شرکت BMW از اوایل دهه ۱۹۹۰ برای طراحی کارآمدتر، سریع تر و سبک تر خودروهای خود از تکنولوژی پرینتر سه بعدی استفاده کرده است. فناوری ساخت افزایشی طیف گسترده ای از کاربردها را از نمونه سازی اولیه تا ساخت قطعات یدکی سفارشی در صنعت خودروسازی ارائه می دهد. واضح است که پرینت سه بعدی کاربردهای دیگری نیز برای این شرکت دارد. تیم های بابسلد، اسکلتون و لوژسواری آلمان از استفاده شرکت BMW از چاپگرهای سه بعدی برای تولید تجهیزات ورزشی ویژه ورزشکاران زمستانی بهره برده اند. این تجهیزات در المپیک زمستانی در پکن مورد استفاده قرار گرفته اند.

 

ساخت تجهیزات ورزشی توسط شرکتBMW  با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی

تکنولوژی پرینتر سه بعدی چندین سال است که بخشی از فرآیند تولید BMW را به خود اختصاص داده است. اکنون، ورزشکاران آلمانی انجمن Bobsleigh and Sledding Association (BSD) توانسته اند از ایده های نوآورانه این شرکت بهره ببرند. ورزشکاران به لطف تخصص فنی BMW توانسته اند با گلمیخ های جدید رقابت کنند. از سوی دیگر، تیم های لژسواری از تجهیزات ورزشی اصلاح شده رضایت داشته اند. اما دلیل دیگری هم برای خوشحالی ورزشکاران حرفه ای و BMW وجود دارد و آن اینست که برخی از ورزشکارانی که از تجهیزات پرینت سه بعدی شده شرکتBMW  استفاده کرده اند موفق به کسب تعدادی مدال در بازی های المپیک زمستانی گردیده اند.

ساخت تجهیزات ورزشی توسط شرکتBMW با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی

ساخت تجهیزات ورزشی توسط شرکتBMW با استفاده از تکولوژی پرینت سه بعدی

 

اصلاح تجهیزات ورزشی با استفاده از پرینت سه بعدی

شرکت BMW و تیم BSD، هدف خود را بررسی دقیق آخرین جزئیات عملکرد تجهیزات ورزشی قرار داده اند. برای هر دو واضح بود که هر ایده ای، صرف نظر از اینکه چقدر نوآورانه باشد، می تواند تأثیر زیادی در کسب مدال طلا در بازی های المپیک زمستانی داشته باشد. در ورزش اسکلتون که ورزشکاران ابتدا با سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت از یک کانال عبور می کنند، تمرکز فقط بر روی سبکی و سرعت نیست، بلکه ایمنی ورزشکار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شرکتBMW  در سال ۲۰۱۰ راه حلی را با استفاده از چاپگر سه بعدی ارائه داد که در آن با کاهش مواد مصرفی وزن کل را به نصف کاهش داده بود. با این حال، این تغییرات ویژگی ‌های مهم دیگر مانند پایداری یا عملکرد سورتمه را تحت تأثیر قرار نداد. ورزشکاران بابسلد و اسکلتون نیز از مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی BMW بهره مند شده اند. یک اتصال گلمیخ کاملاً جدید پرینت سه بعدی شده که بین یخ و چکمه قرار می گیرد، شتاب بیشتری را امکان پذیر می سازد. در این ورزش‌ها، توانایی شروع سریع بسیار اهمیت دارد، زیرا این امر تأثیر قابل‌ توجهی بر بقیه مسابقه می گذارد. بنابراین، زیره کفش که گلمیخ های پرینت سه بعدی شده نصب اند، در مدت زمان بسیار کوتاهی توسط غول خودروسازی آلمان ساخته و تولید شدند.

حمایت از لوژسواران آلمانی توسط شرکت BMW با استفاده از تجهیزات پرینت سه بعدی شده

حمایت از لوژسواران آلمانی توسط شرکت BMW با استفاده از تجهیزات پرینت سه بعدی شده

در ابتدای فرآیند توسعه اتصالات گلمیخ، یک کپی از یک کفش اسکلتون معمولی ساخته شد و سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمایش ‌های مختلفی برای یافتن بهترین شکل برای گلمیخ ‌ها انجام شد. هدف نهایی شرکت BMW، شناسایی حداکثر کشش و در نتیجه توسعه گلمیخ ‌های بهینه با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بود. به لطف استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی، کفش از یک سو به طور کلی سبک تر شد و از سوی دیگر توزیع بهبود یافته چسبندگی در کل ناحیه جلوی پا به دست آمد. البته در زمان تولید به خواسته های فردی ورزشکاران نیز توجه شده است. این خودروساز بزرگ با به کار گیری پرینت سه بعدی نه تنها یک جایگزین مقرون به صرفه بلکه یک جایگزین پایدار برای تولید تجهیزات ورزشی را به نمایش گذاشت. این به این معنی است که گلمیخ های خراب شده بدون نیاز به تعویض کل کفش می توانند با سرعت و به راحتی جایگزین شوند.

  منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی تجهیزات ورزشی توسط شرکتBMW

 

4.9/5 - (41 امتیاز)