دانشمندان مؤسسه فناوری اسرائیل شبکه ای از رگ های خونی با قابلیت تأمین مقدار خون لازم برای پیوند را با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی توسعه داده اند. این پروژه که هنوز در مرحله تحقیق است می تواند تأثیر قابل توجهی بر پیوند بافت در انسان داشته باشد. بافت های مورد بحث در واقع می توانند توسط بیمار بهتر پذیرفته شده و خطر رد پیوند را کاهش دهند. همچنین فناوری پرینت سه بعدی یک راه حل شخصی سازی شده برای هر فرد ارائه می دهد که سبب بهبود عملکرد می گردد. این شبکه رگ های خونی با موفقیت روی یک موش آزمایش شده است و هدف این است که به سراغ حیوانات بزرگتر مانند خوک بروند.

توسعه شبکه ای از رگ های خونی جهت تسهیل پیوند با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

بسیاری از دانشمندان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در تحقیقات خود توانسته اند اندام ها، رگ های خونی، تومورها یا بافت هایی را با هدف بهبود عملیات پزشکی، درک بهتر بیماری های خاص یا کاهش خطرات مربوط به پیوند، بازسازی کنند. به عنوان مثال دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو داربست هایی را پرینت سه بعدی کرده اند که به ایجاد رگ های خونی برای درمان بهتر تومورهای سرطانی کمک می کند. در تحقیق اخیر، تیم محققان اسرائیلی به دنبال بهبود پیوند بافت در بیمار بوده اند.

محققان ابتدا یک داربست با پوششی از هیدروژل پرینت سه بعدی شده توسعه دادند.
محققان ابتدا یک داربست با پوششی از هیدروژل پرینت سه بعدی شده توسعه دادند.

شبکه عروقی خون پرینت سه بعدی ساخته شده از کلاژن

هنگامی که بیمار بافت جدیدی دریافت می کند ابتدا باید برای عملکرد و بقا، تمام مواد مغذی و اکسیژن مورد نیاز را توسط رگ های خونی دریافت کند. بنابراین بافت قبل از اینکه در محل مناسب قرار گیرد ابتدا در ناحیه ای سالم از بدن بیمار کاشته شود. این مرحله پیچیدگی خاصی را به عملیات می افزاید. با این حال دانشندان راه حلی برای تغذیه مستقیم این بافت جدید بدون عبور از بدن بیمار با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی طراحی کرده اند.

در این پژوهش از کلاژن انسانی توسعه یافته توسط شرکتCollplant ، برای چاپ سه بعدی داربستی که از ساختار یک رگ خونی بزرگ تقلید می کند استفاده شده است. این داربست به صورت یک لوله با دهانه هایی در طرفین برای اتصال رگ های کوچکتر شکل گرفته است. هنگامی که داربست آماده شد، دانشمندان آن را با بافتی که با استفاده از کلاژن پرینت سه بعدی شده بود، احاطه کردند که سپس با سلول های اندوتلیال پوشانده شد. دانشمندان مشاهده کردند که رگ های خونی کوچکی در داخل لوله در حال شکل گیری هستند و پس از یک هفته، داربست مورد نظر توانست با این رگ های کوچک اتصال برقرار کند. نتیجه یک شبکه واقعی با انشعاب هایی است که می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

این تیم برای بررسی عملکرد این شبکه و پاسخ به این سؤال که آیا رگ های خونی پرینت سه بعدی شده می توانند مواد مورد نیاز بافت را تحویل دهند، آن را به شریان فمورال یک موش متصل کردند. نتیجه نشان داد که خون بدون هیچ نشتی از شبکه پرینت سه بعدی شده به بافت پیوند شده جریان می یابد. آن ها می خواهند رگ های بزرگتری را برای آزمایش این شبکه رگ های خونی روی حیوانات بزرگتر چاپ کنند. هدف نهایی دستیابی به یک راه حل مناسب برای انسان است.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی شبکه ای از رگ های خون

5/5 - (2 امتیاز)