ارتز سازی یکی از شاخه های پزشکی است که بر توسعه دستگاه های مصنوعی برای حمایت از اندام یا ستون فقرات تمرکز دارد. ما در این مقاله به بررسی برخی از پرکاربرد ترین پروتز های پرینت سه بعدی شده خواهیم پرداخت. هدف این ارتز های مصنوعی کاهش هزینه، اصلاح سفارشی سازی و پشتیبانی بهتر است.

درمان بهتر با ارتزهای پرینت سه بعدی شده

پرینت سه بعدی ارتز

پرینت سه بعدی ارتز

ارتزها دستگاه هایی هستند که برای پشتیبانی بدن مورد استفاده قرار می گیرد. شایع ترین نوع ارتز ها، کفی های کفش پرینت سه بعدی شده هستند. آنها می توانند برای اصلاح مشکلات پا و مچ بدون جراحی استفاده شوند. برای شرایط جدی تر و سخت تر، ارتوپدی سنتی مچ پا می تواند برای کمک به حمایت و ثبات فرد مورد استفاده قرار گیرد. چنین شرایطی عبارتند از فلج مغزی، استئوآرتریت یا آسیب عصبی. این کفی ها برای موثر واقع شدن باید به صورت سفارشی طراحی و ساخته شوند.

ورود تکنولوژی چاپ سه بعدی به این صنعت برای گروه های زیادی این امکان را فراهم کرده است تا به لطف اسکنر سه بعدی، شخصی سازی دستگاه ها آسان شود. پرینتر سه بعدی در بخش تولید نیز به میزان قابل توجهی زمان لازم برای ارائه دستگاه های ارتز به بیماران را کاهش داده است.

پروژه های پرینت سه بعدی انواع ارتز

در زیر ما نگاهی به برخی از امید بخش ترین پروژه های ارتز پرینت سه بعدی شده در سال ۲۰۱۸ می اندازیم.

پروژه پرینت سه بعدی کفی های Phits

RS Print یک سرمایه گذاری مشترک بین شرکت های RSscan و Materialize است که در آوریل سال ۲۰۱۴ آغاز شده است.

RSscan می تواند با اندازه گیری فشار کف پا و تجزیه و تحلیل راه رفتن، به توسعه کفی ها کمک کند. سپس شرکت Materialize این کفی ها را با استفاده از فرایند سفارشی سازی انبوه تولید می کند، که امکان تولید کفی های شخصی را در مقیاس وسیع با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS فراهم می سازد.

این کفی ها بسیار موفق بوده اند تا حدی که ورزشکاران با استفاده از آن ها در ورزش های سه گانه موفق شده اند.

پروژه پرینت سه بعدی کفی FitStation

پروژه پرینت سه بعدی کفی FitStation

پروژه پرینت سه بعدی کفی FitStation

HP ورود خود به صنعت ارتز های مصنوعی پرینت سه بعدی شده را از سال ۲۰۱۷ و با تولید FitStation اعلام کرد. این پلت فرم از پای مصرف کننده اسکن سه بعدی تهیه کرده و فشار پا را اندازه گیری و گیت راه رفتن را تحلیل می کند. با استفاده از داده های به دست آمده، شرکتHP  قادر به ایجاد یک کفی کاملا سفارشی سازی شده است.

این سیستم با استفاده از فناوری Multi Jet Fusion (MJF) HP، کفی ها را پرینت سه بعدی می کنند. این تکنیک امکان چاپ در سطح وکسل، با کیفیت بسیار بهتر و نصف هزینه را فراهم می کند.

پروژه پرینت سه بعدی کفی KWSP

پروژه پرینت سه بعدی کفی KWSP

پروژه پرینت سه بعدی کفی KWSP

در سال ۲۰۱۷ یک شرکت مهندسی بریتانیایی به نام پروژه های ویژه  KW (KWSP) یک سرویس برای تولید کفی های پرینت سه بعدی شده شخصی سازی شده توسعه داده است.

با همکاری تولید کننده ارتوز Podfo و محققان دانشگاه نیوکاسل، این تیم امیدوار است که یک کیت ارتوپدیک ایجاد کند که به پزشکان اجازه می دهد کفی های سفارشی سازی شده و گیت حرکتی برای بیماران ایجاد کنند. ایده این است که در مدت انتظار بیماران، ارتز پرینت سه بعدی شده سفارشی ساخته شود.

پروژه پرینت سه بعدی خدمات ارتوپدی Andiamo

پروژه پرینت سه بعدی خدمات ارتوپدی Andiamo

پروژه پرینت سه بعدی خدمات ارتوپدی Andiamo

شرکتAndiamo  پس از مبارزات انتخاباتی موفق در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. این شرکت خدمات ارتوپدی در حال حاضر در انگلستان و بخش هایی از اروپا فعالیت می کنند.

هدف این شرکت تولید راه حل های ارتوپدی برای کودکان معلول است. داستان آنها با مرگ یک کودک ۹ ساله  در اثر عوارض فلج مغزی آغاز شد. همانند بسیاری از بیماران مبتلا به این بیماری، این کودک برای پشتیبانی از بدن خود احتیاج به پروتز داشت. متاسفانه تولید این دستگاه ها گاهی تا ۶ ماه کامل زمان می برد و برای کودکان نیاز به تعمیرات مکرر دارد.

خانواده این کودک این شرکت را پس از مرگ وی تاسیس کردند. آنها از اسکن سه بعدی و پرینت سه بعدی برای ارائه پروتز موثر در کمتر از دو هفته استفاده کردند.

پروژه پرینت سه بعدی پروتز مچ پا Animake

پروژه پرینت سه بعدی پروتز مچ پا Animake

پروژه پرینت سه بعدی پروتز مچ پا Animake

همانند داستان شرکت Andiamo کودک ۷ ساله دیگری به نام نیک از سن ۳ سالگی از فلج مغزی رنج می برد.  در نتیجه او قادر به ایستادن و راه رفتن بدون کمک نبود. در این مورد پروتز مچ پا (AFOs) و فیزیوتراپی بود که به او اجازه داد که به طور مستقل حرکت کند.

پدر نیک برای کمک به پسرش از یک پرینتر SLA برای ایجاد نمونه اولیه کمک گرفت.  به این ترتیب او توانست تحرکات پسرش را با هزینه ای کمتر از ۱۵ دلار بهبود بخشد.

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید