مرغ سرخ کنتاکی که بیشتر با نام KFC شناخته می شود با بیش از ۲۴۰۰۰ شعبه در ۱۴۵ کشور، یکی از برجسته ترین زنجیره های فست فود در سراسر جهان است. این برند بیشتر به دلیل داشتن دستور العمل ویژه مرغ سرخ شده شامل بال های تند و ناگت هایش معروف است. خبر شگفت انگیز این است که KFC رسماً اعلام کرد که در حال استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی می باشد. این فست فود برای انجام پروژه ای تحت عنوان “Restaurant of the Future” با آزمایشگاه تحقیقاتی ۳D Bioprinting Solutions همکاری کرده است. آیا این به این است که به زودی غذاهای پرینت سه بعدی شده به صورت ناگت مرغ در حجم بالا در دسترس خواهد بود؟ 

 

تولید مرغ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی

این ایده در پاسخ به محبوبیت روزافزون مفهوم تغذیه سالم و پایدار به ذهن KFC رسید. با افزایش هر چه بیشتر افرادی که به دنبال یافتن گزینه های جایگزین برای گوشت سنتی هستند، اکنون توسعه روش های سازگار با محیط زیست برای تولید مواد غذایی یک نیاز واقعی محسوب می شود. بنابراین هدف از پروژه مجموعه رستوران های KFC معرفی اولین ناگت مرغ آزمایشگاهی در جهان است.

ناگت های مرغ پرینت سه بعدی شده طعم و ظاهری کاملاً مشابه محصولات اصلی  KFCخواهند داشت. همچنین این ناگت های مرغ پرینت سه بعدی نسبت به گوشت مرغ معمولی با محیط زیست سازگارتر خواهند بود. مجموعه KFC اعلام کرد که محصول نهایی پاییز سال جاری در مسکو آماده تست خواهد شد.

تولید مرغ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی
تولید مرغ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی

فرایند پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ

جای تعجب نیست که مجموعه KFC آزمایشگاه ۳D Bioprinting Solutions را به عنوان شریک در چنین پروژه مهمی انتخاب کرده است. این آزمایشگاه تحقیقاتی مستقر در روسیه سابقه ای چشمگیر در زمینه پرینت سه بعدی مواد غذایی دارد. این آزمایشگاه قبلاً با یکی از شرکت های پیشرو در زمینه تحقیق و تولید گوشت پرینت سه بعدی شده به نام  Aleph Farmsهمکاری کرده است. مشارکت آنها منجر به دستاورد تاریخی پرینت سه بعدی موفق گوشت در فضا شد.

آزمایشگاه تحقیقاتی ۳D Bioprinting Solutions در حال توسعه فناوری پرینتر سه بعدی زیستی با استفاده از بافت های مرغ و مواد گیاهی است و امکان ایجاد بافتی با طعم و ظاهر گوشت مرغ تقریباً بدون دخالت حیوانات در فرآیند را فراهم می سازد. پس از اتمام فرایند پرینت سه بعدی مجموعه KFC تمام مواد لازم و ادویه ها را به شریک خود ارائه می دهد. این شرکت ها اظهار داشتند که در حال حاضر روش دیگری در بازار موجود نیست که بتواند چنین فراورده پیچیده ای را از سلول های حیوانی ایجاد کند.

فرایند پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ
فرایند پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ

مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ

این روش پرینت سه بعدی زیستی چندین مزیت نسبت به روش های سنتی دارد. اولاَ گوشت زیستی دقیقاً همان میکروالمان های محصول اصلی را دارد در حالی که از افزودنی های مختلفی که در کشاورزی سنتی استفاده می شود صرف نظر می کند و محصول نهایی سالمتری را ایجاد می کند. ثانیاَ محصولات گوشتی مبتنی بر سلول برای محیط زیست مضر نیستند زیرا روند تولید هیچ آسیبی به حیوانات وارد نمی کند. علاوه بر این براساس مجله American Environmental Science & Technology، فناوری رشد گوشت از سلول تأثیر منفی بسیار اندکی بر محیط زیست دارد و باعث می شود مصرف انرژی تا ۵۰ درصد و انتشار گازهای گلخانه ای تا ۲۵ برابر کاهش یابد.

مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ
مزایای تکنولوژی پرینت سه بعدی زیستی گوشت مرغ

یکی از بنیانگذاران آزمایشگاه ۳D Bioprinting Solutions به نام Yusef Khesuani گفت: “فناوری های پرینت سه بعدی زیستی که در ابتدا به طور گسترده ای در پزشکی مورد استفاده قرار می گرفتند امروزه در تولید مواد غذایی مانند گوشت محبوبیت پیدا کرده اند. پیشرفت سریع چنین فناوری هایی در آینده برای ما امکان دسترسی بیشتر به محصولات گوشتی پرینت سه ‌بعدی شده را فراهم می سازد. امیدواریم که فناوری ایجاد شده در نتیجه همکاری ما با KFC به تسریع در عرضع محصولات گوشتی مبتنی بر سلول در بازار کمک کند”.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/#!

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)