جراحان هلندی توانستند با موفقیت یک فک تیتانیومی پرینت سه بعدی شده را پیوند بزنند. این فک به لطف تحقیقات انجام شده توسط موسسه سرطان هلند و شرکت هلندی Mobius 3D Technology (M3DT) و با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه یافته است. این اولین باری است که یک فک تیتانیوم پرینت سه بعدی شده به یک بیمار سرطانی پیوند زده شده است.

ساخت اولین فک تیتانیومی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

وقتی کلمه پروتز را می شنویم اولین فکری که به ذهن ما خطور می کند یک جایگزین برای اندام های از دست رفته مانند دست ها و پاها است، احتمالاً به جایگزینی برای بخش های کمتر رایج بدن مانند قسمت‌ های که در سر بیمار قرار دارند فکر نمی ‌کنیم. اگرچه صنعت پزشکی در حال توسعه انواع اندام های مصنوعی برای بهبود زندگی افراد است، برخی از بیماران به نوع پیچیده تری از جایگزین های استخوان نیاز دارند. با پیشرفت روزافزون فناوری پرینت سه بعدی، محققان در بسیاری از زمینه‌ ها به‌ ویژه حوزه پزشکی توانسته‌ اند راه‌ های جدیدی برای درمان بیابند که تا به حال امکان‌ پذیر نبوده است. نمونه ای از این روش ها پیوند موفقیت آمیز فک تیتانیومی پرینت سه بعدی شده در هلند است که برای اولین بار به یک بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن پیوند زده شده است.

سرطانی که در ناحیه فک ظاهر می شود نوع نادری از سرطان سر و گردن است که در بین انواع مختلف سرطان دهان نیز طبقه بندی می شود. در حالی که سرطان های سر و گردن حدود ۴ درصد از سرطان هایی را تشکیل می دهند که سالانه در ایالات متحده تشخیص داده می شوند، سرطان فک که به انواع این بیماری تعلق دارد نقش ناچیزی در مطالعات تحقیقاتی سرطان ایفا می کند. اغلب تنها گزینه باقی مانده پزشک در طول دوره بیماری، برداشتن بخشی یا کل فک پایین بیمار است. این در حالی است که با جایگزین های احتمالی، بیماران قادر به بازیابی عملکردهای مهم فک نبودند.

ساخت اولین فک تیتانیومی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ساخت اولین فک تیتانیومی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

پیوند پروتز فک پرینت سه بعدی شده

پروتز فک پرینت سه بعدی شده که حاصل همکاری مؤسسه سرطان هلند و شرکت هلندی Mobius 3D Technology (M3DT)  می باشد، نتیجه چهار سال تحقیق انجام شده توسط هر دو طرف و متخصصان متعدد بوده است. محققان برای آزمایش نتایج این مطالعه، بیماری را انتخاب کردند که فک او به دلیل سرطان برداشته شده بود. این تیم از MRI ​​و سی ‌تی اسکن سه بعدی برای توسعه مدل سه بعدی دقیق اجزای فک استفاده کردند. سپس یک پروتز تیتانیومی را با استفاده از یک دستگاه چاپگر سه بعدی توسعه دادند که به سر بیمار پیوند زده شد.

آنچه تکنولوژی پرینت سه بعدی را نسبت به روش های قبلی برتری می دهد، سازگاری بیشتر آن است. روش‌ های قبلی مورد استفاده در جایگزینی فک اغلب شامل برداشتن استخوان از جای دیگری مانند استخوان کوچکی از ساق پا بودند. این روش ‌ها با عوارض احتمالی زیادی همراه بود که حتی زندگی بیمار را تهدید می‌ کرد و دوام زیادی نداشت. از طرف دیگر نمونه توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی دقیقاً با شکل و وزن فک پایین اصلی مطابقت دارد. این روش به بیمار کمک می کند تا عملکردهای عمومی مانند صحبت کردن، نوشیدن و خوردن را به راحتی انجام دهد. اگرچه اولین پیوند موفقیت آمیز بوده است، تیم دانشمندان هنوز در حال انجام تحقیقات بر روی پیوند جدید هستند.

منبع: https://www.3dnatives.com  

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی اولین فک تیتانیومی

به این پست امتیاز دهید