پلیمرABS  یکی از پرکاربردترین پلاستیک ها برای پرینت سه بعدی با فناوری FDM یا FFF است. این ماده به دلیل استحکام و ضربه پذیری خوب، قیمت پایین و تحمل دمای بالا بسیار محبوب است. ماده ASA نیز در بین مواد پرینت سه بعدی از محبوبیت بالایی برخوردار است. تا کنون ماده ASA تنها با مقاومت بالای آن در برابر عوامل محیطی شناخته میشده است. در این مقاله به بررسی خواص این مواد می پردازیم تا ببینیم آیا ASA می تواند با PLA یا ABS رقابت کند؟

 

 

ماده پرینت سه بعدی ABS

ماده پرینت سه بعدی ABS یک پلیمر شناخته شده با استحکام بسیار خوب است. این ماده سختی بالا، مقاومت در برابر برخی عناصر شیمیایی، سفتی و ثبات دمایی بالایی را ارائه می دهد. مزیت بزرگ ABS این است که می توان آبکاری شیمیایی روی آن اعمال و یا رنگ آمیزی کرد. این ماده اغلب در کاربردهای صنعتی مانند تولید بدنه تجهیزات الکترونیکی، روبات ها، تجهیزات پزشکی، دسته و دکمه مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده پرینت سه بعدی ABS
ماده پرینت سه بعدی ABS

استفاده از ماده ABS

به طور خلاصه در موارد زیر از ماده ABS استفاده می کنیم:

  • نیاز به مقاومت مکانیکی و دمایی بالا
  • عدم نیاز به مقاومت در برابر آب و هوا
  • زمانی که به یک پرینتر سه بعدی با یک محفظه گرم دسترسی داریم که می تواند دمای پرینت ثابتی را ارائه دهد
  • مدل های مجهز به قطعات متحرک
  • مدل هایی که به شکلدهی پلاستیک بیشتری بدون خطر شکستن نیاز دارند

 

 

ماده پرینت سه بعدی ASA

مادهASA  دارای استحکامی مشابه ABS است، با این تفاوت که در شرایط آب و هوایی بدون نیاز به رنگ آمیزی یا عملیات سطحی مقاوم است. به طور خلاصه این ماده به اشعه ماوراء بنفش و رطوبت حساس نیست.

مادهASA  باعث افزایش انعطاف پذیری و بهبود پارامترهای جریان و همچنین افزایش چسبندگی بین لایه های چاپ شده می گردد. انقباض مواد به حداقل رسیده که امکان پرینت مدل های بزرگ بدون خطر تغییر شکل پس از سرد شدن را فراهم می آورد. این امر پرینت سه بعدی با ماده ASA را ساده تر می کند اما با اینحال پرینت سه بعدی این ماده یک چالش است و نیاز به محفظه گرم کنترل شده و دمای بالاتر از ABS دارد. این ماده برای تولید نمونه های اولیه، ابزارهای تولیدی کاربردی و عناصر مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده پرینت سه بعدی ASA
ماده پرینت سه بعدی ASA

استفاده از ماده ASA

در شرایط زیر استفاده از ماده ASA توصیه می شود:

  • نیاز به مقاومت در برابر تغییرات آب و هوایی
  • نیاز به مقاومت مکانیکی و حرارتی مناسب مشابه ماده ABS
  • ساخت نمونه های اولیه، ابزارآلات تولیدی کاربردی یا اشیاء روزمره
خواص و کاربرد های مواد پرینت سه بعدی ABS و ASA
خواص و کاربرد های مواد پرینت سه بعدی ABS و ASA

هیچ فیلامنت پرینت سه بعدی وجود ندارد که همه خواص را یکجا داشته باشد. هر ماده دارای ویژگی های منحصر به فردی است که برای شما امکان انتخاب ماده مناسب برای کاربرد مورد نظرتان را فراهم می کند. هنگام انتخاب یک ماده، توجه به تأثیر خواص مکانیکی، فیزیکی یا شیمیایی بر قیمت فیلامنت اهمیت دارد. ارزیابی نیاز ها و الزامات مادی به ما امکان می دهد تا فیلامنتی مطابق با  الزامات پروژه انتخاب کنیم.

 

مقایسه خواص ماده پرینت سه بعدی ABS و ASA
مقایسه خواص ماده پرینت سه بعدی ABS و ASA

از کدام پرینتر سه بعدی برای پرینت ASA و ABS استفاده کنیم

شرکت آیدیزاین برای پرینت سه بعدی هر دو متریال پرینتر سه بعدی دو نازل محفظه گرم وندار ۳۵۰ را پیشنهاد می دهد. این دوماده هر دو جزو متریال استاندارد دستگاه وندار بوده و تست موفق و پرینت قابل قبولی را داشته اند.

 

 

 

  در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.  

4.9/5 - (42 امتیاز)