در سال های اخیر تکنولوژی پرینت سه بعدی در بخش های مختلف پزشکی به ویژه توانبخشی مورد استفاده قرار گرفته است. به تازگی از فناوری پرینتر سه بعدی برای بازگرداندن توانایی راه رفتن به حیوانات خانگی بویژه سگ ها استفاده شده است. در این مقاله نحوه درمان یک سگ نژاد شی هواهوا ۵ ماهه با وزن تقریبی یک کیلوگرم یا کمی بیش از دو پوند (کمتر از وزن یک بسته شکر) با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد بررسی قرار گرفته است.

درمان فلجی یک سگ با استفاده از راهنمای عمل جراحی پرینت سه بعدی

Cekalla صاحب این سگ که Ping نام دارد متوجه شد توله سگش در راه رفتن روی پاهای خود مشکل دارد. این مسئله به تدریج طی یک هفته وخیم تر گردید و در نهایت Ping فلج شد. این سگ به سرعت به کلینیک دامپزشکی Hamilton Specialist Referrals منتقل وJohn Parker  متخصص مغز و اعصاب این مرکز بررسی پرونده او را در دست گرفت. سی تی اسکن و MRI به منظور یافتن علت مشکل در این سگ کوچک به سرعت انجام شد.

John Parker   توضیح داد: “هنگامی که پینگ را برای اولین بار به کلینیک ما آوردند، او افسرده بود و نمی توانست راه برود. این بیماری به سرعت پیش روی کرده بود و در حال آسیب رساندن به همه اندام های سگ بود. ما طبق علائم دریافتیم که مشکل در مغز یا نخاع این سگ می باشد. “

بیماری Ping ناهنجاری شدید گردن تشخیص داده شد، به این معنی که استخوان ها به درستی شکل نگرفته بودند. این امر باعث ایجاد یک ناحیه ناپایدار و در نتیجه فشار مستقیم به نخاع و ناتوانی در راه رفتن شده بود. John Parker توضیح داد که نام این وضعیت در اصطلاحات پزشکی سابلوکسل آتلاناکسیال می باشد.

John Parker گفت: “دو مهره اول گردن تا حدی جابجا شده بودند. مهره دوم گردن که مهره آسه نام دارد به صورت کامل شکل نگرفته بود و درنتیجه برای ایجاد هر گونه بهبودی، این ناحیه باید پایدار می شد. با این حالPing  بسیار کوچک بود و وزنش به سختی به یک کیلوگرم می رسید و ایمپلنت های ارتوپدی سنتی برای چنین فضای کوچکی خیلی بزرگ بودند.”

درمان فلجی یک سگ با استفاده از راهنمای عمل جراحی پرینت سه بعدی
درمان فلجی یک سگ با استفاده از راهنمای عمل جراحی پرینت سه بعدی

انجام عمل جراحی با دقت بالا با استفاده از راهنمای جراحی پرینت سه بعدی شده

در نهایت Ping در بیمارستان بستری شد و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به نخاع مجبور به استفاده از بریس گردن گردید. تیم دامپزشکی Hamilton از تصاویر سی تی اسکن توله سگ برای طراحی راهنماهای جراحی پرینت سه بعدی شده استفاده کردند. راهنمای جراحی پرینت سه بعدی شده این امکان را برای پزشکان فراهم آورد تا پیچ ​​های کوچکی به قطر ۱ میلی متر را در گردن سگ قرار دهند.

شش روز بعد John Parker و متخصص جراحی Michael Hamilton عمل جراحی را به منظور قراردهی دقیق پیچ ها در بخش ناپایدار گردن با استفاده از راهنماهای پرینت سه بعدی شده به انجام رساندند. Ping به سرعت بهبود یافت و تنها یک هفته بعد توانست بدون درد روی پاهایش راه برود. Cekalla می گویدکه Ping در خانه بسیار خوب و خوشحال است.

انجام عمل جراحی با دقت بالا با استفاده راهنمای جراحی پرینت سه بعدی شده
انجام عمل جراحی با دقت بالا با استفاده راهنمای جراحی پرینت سه بعدی شده

Cekalla گفت: “Ping یک توله سگ بسیار کوچک است و زمانی که بیمار شد من بسیار ناراحت شدم. هنگامی که شنیدم او برای بهبودی به عمل جراحی ستون فقرات احتیاج دارد نمی توانستم باور کنم که چنین سگ کوچکی از عهده این عمل جدی بربیاید. تیم پزشکی در Hamilton فوق العاده عمل کردند و من نمی توانم از آن ها بخاطر تمام تخصص و مراقبت شان به اندازه کافی تشکر کنم. واقعاً شگفت انگیز است که توله سگ من خیلی سریع به حالت عادی خود باز می گردد. “

منبع: https://3dprint.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید