاز همه پروژه های جدید استفاده کنید. هنگامی که شما یاد می گیرید که چگونه فایل های مناسب و آماده چاپ سه بعدی ایجاد کنید، هزینه و زمان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید.

دستورالعمل های لازم برای ایجاد طرح های قابل پرینت سه بعدی

  • هندسه های سه بعدی جامد، لایه ای و آب بندی شده

نخستین و مهمترین مفهوم هنگام ایجاد طراح هایی با قابلیت چاپ سه بعدی، ایجاد هندسه های سه بعدی جامد، لایه ای و آب بندی شده است. آب بندی شده به این معنی است که تمامی لبه های مدل باید حاصل اتصال دو سطح بدون هیچ سوراخی باشند. هندسه های آب بندی نشده اساساَ در دنیای واقعی وجود ندارند. هم چنین مدل هایی که به طور پیش فرض جامد نباشند، ممکن است توسط نرم افزار های برش نادرست برش داده شوند که در نتیجه ساختارهایی دارای لایه های نامناسب، هندسه های ناپدید شده و یا دارای سوراخ تولید شده و یا امکان چاپ سه بعدی فایل به طور کلی وجود ندارد.

دستورالعمل های لازم برای ایجاد طرح های قابل پرینت سه بعدی

دستورالعمل های لازم برای ایجاد طرح های قابل پرینت سه بعدی

  • سطوح نرمال

یک Normal یک بردار نامرئی عمود بر سطح است. ایجاد فایل های مناسب مستلزم اطمینان از قرار گیری بردارهای Normal به سمت خارج است. normals facing inwards (که همچنین به آن flipped normal نیز گفته می شود.) هندسه منفی ای ایجاد می کند که از مدل حذف می شود یا چاپگر قادر به خواندن آن نبوده و گیج می شود. تقریبا همه نرم افزار ها یک ابزار جهت تشخیص جهت بردارهای نرمال و هم چنین فرمان برای برعکس کردن جهت بردار ها  دارند.

دستورالعمل های لازم برای ایجاد طرح های ماکت قابل پرینت سه بعدی

دستورالعمل های لازم برای ایجاد طرح های ماکت قابل پرینت سه بعدی

  • ضخامت مناسب دیواره ها

همیشه اطمینان حاصل کنید که دیواره های مدل شما به اندازه کافی برای چاپ سه بعدی با ضخامت لایه ای مورد نظرتان ضخیم هستند. همچنین اطمینان حاصل کنید که در طراحی شما قانون گرانش مانند ویژگی های حمایت از وزن بیش از حد، اعمال شده باشند.

  • حداقل اندازه ویژگی ها (نقش های برجسته، حکاکی ها و سوراخ ها)

دقت چاپگر سه بعدی حداقل اندازه جزئیات را تعیین می کند. توجه به این نکته مهم است که ویژگی های بسیار کوچک از مدل می توانند به سختی دیده شوند یا در طی عملیات پس پردازشی که پس از اتمام فرایند چاپ سه بعدی انجام می شود از بین بروند. یک راه برای اطمینان از قابل چاپ و قابل مشاهده بودن اجزای یک مدل این است که کوچکترین جزئیات مورد نظر را بزرگنمایی کنید.

حداقل اندازه ها برای ایجاد طرح های قابل پرینت سه بعدی

حداقل اندازه ها برای ایجاد طرح های قابل پرینت سه بعدی

یک روش خوب این است که مدل را در حین طراحی آن در نرم افزار خود تحلیل کنید. سایر روش ها استفاده از برنامه هایی مانند Netfab، Meshmixer و Magic است که می توانند خطاها را بعد از پایان طراحی شناسایی کرده و آن ها را بدون تغییر شکل کلی مدل اصلاح کنند.

منبع: http://my3dconcepts.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf ساخت ماکت های معماری با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید