مهندسین موسسه فناوری ماساچوست (MIT) مواد مشبک پرینت سه بعدی شده  ای را طراحی کرده اند که می توانند به بدن بیمار متصل شوند. این مواد انعطاف پذیر هستند و برای حمایت از بافت های نرم مانند عضلات و تاندون طراحی شده اند.

تولید ساختار های مشبک انعطاف پذیر برای پشتیبانی در درمان بافت های نرم

سباستین پتینسون محقق این پروژه و دانشجوی فوق دکترای دانشگاه MIT گفت: “این کار به دلیل تمرکز بر ویژگی های مکانیکی و هندسه مورد نیاز برای پشتیبانی از بافت های نرم، دستاورد جدیدی محسوب می شود.”

پرینت سه بعدی به طور معمول برای ساخت پروتز های سفارشی و تاج های دندان استفاده می شود. اما این قطعات به علت جایگزینی بخش های سخت بدن، از مواد سخت ساخته می شوند.

مهندسان در این تحقیق به جای تمرکز بر قطعات جایگزین برای بخش های سخت بدن، طرح هایی برای  پشتیبانی از بخش های مختلف بدن مانند زانوبند ها و دستگاه های قابل ایمپلنت ارائه داده اند. با پرینت سه بعدی این مواد، سفارشی سازی هم چنان هم امکان پذیر است.

پرینت ۳ بعدی ساختار های مشبک انعطاف پذیر

پرینت ۳ بعدی ساختار های مشبک انعطاف پذیر

مچ بند های مشبک انعطاف پذیر پرینت سه بعدی شده

محققان، کار خود را با پرینت سه بعدی بریس مچ پا (مچ بند) با استفاده از این شبکه های انعطاف پذیر نشان دادند. این مچ بند با فراهم کردن حرکت آسان مفصل مچ پا در عین جلوگیری از چرخش به داخل، از مچ پا پشتیبانی می کند.

این گروه همچنین یک دستکش برای جلوگیری از حرکات غیر ارادی دست که ممکن است پس از سکته مغزی رخ دهد، توسعه دادند.

پتینسون گفت: “پوشاک و وسایل پرینت سه بعدی شده به نظر بسیار بزرگ می رسند. ما در حال تلاش برای یافتن راهی برای ایجاد ساختار های با انعطاف بالاتر و راحتی بیشتر مانند پارچه ها هستیم.”

چاپ سه بعدی ساختار های مشبک انعطاف پذیر

چاپ سه بعدی ساختار های مشبک انعطاف پذیر

این تیم از ساختار مولکولی کلاژن (پروتئینی ساختاری که در عضلات، تاندون ها و رباط ها یافت می شود)، الهام گرفته اند. پتینسون شروع به طراحی الگوها کرد و از پلی اورتان ترموپلاستیک (TPU) برای پرینت سه بعدی طرح های خود استفاده کرد.

با کمک داوطلبان، این مهندسین کار خود را آزمایش کردند. نتایج این تست ها راضی کننده بود. جان هارت دانشیار مهندسی مکانیک گفت: “زیبایی این تکنیک در سادگی و تطبیق پذیری آن است. این ساختارهای مشبک را می توان بر روی یک چاپگر سه بعدی ساده رومیزی پرینت کرد و مکانیک آن می تواند به گونه ای طراحی شود تا به طور دقیق با بافت نرم سازگار شود”.

برای ساخت یک مچ بند، مواد می توانند خاصیت کشسانی داشته باشند. با این حال برای تولید ساختار های مشبک قابل ایمپلنت، محققان نیاز به ایجاد مواد سخت تری داشتند که با ترکیب کردن الیاف فولاد ضد زنگ و ساختار های مشبک الاستیک مدیریت شود. آن ها سپس یک لایه الاستیک دیگر بر روی این ساختار چاپ می کنند.

پتینسون افزود: “پتانسیل ایجاد انواع دستگاه ها با توانایی ارتباط با بدن انسان وجود دارد. ساختار های مشبک جراحی، ارتز ها و حتی دستگاه های قلبی عروقی مانند استنت ها، تمامی این دستگاه ها به طور بالقوه از انواع ساختاری که ما نشان دادیم، بهره مند می شوند.”

منبع: https://all3dp.com

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی ساختار های مشبک انعطاف پذیر

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

 

 

به این پست امتیاز دهید