محققان دانشگاه صنعتی نانیانگ(NTU)   در سنگاپور سازه ای را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته اند که برای ساخت این اتاقک ها حدود ۹ ساعت طول می کشد تا بتن ها پرینت سه بعدی شوند.

پروفسور تان، در ارتباط با مزایای این فرآیند اینگونه توضیح داد: “تکنولوژی چاپ سه بعدی با فراهم آوردن قابلیت پرینت بر اساس تقاضا برای شرکت ها این امکان را فراهم ساخت تا هزینه های تولید و هزینه های نیروی انسانی را کاهش داده و در نتیجه نیروی کارگران صرف انجام وظایف و امور مهمتری خواهد شد. همچنین این روش ایمنی محل کار را بهبود می بخشد زیرا ساخت اتاقک ها بر عهده ربات ها می باشد. ”

فرایند چاپ سه بعدی یک اتاقک در ابعاد ۱٫۶ ۱٫۵ x 2.8 x متر تنها ۹ ساعت طول می کشد. پرینت سه بعدی اتاقک با اندازه ای دو برابر اندازه آن دو برابر طول خواهد کشید. پس از اتمام فرایند چاپ، محققان به منظور مجهز کردن سازه با انجام عملیات مربطوه  به پنج روز زمان نیاز داشتند. اگر چه زمان انجام این فرایند چندان کوتاه به نظر نمی رسد اما محققان ادعا می کنند که ساخت اتاقک با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در مقایسه با ساخت اتاقک های از پیش ساخته بتنی که به هزینه ای در حدود ۷۰۰۰ دلار نیاز دارند، زمان و هزینه را تا میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مزایای اتاقک های قابل حمل چاپ سه بعدی شده

اتاقک های پیش ساخته به طور مرتب در کارخانجات ساخته شده و جهت استفاده در آپارتمان های HDB  و آپارتمان های دیگر ساخته، به محل منتقل شده و در آن جا به یکدیگر متصل می شوند.

با این حال، این فرایند نیازمند نیروی کاری زیاد بوده و موجب انتشار گاز کربن، افزایش هزینه های حمل و نقل و تولید ضایعات غیر ضروری می شود. با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی، می توان این مسائل را کاهش داده و با ساختن اتاقک های قابل حمل ، هزینه های مربوط به نیروی کار را تا حد زیادی کاهش داد.

آقای لی لانگ تیون، رهبر گروهSembcorp Design and Construction, and Sembcorp Architects & Engineers ، مزایای دیگری این فرایند را اینگونه بر شمرد: “تولید اتاقک های قابل حمل پیش ساخته با استفاده از پنل های دیواری بتنی یا سبک وزن همیشه قابلیت های طراحی را با محدودیت های مواجه ساخته است. چاپ سه بعدی می تواند پروفیل های منحنی همراه با خطوط راست را ایجاد کند. ”

علاوه بر این، به لطف تکنولوژی ساخت افزایشی، می توان یک سازه مشبک ایجاد کرد و از این طریق وزن اتاقک را تا ۳۰٪ در مقایسه با مدل های پیش ساخته کاهش داد.

فرآیند تولید مواد با قابلیت چاپ سه بعدی زمانبر و نیازمند تخصص مهندسین مکانیک، عمران، مواد، معماری و رباتیک بود. این مهندسان از سال ۲۰۱۵ با هم در راستای توسعه ترکیبات بتن برای چاپ سه بعدی کار کرده اند. این ترکیب ها از خاکستر کارخانه ذغال سنگ، شن و ماسه استفاده می کنند.

این اتاقک از نظر مقاومت و استحکام تحت آزمایشهای لازم قرار گرفت و در دانشکده مهندسی مکانیک و هوافضا NTU رونمایی شد.

منبع: https://all3dp.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی اتاقک های قابل حمل

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید