اگر چه هنوز اندام های داخلی به طور کامل پرینت سه بعدی شده ساخته نشده اند اما محققان علوم پزشکی هر روز به این دستاورد نزدیکتر می شوند.  پیش از این محققان در حالی که شرکت هایی مانند BioLife3D آزمایش های مختلفی را با انواع مختلف پچ های قلب انجام می دادند یک قلب کوچک کاربردی را توسعه دادند. با این وجود محققان از چندین دانشگاه مختلف در حال توسعه بافت های قلبی عروقی می باشند. روش آنها برای چاپ اندام های بدن با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLA، به آنها اجازه داد که رنگ های خوراکی را به شبکه ای از رگ ها مشابه آنچه در بدن انسان است تبدیل کنند.

با انجام بسیاری از این آزمایشها، تیم از ابزار رایج جدیدتری مانند هیدروژل استفاده کرد. محققان با استفاده از یک روش به نام “SLATE” (دستگاه stereolithography برای مهندسی بافت) ، رنگ های خوراکی را با هیدروژل مخلوط کرده و در معرض منبع نور قرار می دهند. بنابراین، تیم توانست ریه های مصنوعی با توانایی اکسید کردن خون و تپش بدون ایجاد پارگی را ایجاد کند. این طراحی به صورت شبکه ای از “کیسه های آلوئول تنفسی” عمل می کند.

در کنار ایجاد مدل های خارجی، این گروه ساختارهایی شامل سلول های کبدی تعبیه شده درون بدن موش را مورد آزمایش قرار دادند. این بافت ها شامل محفظه های جداگانه برای رگ های خونی و سلول های کبدی بودند که به درون بدن موش ها با آسیب مزمن کبدی وارد می شدند. سلول های کبدی زنده مانده و با زیست شناسی موش ها تطبیق یافتند.

پرینت سه بعدی اندامها با SLATE

Kelly Stevens یکی از استادان دانشگاه واشنگتن گفت: “بدن شامل شبکه های مختلفی از” لوله ها “است که مواد مغذی را به درون بدن هدایت کرده و ضایعات را از اندام های بدن حذف می کنند. بسیاری از این شبکه های لوله در بدن در هم تنیده شده اند، بنابراین پرینت سه بعدی آن ها برای دانشمندان بسیار سخت است. این روش جدید ما را قادر می سازد تا شبکه های چندگانه ای از لوله ها را با استفاده از پرینت سه بعدی بافت ها تولید کنیم. ما شگفت زده شدیم زمانی که مشاهده کردیم چگونه ویژگی های ساختاری پیچیده ای را می توانیم با این روش جدید چاپ کنیم. ”

این روش جدید پرینت سه بعدی با استفاده از تکنولوژی SLA امکان آزادی در کنترل را فراهم می کند که در روش های قبلی وجود نداشته است. این روش اندازه های پیکسل مختلف را در بازه ۱۰ تا ۵۰ میکرون ارائه می دهد که سطح کنترل خوبی را در هر لایه فراهم می کند. در این مرحله از رنگ های خوراکی استفاده می شود. رنگهای خوراکی نور آبی را جذب کرده و این عمل سخت شدن لایه ها را محدود کرده و در نتیجه هیدروژل نرم، زیست سازگار با معماری داخلی پیچیده در عرض چند دقیقه تولید می شود.

پرینت سه بعدی اندام های داخلی

پرینت سه بعدی اندام های داخلی

جیم میلر مهندس زیست در دانشگاه ایالتی رایز افزود: “علاوه بر این، در واقع اندام های ما شامل شبکه های مستقل عروقی مانند راه های هوایی و رگ های خونی ریه یا مجاری صفراوی و رگ های خونی در کبد هستند. تکنولوژی ما نخستین تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی است که چالش واسکولاریزاسیون چندگانه  را در یک روش مستقیم و جامع حل می کند “.

این روش چاپ اندام ها می تواند به طور قابل توجهی به هزاران بیمار نیازمند به آن کمک کند. علاوه بر این، به نظر می رسد میلر یک قهرمان قدیمی در زمینه پرینتر سه بعدی با منبع باز است. تمام داده های مرجع، به دست آمده از آزمایشات تجربی منتشر شده و به صورت آزاد در دسترس می باشند. از این فایل ها می توان جهت ساخت اندام داخلی با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی SLA استفاده کرد.

 

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

منبع: https://3dprinting.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی اندام های داخلی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید