پرینت سه بعدی پیشرفت های زیادی در حوزه پزشکی پدید آورده است. امروزه ارائه مراقبت های بهداشتی سفارشی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی امکان پذیر می باشد.

همانطور که انتظار می رود پرینت سه بعدی در پزشکی امکان سفارشی سازی، نمونه سازی اولیه، ساخت ابزار پزشکی و انجام تحقیقات را فراهم کرده است. بر خلاف انتظار، کاربرد های فناوری پرینت سه بعدی در پزشکی بسیار گسترده است و شامل موارد زیر می باشد:

  • آماده سازی جراحی
  • پروتزها
  • دندانپزشکی
  • پرینت سه بعدی بافت ها و اندام ها
  • داروسازی
  • ساخت ابزار و دستگاه های پزشکی

در این مقاله ، ما نگاهی عمیق به چگونگی بهره مندی و پیشرفت این حوزه های علم پزشکی از پرینت سه بعدی خواهیم انداخت.

  • پرینت سه بعدی و آماده سازی جراحی

پرینت سه بعدی و آماده سازی جراحی

پرینت سه بعدی و آماده سازی جراحی

یکی از راه هایی که پرینت سه بعدی از طریق آن انقلابی در پزشکی به وجود آورده است، آماده سازی جراحی است. در این رویکرد از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت اندام های خاص بیمار استفاده می شود که جهت تمرین و آماده سازی پیش از انجام عملیات پیچیده جراحی واقعی مورد استفاده قرار می گیرند. این آزمایش ها در مقایسه با استفاده از اشعهX ، سی تی اسکن و MRI بسیار بهتر و دقیق تر عمل می کنند. در نهایت، این روش فرایندهای آزمون را سرعت بخشیده و آسیب های احتمالی بیمار را به حداقل می رساند. فرایند هایی مانند ترمیم ستون فقرات، انجام عمل هنگام تولد، پیوند قلب و اعضای بدن، اسکن و ترمیم شکستگی ها و ترک ها جزو این دسته محسوب می شوند. ساخت اندام مشابه برای پیوند به ارزیابی سازگاری اندام ها نیز کمک می کند.

مزیت دیگر استفاده از خدمات پرینت سه بعدی در انجام عملیات جراحی فراهم آوردن توانایی در دست گرفتن و تجسم مدل تشریحی مخصوص بیمار توسط جراح است. این مدل ها برای پزشکان امکان شناسایی آناتومی دقیق بیمار از زوایای مختلف را ایجاد می کند. این روش سبب افزایش احتمال موفقیت عملیات جراحی می شود.

هم چنین با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در عملیات جراحی علاوه بر افزایش موفقیت در عمل، شبیه سازی جراحی و آماده سازی، تا میزان زیادی موجب صرفه جویی در هزینه و زمان می گردد.

  • پرینت سه بعدی پروتزها

پرینت سه بعدی پروتزها

پرینت سه بعدی پروتزها

پرینت سه بعدی در پزشکی به پیشرفت اندام های پروتز کمک کرده است. پروتزهای تولید شده سنتی بسیار گران بوده و توانایی ایجاد راحتی مناسب بیمار را نداشتند.

پرینت سه بعدی در حال برطرف سازی این معایب می باشد. هدف نهایی طراحی پروتزهای راحت است که هم نیازهای خاص بیمار را مهیا کند و هم مقرون به صرفه باشد. با انجام پروژه های زیادی با محوریت ساخت پروتز های دست پرینت سه بعدی شده و پروتز های پای چاپ سه بعدی شده، این هدف در حال تبدیل شدن به یک واقعیت است.

کارهای بزرگی در زمینه ساخت پروتزها یا تعویض اندام ها برای بیمارانی که در اثر کهولت سن یا انواع بیماری ها و یا حوادث اندام های خود را از دست داده اند انجام شده است. ساخت این پروتز ها مزیت های فراوانی فراهم آورده است و امید و شادی زیادی را برای پزشکان و بیماران به ارمغان آورده است.

  • پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

کاربرد های پرینت سه بعدی در دندانپزشکی به ایجاد روشهای نوین در ارتودنسی و دندانپزشکی عمومی کمک کرده است. حوزه های گوناگونی از علم دندانپزشکی که از تکنولوژی پرینت سه بعدی بهره مند گشته اند شامل ساخت نمونه های سفارشی و دقیق قالب ها، تاج های دندان، پل دندان و … می باشند.

پرینتر سه بعدی در پزشکی به حوزه بهداشت دندانپزشکی نیز کمک کرده است تا مراقبت های دندان با هزینه کمتر و با یک برنامه درمانی کنترل شده به بیماران ارائه شود. همچنین این فناوری با حذف نیاز به قالب و پرینت سه بعدی قطعه مورد نظر به صورت مستقیم زمان انتظار را برای بیماران به حداقل رسانده است.

