در طول این سالها پرینت سه بعدی مواد غذایی ایده های بسیار جالبی را مانند پرینت پیتزاها و راه حل های جدید پخت ارائه داده است. اکنون محققان در بارسلونا، پرینت سه بعدی را با یک زمینه در حال رشد دیگر ترکیب کرده و راه حل تولید استیک بدون حیوان آزاری را توسعه داده اند. جوزپه اسکینتی و تیمش یک روش تولید استیک بر پایه گیاهان ایجاد کرده اند که هدف آن کپی برداری از استیک واقعی است.

پرینت سه بعدی گوشت بدون نیاز به حیوان!

در حالی که استیک Scionti به طور کامل از مواد گیاهی ساخته شده است، آنها موفق به تقلید بافت گوشت شده اند. اگر چه ظاهر این استیک نیاز به کار بیشتری دارد، این گروه ادعا می کنند که طعم و بافت را تا حد قابل قبولی ایجاد کرده اند. چگونگی عملکرد این روش مشابه بسیاری از فناوری های پرینت سه بعدی مواد غذایی، با استفاده از تزریق خمیر می باشد. این پرینتر سه بعدی خمیر را به شکل استیک تزریق میکند. برای ایجاد ۱۰۰ گرم گوشت ۳۰ تا ۵۰ دقیقه زمان لازم است. اسکینتی در تولید خمیر از پودر پروتئین حاوی برنج یا نخود فرنگی که یک یک ماده پر مصرف در رژیم غذایی گیاه خواران است به عنوان مکمل های غذایی استفاده کرده است. پس از اتمام مراحل پرینت سه بعدی، استیک برای پخت آماده است.

این روش همچنین برخی عناصر چاپ را از تکنیک های پرورش گوشت، جایی که گوشت های جعلی با استفاده از پرورش سلول های حیوانی رشد می کنند،  گرفته است. در حالی که روش کار Scionti به طور کامل بر پایه گیاه است، این تکنولوژی از برخی از این ایده ها در مرحله مونتاژ استفاده می کند. وی توضیح می دهد: “من از تکنیک هایی که به طور معمول برای گوشت های پرورش داده شده و تکنیک هایی که از پرینت سه بعدی زیستی گرفته شده و برای استفاده با مواد برای گوشت های بر پایه گیاه سازگار است، استفاده می کنم.”

جایگزینی برای گوشت

پرینتر سه بعدی استیک

پرینتر سه بعدی استیک

Scionti محقق ۳۱ ساله میلانی متخصص مهندسی پزشکی و بافت است. وی سه سال برای توسعه این پروژه در دانشگاه پلی تکنیک کاتالونیا (UPC) زمان صرف کرده است. هدف او ایجاد یک ابزار عملی برای کاهش تاثیر پرورش حیوانات در مقابله با سوء تغذیه بود.

اسکینتی توضیح می دهد: “مشکل اصلی در سازماندهی مجدد نانو الیاف از پروتئین های گیاهی است تا مانند پروتئین های حیوانی به نظر برسند. شما ابتدا باید بافتشناسی بافت حیوان و چگونگی سازماندهی فیبرهای عضلانی را مطالعه کنید. سپس باید سعی کنید آن ها را با مواد گیاهی که ژنتیکی اصلاح نشده است، همانند کنید.”

هزینه پرینت سه بعدی ۱۰۰ گرم از این گوشت جایگزین در مدل فعلی ۲ یورو می باشد. Scionti انتظار دارد که با افزایش حجم گوشت هزینه کاهش یابد. این روش می تواند جایگزین مناسب برای بسیاری از مشکلات صنعت کشاورزی باشد. در حال حاضر عوارض زیست محیطی تولید گوشت بر انتشار گاز CO2 در جهان زیاد است. این فناوری یک فرایند تولید براساس تقاضا می باشد. به همین علت ممکن است بتواند سبب جلوگیری از تولید ضایعات غذایی و به طور هم زمان باعث کاهش مواد فاسد شدنی شود.

 

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید