در حال حاضر تیمی از محققان دانشگاه برونل لندن در حال کار بر روی پروژه به نام DigiMat هستند که هدف آن استفاده مجدد از پسماندهای صنعت ساخت و ساز به عنوان ماده پرینت سه بعدی است. آنها امیدوارند تأثیرات زیست محیطی بتن را کاهش دهند و راهی جدید برای ساخت سازه ها در آینده، مانند آجرهای LEGO بهم پیوسته، ارائه دهند. این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و احتمالاً چند ماه طول می کشد تا اولین نتایج را مشاهده کنیم، اما این پروژه نشان دهنده تمایل به ارائه یک گزینه جایگزین اکولوژیکی است.

ساخت آجرهای LEGO از ضایعات بازیافتی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی بتن اغلب برای ساخت اشکال پیچیده تر یا کاهش زمان تولید مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از فعالان در این زمینه بر ویژگی اکولوژیکی آن تأکید دارند زیرا فقط از مواد مورد نیاز استفاده می شود و در نتیجه میزان مواد پسماند کاهش می یابد. با این حال بتن هنوز هم ماده ای بسیار آلاینده است و ۷۰ کیلوگرم CO2 در هر تن تولید می کند و همچنان یکی از پر استفاده ترین مواد روی زمین می باشد. صنعت چاپ سه بعدی به دنبال روشی برای جایگزین کردن بتن سنتی با مواد پایدارتر است، مانند خانه پرینت سه بعدی شده شرکت WASP که یک خانه کوچک ساخته شده با استفاده از مخلوط گل جمع آوری شده در محل و پسماند های حاصل از کشاورزی برنج می باشد. تیم تحقیقاتی دانشگاه برونل می خواهد از زباله های ساختمانی استفاده کند و نوعی رویکرد اقتصاد دایره ای را پیشنهاد دهد.

ساخت آجرهای LEGO از ضایعات بازیافتی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این تیم به سرپرستی دکتر حمیدرضا غفار، دانشیار در گروه مهندسی عمران دانشگاه برونل، می خواهند با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی آجرهایی توسعه دهند که مانند آجرهای LEGO به راحتی در کنار هم قرار بگیرند. وی در اینباره توضیح داد: “پروژه های نمایشی طی چند سال گذشته قابلیت دوام و پتانسیل های فناوری های چاپ سه بعدی را نشان داده اند. با این حال، این پروژه ها از مواد خام سنتی در بتن اولیه خود استفاده کرده اند. استفاده از مواد اولیه ثانویه حاصل از پسماندهای بازیافت شده برای جایگزین کردن ماده اولیه در چاپ سه بعدی یک بلوک ساختمانی هنوز انجام نشده است، اما امیدواریم با این پروژه بتوانیم آن را نشان دهیم. “

مشخص نیست که از چه دستگاهی برای پرینت سه بعدی این بلوک ها استفاده خواهد شد، امابه نظر می رسد که یک بازوی مفصلی قادر به اکسترود لایه به لایه این نوع جدید بتن باشد. این تیم می خواهد بلوک هایی با اندازه ۵۰۰ در ۵۰۰ میلی متر را برای ساخت یک دیوار نمایشی چاپ کند. همچنین آنها می خواهند ردپای کربن این آجرها را در مقایسه با بتن سنتی کاهش دهند.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (37 امتیاز)