یک شرکت نوپا به نام Node Audio بلندگوهای HYLIXA را با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی توسعه داده است. فناوری پرینت سه بعدی SLS به این بلندگو ها ساختاری متمایزی بخشیده است. ظاهر و صدای بلندگو های HYLIXA کاملاَ با بلندگوهای تولید شده به روش های مرسوم تفاوت دارد. طبق گفته سازنده، عملکرد این بلندگوها به اندازه بلندگوهای بسیار بزرگ است اما ظاهری بسیار کوچکتر دارد و از نظر زیبایی شناسی بسیار مطلوبتر است. این گروه با تکیه بر تکنولوژی پرینت سه بعدی توانستند چنین ساختاری را طراحی و تولید کنند.

 

ساخت بلندگوهای HYLIXA با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

طراحان صنعتی بلندگوهای HYLIXA، Ashley May و David Evans، تصمیم گرفتند برای ساخت این اسپیکرها از تکنولوژی چاپ سه بعدی استفاده کنند. فناوری پرینت سه بعدیSLS  از یک منبع حرارتی مانند لیزر به منظور همجوشی مواد پودر به صورت لایه به لایه استفاده می کند. فرایند لایه به لایه مورد استفاده در این تکنولوژی امکان تولید شکل های بسیار پیچیده تری را نسبت به روش های تولید سنتی فراهم می سازد. از این رو بلندگوی HYLIXA با یک سر در بالای دستگاه دارای یک ساختار ارگانیک می باشد. طراحان این محصول در کنار طراحی از یک مهندس آکوستیک برای راهنمایی جهت توسعه فنی این اسپیکرهای پرینت سه بعدی شده کمک گرفتند.

ساخت بلندگوهای HYLIXA با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت بلندگوهای HYLIXA با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

فرایند پرینت سه بعدی بلندگوهای HYLIXA

این بلندگوها به صورت یک مجموعه شامل دو عدد بلندگو فروخته می شوند. هر کدام از این بلندگوها به طور جداگانه با استفاده از یک چاپگر سه بعدی با حجم پرینت ۴۶۰ x330 x381  میلی متر پرینت سه بعدی می شوند. David Evans توضیح داد که به منظور به حداکثر رساندن حجم ساخت، قطعات را به صورت سه بعدی در یکدیگر چاپ کرده اند. David Evans در مورد مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده گفت: “ما از طریق نمونه سازی اولیه دریافتیم که ماده پرینت سه بعدی DuraForm GF از لحاظ صوتی بسیار خوب عمل می کند. این ماده در ظاهر کیفیتی شبیه به سرامیک دارد که از نظر ساختار و پژواک به ما کمک می کند. ما به عنوان طراحان این محصول، می توانیم آزادانه از فناوری پرینت سه بعدی SLS برای ایجاد ساختار داخلی استفاده کنیم”.

فرایند پرینت سه بعدی بلندگوهای HYLIXA
فرایند پرینت سه بعدی بلندگوهای HYLIXA

این اولین بار نیست که از فناوری های چاپ سه بعدی برای تولید اسپیکرها استفاده می شود. سال گذشته یک شرکت در پراگ به نام DEEPTIME بلندگوهای پرینت سه بعدی شده ای با استفاده از ماسه توسعه داده است. به همین ترتیب بنیانگذاران شرکت Node Audio برای تولید یک سیستم صوتی منحصر به فرد و کاملاَ متفاوت از  بلندگوهای ساخته شده به روش های سنتی از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده کردند. در آینده شاهد پیشرفت های بیشتری در این عرصه خواهیم بود.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/#!

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (37 امتیاز)