اخیرا اخبار زیادی در ارتباط با پرینت سه بعدی در مقیاس بزرگ از قبیل رونمایی از بزرگترین پرینتر سه بعدی FGF قابل حمل واولین پل فولادی ساخته شده توسط پرینت سه بعدی، منتشر شده است. اما انتظار نداشته باشید که پرینت های سه بعدی بزرگ ازین فراتر نروند. در حقیقت پرینتر های سه بعدی بزرگ در حال بزرگ تر شدن و سریع تر شدن هستند و ما شاهد قطعات پرینت سه بعدی شده غول آسای بیشتری خواهیم بود. پروژه  مقیاس بزرگ دیگری که شاهد آن هستیم ساخت اولین پل عابر پیاده چاپ سه بعدی شده با پلاستیک توسط بزرگترین پرینتر سه بعدی پلاستیک جهان است.

ساخت بزرگترین پل عابر پیاده پرینت سه بعدی شده

پرینتر سه بعدی و پرینت بزرگ ترین پل عابر

پرینتر سه بعدی و پرینت بزرگ ترین پل عابر

Polymaker به تازگی تصاویری از پرینتر سه بعدی Shonghai Construction Group در حال ساخت این پل را منتشر کرده است. ساخت این پل ۳۰ روز به طول می انجامد و  ۱۵ متر طول و ۵۸۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت. SGS  به دلیل ساخت دومین ساختمان بلند جهان  یعنی برج شانگهای، دارای شهرت در ساخت سازه های بزرگ است. این پرینتر سه بعدی توسط Shenyang Machin Group و سیستم تزریق توسط Coin Robotic ( که همچنین صفحه کار را نیز ساخته اند) با مجموع هزینه ای در حدود ۲.۸ میلیون دلار تولید شده است. گروه صنعتی Polymaker  از پلاستیکی به نام  ASA ( acrylonitrile styrene acrylate) برای چاپ استفاده خواهند کرد. ماده ای که به دلیل خواص مناسب آن ازقبیل مقاومت در مقابل تغییرات آب و هوایی و مواد شیمیایی، پایداری دمایی و سختی اش انتخاب شده است. برای انتخاب بهترین پلاستیک برای این پروژه، Polymaker یک نمونه ۵ متری از پل را با مواد مختلفی پرینت کرد تا در نهایت AS100GF را به دلیل مقاومت و قابلیت پرینت مناسب انتخاب کرد. این پل قرار است توان تحمل ۱۳ تن یا ۴ نفر در هر متر مربع را داشته باشد.

پرینت ۳ بعدی بزرگ ترین پل عابر پیاده

پرینت ۳ بعدی بزرگ ترین پل عابر پیاده

۱۲.۵ در صد از وزن این پلاستیک  را الیاف شیشه تشکیل داده است تا علاوه بر افزایش مقاومت، موجب کاهش پدیده تاب خوردگی که از عوامل تخریب سازه های پرینت سه بعدی شده بزرگ است، شود. پرینت سه بعدی فطعات بزرگ تنها به معنی ساختن پرینتر بزرگ تر نیست چرا که بخش بزرگی از پرینت سه بعدی مربوط به حفظ حرارت و گرمادهی یکدست می باشد که با افزایش سایز پرینت و پرینتر ملاحظات خاص خود میطلبد. در این پروژه محفظه ساخت ۲۴ متر طول، ۴ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع با قابلیت تغییر تا ۳ متر ارتفاع دارد. این به معنی است که فضایی با مساحت ۱۴۴ متر مربع باید گرم نگه داشته شود که توسط چادر بزرگی که بر روی قاب محفظه پرینت و به همراه آن حرکت می کند میسر می شود. این چادر تا ۳۸ درجه گرم شده و تشک هایی در بالای چاپ قرار داده شده اند تا فرآیند سرد شدن را کند کرده و به رشته های پلیمر اجازه بدهند تا بدون تاب خوردگی سرد شوند. تشک ها همچنین از قطعه در حال چاپ در برابر گرد و خاک محافظت می کنند. محفظه ساخت به حدی بزرگ است که متخصصین هنگامی که پرینتر در حال انجام عملیات است، در درون آن مشغول به کار هستند تا چاپ را مشاهده و تشک ها را جا به جا کنند.

پرینتر سه بعدی پل عابر

پرینت سه بعدی پل عابر

گرمادهی تنها یکی از مشکلاتی است که در هنگام پرینت سه بعدی در مقیاس بزرگ با آن روبرو هستیم. علاوه بر این مسیله، ما با مشکلاتی از قبیل تراز لایه ها و همچنین چسبندگی بستر و سطح روبرو می شویم. به منظور اتصال بهتر لایه ها به یکدیگر، باید هنگامی که در دمای یکسانی هستند به هم متصل شوند. در این پروژه پرینت سه بعدی هر لایه حدود یک ساعت به طول می انجامد. بنابراین زمانی که نازل برای تزریق لایه بعد برمی گردد، لایه قبل به میزان قابل توجهی سرد شده است. فیبرهای شیشه و تشک ها به کند شدن روند خنک شدن کمک می کنند اما کار اصلی را print head با گرم کردن دوباره قطعه توسط چهار تفنگ هوای داغ ۶۰۰ درجه ای که به اطراف نازل هدف گرفته شده اند انجام می دهد. تفنگ های هوا موجب اطمینان از گرم ماندن لایه چاپ شده در مجاورت محل نازل می شوند تا چسبندگی سطوح را به حد اکثر برسانند.

پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل

پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل

پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر

پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر

 

مسئله تراز سطوح در اینجا با روش جدیدی به نام Tamping که در سایر چاپگرهای سه بعدی دیده نمی شود، حل شده است. نازل ها دارای حرکت دورانی هستند به این معنی که تزریق نیز به صورت دورانی انجام می شود و سطح مخروطی به منظور مسطح شدن تحت فشار قرار می گیر که برای چسبندگی لایه ای مناسب نیستند. برای چاپگرهای سه بعدی رومیزی با قطر نازل ۰٫۳۵ میلی متر سطح مخروطی به اندازه ای کوچک است که عمدتا دیده نمی شود، اما چاپگرهای سه بعدی SGC از یک نازل با اندازه ای بیش از ۱۴ برابر و با قطر ۵ میلی متر استفاده می کند، به همین علت tamping پلاستیک بلافاصله پس از تزریق، سبب ایجاد تفاوت زیادی در تراز سطوح و چسبندگی می شود. با وجود اندازه بزرگ و حقیقت تزریق تا ۸ کیلوگرم پلاستیک در ساعت، این چاپگر دقتی برابر با ۰٫۱ میلی متر داشته که این تفاوت در تراز سطوح بسیار مهم است. به منظور چسبیدن اولین لایه به بستر چاپی، گلوله های ASA به تخته های چوبی ای که پس از آن به سطوح فولادی بسته می شوند، چسبانده شده است. گاهی اوقات راه حل هایی با فناوری ابتدایی بهترین راه حل هستند.

مراحل پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر

مراحل پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر

پل عابر پیاده بر روی دریاچه یک راه عالی برای نمایش بزرگترین قطعه پلاستیکی پرینت سه بعدی شده می باشد، زیرا برنامه کاربردی روزمره و تعاملی است تا افراد آن را لمس کنند. بسیاری از مردم هرگز یک قطعه پرینت سه بعدی شده را لمس نکرده اند و هنوز هم به آن به عنوان یک فانتزی و بخشی از تکنولوژی آینده فکر می کنند، بنابراین پروژه هایی همانند این از نظر تغییر و نزریک کردن افکار عمومی به واقعیت و آشنایی با خدمات پرینت سه بعدی بسیار مفید هستند.

در فیلم زیر کامل درباره پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر توضیح داده شده است و همچنین مراحل فرآیند پرینت سه بعدی را می توانید مشاهده کنید.

 

منبع: https://www.3ders.org

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی بزرگ ترین پل عابر پیاده

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

به این پست امتیاز دهید