پرینت سه بعدی ساختمان سازی به تکنولوژی های مختلفی اشاره دارد که از پرینت سه بعدی به عنوان یک روش اصلی برای ساخت ساختمان ها و اجزای ساخت و ساز استفاده می کنند. اصطلاحات جایگزین از جمله تولید افزایشی در مقیاس بزرگ نیز در حال استفاده هستند.

 

 

پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان سازی

انواع روش های پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان سازی

انواع مختلفی از روش های پرینت سه بعدی در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. این تکنولوژی شامل روش های زیر می باشد: اکستروژن یا تزریقی (بتن / سیمان، موم، فوم، پلیمر)، پیوند پودر (پیوند پلیمری، پیوند واکنشی، رسوبی) و جوشکاری افزودنی. پرینت سه بعدی در حوزه ساخت وساز طیف وسیعی از کاربردها را در بخش های خصوصی، تجاری، صنعتی و عمومی شامل می شود. مزایای بالقوه این فناوری ها عبارتند از: ساخت سریعتر، کاهش هزینه های تولید، افزایش پیچیدگی و دقت وتولید ضایعات کمتر.

مزایای پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان سازی

با افزایش تولید به وسیله تکنولوژی پرینت سه بعدی در چند سال گذشته شرکت ها قادر به تولید طرح هایی با پیچیدگی و ابتکار بیشتر شده اند. با  استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در بخش ساخت و ساز، سازه های مختلف از جمله پل ها، یک ساختمان اداری، یک آزمایشگاه در دبی، یک هتل و خانه های کوچک و حتی خانه ها و روستاهای کامل تولید شده اند. برای همگام شدن با بازار، شرکت ها نیازمند طرح های جدیدی هستند که مناسب ساختن ساختارهای عظیم الجثه باشد. در این صورت پرینترهای سه بعدی ساختمانی باید در ابعاد بزرگ ساخته شوند. بنابراین تعجب آور نیست که گروه روسی AMT-SPETSAVIA برنامه های خود را برای ساختن بزرگترین پرینتر سه بعدی ساخت و ساز در جهان اعلام کرده است.

 

 

آنها مدل جدید S-500 و یک مدل کوچکتر S-300 که هم چنان از نظر ابعادی در مقایسه با مدل های پیشین بزرگ می باشد، معرفی کرده اند. S-500 دارای ابعاد ۱۵ x11 x5/11 متر معادل ۲/۴۹ x4/5 x7/37 فوت می باشد. این در حالی است که ابعاد S-300، ۴/۵ x11 x5/11 متر می باشد. در نتیجه، S-500 به طور بالقوه میتواند یک ساختمان تقریبا شش طبقه و S-300 یک ساختمان دو طبقه را بسازند. در واقع اختلاف این دو مدل در میزان ارتفاع قابل پرینت سه بعدی است که برای S-500 این ارتفاع ۱۵ متر و برای S-300 این ارتفاع ۴/۵ متر می باشد. ارتفاع S-500 می تواند تا ۸۰ متر افزایش یابد.

لازم است در نظر داشته باشید که تجزیه و تحلیل اطلاعات شرکت  به علت دسترسی محدود به جزئیات بسیار سخت می باشد. صرفنظر از این موضوع این شرکت قصد دارد تولید کننده بزرگترین پرینترهای سه بعدی ساختمانی در جهان باشد.

موضوع تأثیر گذار برای این پرینتر سه بعدی سرعت پرینت ۵/۲ متر مکعب بتن (۸۸ فوت مکعب) در ساعت می باشد. اطلاعات در مورد کیفیت یا محدوده انواع بتن که می توان با آن کار کرد هنوز در دسترس نیست. جزئیات این پرینترهای سه بعدی در آینده منتشر خواهد شد.

آینده پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان سازی

ظهور پرینتر سه بعدی در صنعت ساخت و ساز بسیاری از پروژه های جدید را دچار دگرگونی کرده است. پرینترهای سه بعدی در حال پیوستن به هم برای دست یابی به پیشرفت های قابل توجه در حوزه ساختمان سازی و توسعه مواد مناسب این کار هستند. این شرکت برنامه های جدید خود را در INNOPROM-2018 نمایش خواهد داد. این رویداد میزبان ۱۰۷ کشور به عنوان غرفه داران، نمایندگان، مهمانان افتخاری و شرکت های تجاری از سراسر جهان می باشد. اولین مجموعه از این پرینترها در سال جاری عرضه خواهند شد.

برای درک بهتر موضوع فیلم زیر را مشاهده کنید.

 

 

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf پرینتر سه بعدی در صنعت ساختمان سازی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید