امروزه تولید خودرو به کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی به سرعت در حال رشد است. در این مقاله می خواهیم ۱۰ نمونه از شاخص ترین خودروهای تولید شده به کمک تکنولوژی پرینت سه بعدی را معرفی کنیم. تصور کنید برای طراحی یک خودرو به یک نمایندگی خودرو مراجعه می کنید و خودروی سفارشی پرینت سه بعدی خود را از یک دستگاه بزرگ چاپگر سه بعدی تحویل بگیرید. این یک چشم انداز جالب است، اما بعید به نظر می رسد به زودی شاهد این اتفاق باشیم و هنوز زمان زیادی لازم است تا یک پرینتر سه بعدی بتواند یک خودرو را به صورت کامل و یکپارچه تولید کند.

با این حال، خودروی تولید شده با پرینت سه بعدی در حال حاضر یک واقعیت است. در ادامه می توانید ۱۰ مورد از جالب ترین نمونه خودروهایی که پرینت سه بعدی شده اند یا حاوی قطعات پرینت سه بعدی هستند را مشاهده کنید.

پرینت سه بعدی و جالب ترین خودروهای تولید شده در سال ۲۰۱۷

پرینت سه بعدی genesis

فهرست:

  • Delage Type-S
  • ۴ekolka
  • Daihatsu Copen
  • Kia Telluride
  • Micro Commuter
  • Elvis’ BMW 507
  • Shelby Cobra
  • Strati
  • Blade
  • Light Cocoon

۱٫ پرینت سه بعدی خودرو Delage Type-S

پرینت سه بعدی خودرو Delage Type-S

این خودرو یک مدل Delage Type-S  ۱۰۳ ساله است که زمانی با سرعت در جاده های پر پیچ و خم رالی خودرو می تازید؛ امروزه نیز به طور عجیب و غریبی همچنان می تازد، و این به لطف فن آوری مدرن پرینت سه بعدی است.
در سال ۲۰۱۴ ، شکافی در بلوک موتور آن ایجاد شد که خطری برای جان راننده در هنگام رانندگی را به همراه داشت. اما با یک اسکن مفصّل از آنچه که غیرممکن به نظر می رسید بتواند جایگزین شود، یک قطعه سه بعدی به دست آمد که می تواند به عنوان یک مدل ریخته گری ماسه ای برای بازسازی پرینت شود و سپس در یک ریخته گری از جنس فولاد مجددا تولید شود. هم اکنون این بلوک موتور جدید کاملا در زیر کاپوت قرار گرفته و در حال کار می باشد.
ما داریم کمی اغراق می کنیم که می گوییم این یک ماشین پرینت سه بعدی شده به حساب می آید؛ اما بدانید بدون تکنولوژی پرینت سه بعدی و اسکن سه بعدی، تقریبا غیرممکن بود که این ماشین دوباره بتواند به میادین رالی باز گردد.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: n/a

تکنولوژی پرینت سه بعدی: پاشش چسب Binder Jetting

وضعیت: بازگردانی

۲٫ پرینت سه بعدی  خودروی  ۴ekolka

پرینت سه بعدی خودرو ۴ekolka

 

خودروی  ۴ekolka  برای خدمت به عنوان یک ماشین کارا و دو سرنشین طراحی شده است و در آن از تکنولوژی پرینت سه بعدی استفاده شده تا وزن خودرو کاهش یابد و از نظر اقتصادی به صرفه باشد.

پیتر چلدک طراح خودرو اهل جمهوری چک با وضعیت فعلی حمل و نقل در شهرها مواجه شد و برای اصلاح آن اقدام کرد. نتیجه یک خودروی پرینت سه بعدی پرانرژی و الکتریکی است که برای استفاده شهری از آن استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که سرعت متوسط در شهر های اروپا که مردم عمدتا برای رفتن به سر کار و برگشتن به خانه استفاده می کنند حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت است. این خودرو نیز توانایی حمل دو مسافر در حداکثر سرعت ۵۵ کیلومتر بر ساعت را دارد.

به گفته این طراح ساخت نمونه اولیه این خودرو که با استفاده از پرینت سه بعدی ساخته شده است ۱۲٫۰۰۰ دلار هزینه برده است که عمدتا هزینه باطری ها و موتور های الکتریکی این خودرو بوده است و اگر این خودرو با استفاده از روش های دیگر تولید می شد بسیار پر هزینه تر می شده است.
تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: پیتر چلدک

تکنولوژی پرینت سه بعدی: نامشخص است

وضعیت: نمونه اولیه فیزیکی

۳٫ پرینت سه بعدی خودرو Daihatsu Copen

پرینت سه بعدی خودرو Daihatsu Copen

خودروی دای هاتسو کوپن یک رودستر دوسرنشین است که در بازار موجود بوده و می توانید آن را (البته نه در ایران) خریداری کنید. دای هاتسو موتورز یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان موتور های درون سوز ژاپنی است که از سال ۲۰۱۶ تمام سهام آن توسط شرکت تویوتا خریداری شده است. در تولید یکی از مدل های این خودرو سازی به نام کوپن، از پرینت سه بعدی برای عناصر بدنه اش استفاده شده است. این شرکت خودروسازی در انتخاب طراحی برای ارائه آپشن های سفارشی به مشتریان،  به شرکت Stratasys برای تسهیل این ایده روی آورده است.

در اصل، قطعات پرینت سه بعدی شده، پوسته های تزئینی هستند که بر روی بدنه خودرو نصب شده و از ترموپلاستیک ABS ساخته شده اند. با ارائه انواع پوسته های مختلف – که مشتریان می توانند آن را تغییر دهند، این شرکت قابل دسترس ترین خودرو پرینت سه بعدی را ارائه می دهد.
تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: دای هاتسو

تکنولوژی پرینت سه بعدی: FDM

وضعیت: مدل نهایی تولید

۴٫ پرینت سه بعدی خودرو Kia Telluride

پرینت سه بعدی خودرو Daihatsu Copen

با داشتن ظاهری لوکس ، نمای زیبای بیرونی خودروی پرینت سه بعدی کیا موتورز تا حدی شبیه خودرو آفرود معروف لندروور شده است.
شرکت خودروسازی  Kia Telluride ویژگی هایی از قبیل داشبورد پرینت سه بعدی، پانل درب و فرمان پرینت سه بعدی را دارد.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: کیا

تکنولوژی پرینت سه بعدی: نامشخص

وضعیت: ایده فیزیکی

۵٫ پرینت سه بعدی Micro Commuter

hondaپرینت سه بعدی

این مینی ون شسته و رفته از شرکت هوندا دارای یک شاسی سبک است و بدنه آن تقریبا به طور کامل پرینت سه بعدی است.
ساخت این خودرو با وجود شرکت ژاپنی پرینت سه بعدی Kabuku امکان پذیر شده است. و در نهایت شرکت توشیمایا این خودرو را تولید کرد.

این شرکت این مسئله را مطرح کرد که غیرممکن است بتوانیم از عهده هزینه عبور از جاده های باریک برای رساندن بسته به خانه های مردم بربیاییم!

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: هوندا / کابوکو

تکنولوژی پرینت سه بعدی:  FDM

وضعیت: ایده فیزیکی

۶٫ پرینت سه بعدی خودرو Elvis’ BMW 507

پرینت سه بعدی خودرو Elvis' BMW 507

در حالی که در ابتدا به نظر می رسید این خودرو قدیمی و محبوب شرکت BMW از جنگ برگشته است و اصلا قادر نیست شکل و شمایل ابتدایی خود را پیدا کند، این خودرو به صورت خیلی دقیق توسط گروه خودروسازی BMW (BMW Group Classic) بازسازی شد.
هنگامی که این خودرو یافت شد، در وضعیت بسیار بدی قرار داشت، پس بدنه BMW از طریق روش های مختلفی تولید شد تا به کیفیت نوی آن بازگردانی شود. بخشی از این فرآیند شامل پرینت سه بعدی بود، و دستگیره درب و پنجره که به صورت ساخت افزایشی تولید شد.
احتمال می رود که این خودرو مطلوب ترین حالت پرینت سه بعدی را نسبت به بقیه خودروهای این مقاله دارد.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: BMW

تکنولوژی پرینت سه بعدی: نامشخص

وضعیت: بازگردانی

۷٫ پرینت سه بعدی خودرو Shelby Cobra

پرینت سه بعدی Shelby Cobra

این خودروی پرینت سه بعدی سفارشی توسط آزمایشگاه ملی Oak Ridge در امریکا توسعه داده شده است. برای پرینت آن، از دستگاه پرینت سه بعدی بزرگ شرکت BAAM متعلق به شرکت قدیمی و معروف ماشین ابزار سازی سینسیناتی استفاده شده است. این یک چاپگر سه بعدی با قابلیت ساخت قطعات کامپوزیتی بزرگ، قوی و سبک بدون نیاز به ابزار می باشد.
این خودروی پرینت سه بعدی تولید شده با تکنولوژی های تجربی، تقریبا آزمایشگاهی به حساب می آید. تکنولوژی ساخت افزایشی (پرینت سه بعدی ) به محققان اجازه داد تا برای به روز رسانی Shelby Cobra  به تکنولوژی جدید، سریعتر مدل آن را بسازند.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: آزمایشگاه ملی Oak Ridge (ORNL)

تکنولوژی پرینت سه بعدی: FDM

وضعیت: مدل مفهومی کاربردی

فیلم جالب زیر فرآیند تولید و پرینت سه بعدی خودروی Shelby Cobra را تنها در ۶ هفته نشان می دهد.

۸٫ پرینت سه بعدی خودرو Strati

پرینت سه بعدی خودرو Strati

منصفانه است که بگوییم Strati احتمالا جذاب ترین خودروی پرینت سه بعدی شده است. این خودرو از روز یک طراحی آزاد (Open Source) برای نمایشگاه ساخت و تولید ایلینویز آمریکا در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت Local Motors تولید شد.
تیم این شرکت چندین سوال از خود درباره تولید و فرآیندهای ماشین مدرن پرسیدند – به طور عمده چگونه می توان تعداد قطعات و هزینه های سرمایه گذاری را برای تولید کاهش داد.
در نتیجه پرینت سه بعدی خودرو”Strati”  تنها در ۴۴ ساعت ساخته شده است. تعدادی از قطعات مانند چرخ ها، باتری و مانند آن بدون تکنولوژِی پرینت سه بعدی تولید شدند. اما با این حال وقتی به عکس بالا نگاه می کنید ، بدنه خودروی Strati کاملا پرینت سه بعدی است.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: Local Motors

تکنولوژی پرینت سه بعدی: FDM

وضعیت: مفهوم کاربردی

۹٫ پرینت سه بعدی خودرو Blade

پرینت سه بعدی Blade

خودروی Blade قطعا یک خودروی دیدنی و جذاب است. شرکت Creator Divergent 3D از یک رویکرد جدید رو به رشد برای تولید خودرو استفاده کرده است: نود هایی از پرینت سه بعدی که با لوله های فیبر کربن به داخل شاسی متصل هستند.
این سیستم منجر به تولید یک شاسی قدرتمند صنعتی می شود که می تواند در عرض چند دقیقه مونتاژ شود.
با توجه به قدرت فوق العاده قوی و داخلی خودرو و وزن سبک آن، Blade  دارای نسبت استحکام به وزن بهتری نسبت به اتومبیل های فعلی فرمول ۱ است.
اما طرح بزرگ این شرکت برای پرینت سه بعدی خودرو به یک موشک خیابانی دو سرنشین منتهی نمی شود. هدف آنها این است که خودرو های پرینت سه بعدی را در تحول صنعتی به نام “خودروسازی با مواد کمتر” (car dematerialization) (روشی که در آن سعی شود از کم ترین مواد فیزیکی برای تولید ماشین استفاده شود) تا ۹۰٪ سبک تر بسازند.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: Divergent 3D

تکنولوژی پرینت سه بعدی: SLM (Selective laser melting)

وضعیت: مفهوم کاربردی

۱۰٫ پرینت سه بعدی خودرو Light Cocoon

پرینت سه بعدی خودرو Light Cocoon

شرکت طراحی مهندسی آلمانی EDAG به شدت بر روی طراحی پرینت سه بعدی سرمایه گذاری کرده است.

در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۵ خودروی “EDAG Light Cocoon” ارائه شده بود که برای نمایش دادن طراحی خود از طبیعت ایده گرفته بود.
بدنه بیرونی آن که مانند برگ درخت بود از مواد ارتجاعی جک ولفسکین برای پوشش بدنه بهینه شده شکلی (Shape Optimized) پرینت سه بعدی شده استفاده شده بود. دلیل این وزن سبک باور نکردنی، استفاده از بدنه خودرویی با چگالی ۱۹ گرم در هر متر مربع است.
نور پس زمینه جالب این خودرو نشان دهنده طراحی الهام گرفته است، که به این خودرو پرینت سه بعدی نمای اسکلتی شکل می دهد.

تولید کننده خودرو پرینت سه بعدی: EDAG

تکنولوژی پرینت سه بعدی: SLM (Selective laser melting)

وضعیت: مفهوم فیزیکی

توصیه میکنیم حتما ویدیو جذاب زیر که خودروی بسیار زیبای EDAG Light Cocoon را نشان می دهد مشاهده کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

پرینت سه بعدی خودرو PDF

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

2/5 - (1 امتیاز)