ربات پرینت سه بعدی شده به روش SLS، از طرف تیم دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیست و سومین دوره مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۸ در کشور تایوان حضور یافت. بدنه ی این ربات با استفاده از پرینتر سه بعدی SLS در شرکت آیدیزاین تولید شده است.

پرینت سه بعدی ربات فوتبالیست ایرانی تولید شده با پرینتر سه بعدی SLS راهی تایوان شد.

به گفته مهندسان شرکت پرینت سه بعدی آیدیزاین، بدنه این ربات به دلیل پیچیدگی هندسی زیاد و و نیاز به استحکام عملکردی با استفاده از روش پرینت سه بعدی SLS و از جنس پلی آمید (Polyamide) تولید شده است. تولید با استفاده از روش SLS باعث می شود که این ربات به صورت عملکری قابل استفاده باشد و فقط یک مدل نمایشی نیست. مثلا اگر این ربات در مسابقه به توپ ضربه بزند، استحکام لازم را داراست و پایش خرد نمی شود، این قابلیت بر آمده از استحکام مکانیکی بالای قطعات SLS است که تا ۴۸ مگاپاسکال استحکام دارند.

پرینت سه بعدی دست ربات در ایران

عکس پرینت سه بعدی دست ربات در ایران

تولید بدنه این ربات یک نمونه از مزایای روش پرینت سه بعدی است که در حدود ۱۰ روز کاری و بدون نیاز به صرف هزینه های سنگین قالب به تولید یک بدنه ربات با استفاده نهایی دست پیدا کرده ایم. مزیت دیگر روش SLS برای اجرای این پروژه این بوده است که با قابلیت پولیش قطعات، قطعات دارای صافی سطح قابل قبول شده اند و در ظاهر ربات را بسیار زیبا کرده است.

پرینت سه بعدی دست رباط ایرانی

عکس پرینت سه بعدی دست رباط ایرانی

به گزارش ایسنا، دکتر سروش صادق‌نژاد، رئیس کمیته ملی رباتیک جمهوری اسلامی ایران “فیرا” در این باره گفت: مسابقات جهانی رباتیک فیرا، امسال برای بیست و سومین سال متوالی به همت فدارسیون جهانی رباتیک فیرا در شهر “تایوچونگ” کشور تایوان در حال برگزاری است.

عضو هیات رئیسه فدراسیون جهانی رباتیک فیرا هدف این مسابقات را اشاعه دانش رباتیک و هوش مصنوعی در بین نسل جوان و تربیت نیرویی متخصص در جهت تقویت خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین توسعه این دانش در کشورهای مختلف دانست و یادآور شد: امسال در کنار برگزاری مسابقات مدرسه رباتیک بین‌المللی فیرا، برای دومین سال متوالی در روزهای پیش از مسابقات تیم‌های شرکت‌کننده در یک برنامه بین‌المللی هماهنگ به آموختن آخرین دستاوردهای روز دنیا پرداختند.

پرینت سه بعدی ربات ایرانی

عکس پرینت سه بعدی ربات ایرانی

با توجه به اهمیت مسابقات رباتیک و همچنین پیشرفت علم و تکنولوژی ، تولید بدنه ی ربات با پرینت سه بعدی و حضور آن در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۸ از طرف ایران می تواند بسیار امیدبخش و حائز اهمیت باشد. شرکت آیدیزاین با تولید در ارائه خدمات پرینت سه بعدی صنعتی با روش SLS از تولید بدنه این ربات خرسند است و از تیم های دانش آموزی دیگر که به دنبال ساده ترین مسیر برای تولید بدنه زیبا برای ربات خود هستند، دعوت میکند تا برای تولید ربات های خود از فناوری پرینت سه بعدی بهره بگیرند.

قسمت های پرینت سه بعدی شده ربات مورد نظر شامل تنه، سر، پا و دست ربات می باشد. قطعات پرینت شده با پرینتر سه بعدی SLS از استحکام بالایی برخوردار هستند و به گرما نیز مقاومند. همچنین با استفاده از تکنولوژیِ پرینت سه بعدی می توان هر شکل دلخواهی را طراحی و پرینت گرفت؛ خصوصا اشکال پیچیده هندسی.

پرینت سه بعدی بدنه ربات در ایران

عکس پرینت سه بعدی بدنه ربات ایرانی در مسابقات جهانی رباتیک فیرا ۲۰۱۸

در نهایت باید گفت هنوز این مسابقات ادامه دارد و ما صمیمانه برای ربات پرینت سه بعدی شده ایرانی، آرزوی موفقیت می کنیم و اخبار بعدی در مورد ربات ایرانی را پیگیری و منتشر خواهیم کرد.

منبع: https://www.isna.ir

به این پست امتیاز دهید