یکی دیگر از جنبه های مهم پرینت سه بعدی هنگام استفاده در دندانپزشکی امکان استفاده آسان آن در کلینیک ها، آزمایشگاه ها یا مطب های دندانپزشکی می باشد. سرعت توسعه راه حل ها و طراحی های دقیق از مزایای اصلی استفاده از این فناوری در صنعت دندانپزشکی است.

  • پرینت سه بعدی بافت ها و اندام ها

پرینت سه بعدی بافت ها و اندام ها

پرینت سه بعدی بافت ها و اندام ها

امروزه بافت ها و اندام ها نیز می توانند به صورت سه بعدی چاپ شوند. این امر به خصوص در زمینه پیوندها بسیار هیجان انگیز و کاربردی است. همچنین با توجه به سفارشی سازی بودن این اندام ها و استفاده از سلولهای شخصی بیمار، میزان پذیرش این اندام ها توسط بدن در مقایسه با نمونه های پیشین بسیار بالاتر می باشد.

ترمیم و بازسازی بافت پوست، تعویض اندام، پیوند کلیه و پیوند قلب از جمله دیگر مواردی است که به لطف پرینت سه بعدی در پزشکی با موفقیت انجام می شود. همچنین امروزه ترمیم استخوان و ماهیچه ها با پرینت سه بعدی و تولید ایمپلنت های ارتوپدی امکان پذیر گردیده است.

توانایی پرینت سه بعدی بافت سلول ها و اندام ها جهت انجام تحقیقات بر روی بیماری هایی مانند سرطان برای مطالعه میزان و چگونگی رشد تومورها سبب یافتن راه حل های موثر می شود.

  • پرینت سه بعدی در داروسازی

پرینت سه بعدی در داروسازی

پرینت سه بعدی در داروسازی

پرینت سه بعدی در پزشکی به طور بالقوه می تواند داروسازی و تجویز دارو را نیز ساده کند. پرینت سه بعدی با فراهم آوردن امکان ایجاد یک قرص واحد شامل خانه های مختلف دارای داروهای گوناگون با زمان انتشار متفاوت، یک راه حل ساده برای بیماران ایجاد کرده است.

یک مفهوم به نام “Polypill” برای بیماران دیابتی مورد آزمایش قرار گرفته است. این کاربرد به دوز داروها می پردازد و همچنین موضوعات تعامل دارویی را حل می کند و نیاز به نظارت کامل بر میزان مصرف دارو را برای بیمار هنگامی که داروهای آنها برنامه های مختلفی دارند را از بین می برد.

قرص های پرینت سه بعدی شده در مفهوم Polypill می توانند بسیار مقرون به صرفه باشند و سبب در دسترس قرار گرفتن این تکنولوژِی در برنامه های بهداشتی و درمانی کشورهای فقیر یا در حال توسعه و با هزینه مناسب شوند.

  • ساخت ابزار و دستگاه های پزشکی به کمک پرینت سه بعدی

ساخت ابزار و دستگاه های پزشکی به کمک پرینت سه بعدی

ساخت ابزار و دستگاه های پزشکی به کمک پرینت سه بعدی

با پرینت سه بعدی فلزی، اکثر ابزارهای جراحی و دستگاه های پزشکی قابل پرینت سه بعدی هستند. برخی از اصلی ترین ابزارهای جراحی که به صورت سه بعدی چاپ می شوند عبارتند از: فورسپس، هموستات، دستگیره اسکالپل و سایر ابزارهای استریل.

پرینت سه بعدی در حقیقت این ابزارها را به شکلی استریل تر تولید می کند و هزینه ساخت
را تا ۰٫۱ نسبت به هزینه تولید ابزارها با استفاده از فولاد ضد زنگ کاهش می دهد. پرینت سه بعدی همچنین امکان جایگزینی سریع ابزارها را در صورت نیاز امکان پذیر می کند.

این فناوری می تواند در صورت لزوم بطور خاص ابزارهای مخصوصی را در شکل های منحصر به فرد طراحی کند.

پرینت سه بعدی و آینده علم پزشکی

پرینت سه بعدی و آینده علم پزشکی

پرینت سه بعدی و آینده علم پزشکی

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در پزشکی موجب پیشرفت صنعت مراقبت های بهداشتی با سرعت قابل توجه شده است. در نتیجه محصولاتی با راحتی بیشتر برای بیمار و درک بهتر برای پزشک توسعه یافته است. دقت، سرعت و هزینه کم تکنولوژی پرینت سه بعدی، زمینه را برای رویکرد های هوشمندانه تر در زمینه مراقبت های بهداشتی فراهم می کند.

منبع: https://all3dp.com/

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش چاپ سه بعدی را مطالعه کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfپرینت سه بعدی در پزشکی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید