مفصل زانو یکی از آسیب پذیر ترین بخش های آناتومی انسان است که عمر کوتاهی از نظر عملکرد دارد. از سن ۵۰ سالگی مشکلات زانو در زنان و مردان شروع می شود. این مشکلات و سایر عوارض می تواند بر توانایی آنها در حفظ شیوه عادی زندگی تاثیر گذارد.  زانوبندها دستگاه هایی هستند که برای پشتیبانی بیشتر زانو، افزایش پایداری، حفاظت در برابر ضربه و سایر آسیب ها و کشیدگی های عضلانی مورد استفاده قرار می گیرند. امروزه با ورود تکنولوژی پرینت سه بعدی به دنیای پزشکی می توان زانوبندهای خاص با عملکرد بهبودی بالاتری تولید کرد. در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

پرینت سه بعدی زانوبند فوق پیشرفته (ربات پوشیدنی  BioNEEK)

زانوبند پرینت سه بعدی

INTAMSYS یکی از شرکت های پیشرو در تأمین مواد PEEK و تکنولوژی لازم برای پرینت سه بعدی مؤثر آن می باشد.PEEK   یک فیلامت با کارایی بالا بوده که اغلب در صنعت پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد.  شخصی چینی به نام سیچوان جو ان هیو از این سیستم پرینتر سه بعدی INTAMSYS جهت ساخت یک ربات پوششی غیر فعال به نام “BioNEEK” به منظور کمک به طیف وسیعی از مشکلات زانو استفاده کرده است.

دستگاه BioNEEK پرینت سه بعدی شده یکی از پیشرفته ترین نمونه هایی می باشد که تاکنون ساخته شده است. این زانوبند دارای یک دمپر مغناطیسی می باشد.  این سیستم بایومکانیکی شوک  ها را جذب کرده و از انتقال مستقیم نیروی بالا به زانو جلوگیری می کند. لایه گذاری با فوم برای اطمینان از ایجاد راحتی هنگام پوشیدن زانوبند درنظر گرفته شده است. همچنین BioNEEK  پرینت سه بعدی شده دارای یک لولای قابل تنظیم می باشد که فواید زیادی از جمله جلوگیری از کشش اضافی زانو و کمک به توانبخشی مفصل دارد.

فایل سه بعدی زانوبند پرینت سه بعدی

پرینت سه بعدی BioNEEK نیاز به یک ماده مستحکم و بادوام دارد که قابلیت شخصی سازی داشته و از نظر وزنی سنگین نباشد. PEEK با مقاومت شیمیایی استثنایی و خواص مکانیکی عالی در دماهای بالا، یکی از پرکاربردترین ترموپلاستیک ها در جهان به شمار می رود. کاربرد اصلی PEEK در پرینت سه بعدی شامل جایگزینی برای فلز، ساخت نمونه های اولیه کاربردی و تولید قطعات در صنایعی مانند هوا فضا، خودرو، نفت و گاز، پزشکی، دندانپزشکی و تحقیقات می باشد. فیلامنت PEEK با وزن کم، استحکام مکانیکی بالا و سختی مناسب در کنار تکنولوژی پرینت سه بعدی  INSTAMSYS گزینه مناسبی برای تیم علم و صنعت سیچوان جو ان هو بود.

BioNEEK-پرینت سه بعدی زانوبند

BioNEEK  به روش پرینت سه بعدی FDM و توسط دستگاه پرینتر سه بعدی  Funmat Pro HT  شرکت INSTAMSYS  تولید شد.  این زانوبند متناسب با نیاز های خاص کاربران شخصی سازی می شود.  استفاده از دستگاه پرینتر سه بعدی Funmat Pro HT  امکان ساخت زانوبند شخصی با سرعت بالا و سازگار با کاربر در کنار ایجاد دوام کافی را فراهم کرده است.  بخش هایی از زانوبند که توسط دستگاه پرینتر سه بعدی Pro HT  اخته شده اند توانایی تحمل نیروی کششی معادل ۹/۹۹ مگاپاسکال و مدول یانگ ۳۷۳۸ را دارا می باشند . این مقاومت که در ساختار اصلی BioNEEK ضروری می باشد، با استفاده از فیلامنت PEEK به دست آمده است.

BioNEEK در نمایشگاه RAPID + TCT 23 تا ۲۶آوریل به نمایش درآمد.

برای نمونه در فیلم زیر می توانید طریقه اسکن سه بعدی دست و پرینت سه بعدی مچ بند مختص هر فرد را مشاهده کنید.

منبع:

  1. https://www.3ders.org/
  2. https://3dprintingindustry.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfPDFپرینت سه بعدی زانوبند فوق پیشرفته

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید