کاهش وزن یکی از محرک هایی است که باعث پذیرش گسترده فناوری های پرینت سه بعدی در صنعت تولید خودرو شده است. از آن جا که کاهش وزن هدف اصلی تولید نمونه اولیه صندلی های ULBS بود، این گروه تکنولوژی پرینت سه بعدی را مورد بررسی قرار دادند.

استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت صندلی های خودرو فوق سبک

این تحقیق حاصل همکاری بین چندین شرکت تولید کننده پیشرفته آلمانی و استفاده از چندین تکنیک مختلف ساخت از جمله فرایند رشته پیچی و انواع مختلفی از فناوری های پرینت سه بعدی است.

پرینت سه بعدی و کاهش وزن و سرعت تولید

صندلی های ULBS قرار است به بازار سازندگان هایپرکارها و تاکسی های هوایی که در آن ها کاهش وزن ضرورت دارد عرضه شود. هدف ثانویه این مطالعه، نشان دادن سرعت ساخت صندلی با استفاده از فناوری های ساخت افزایشی بود. نمونه اولیه این صندلی با بیش از ۱۰ کیلوگرم وزن، ۲۰٪ سبکتر از صندلی های سبک وزن دیگر است.

Stefan Herrmann، رئیس پروژه ULBS با بیان اینکه در بازارهیچ صندلی با وزن کمتر از ۱۲ کیلوگرم وجود ندارد افزود: “با این حال، این یک مقایسه دو شی کاملا یکسان نیست زیرا در بازار فروش این صندلی معمولاً کنسول صندلی در تعریف وزن لحاظ نمی شود. همچنین راحتی صندلی ULBS در مقایسه با صندلی هایی با وزن مشابه بسیار بیشتر است. صندلی های موجود اغلب صندلی های قوس دار هستند که با وجود وزن کم راحت نیستند و یا صندلی های ورزشی سنتی که وزن بسیار بالاتری دارند. “

 

پرینت سه بعدی  با الیاف آغشته به رزین

بخش عمده ای از کاهش وزن به لطف یک ساختار اسکلت فیبر رووینگ بر پایه تکنولوژی فرآیندی به نام  ‘xFK in 3D’ است. این فرایند شامل رشته پیچی الیاف آغشته به رزین حول گیره ها در یک مسیر محاسبه شده توسط شبیه سازی های تولیدی می باشد. از پرینت سه بعدی آلومینیوم برای تولید ساختار این گیره برای سیم پیچ استفاده شده است. اگرچه فرایند رشته پیچی یک نوع فناوری پرینت سه بعدی نیست، اما همانند تکنولوژی پرینت سه بعدی صلاحیت دارد زیرا تنها ۱٪ از فیبر در طی این فرایند هدر می رود و نتیجه فوق العاده سبک است.

در اینجا کلیه فرایندهای ساخت افزایشی که برای ساخت نمونه اولیه ULBS استفاده شده است آورده شده اند:

  • وسایل موقعیت یابی پرینت سه بعدی آلومینیومی
  • قاب صندلی ساخته شده با استفاده از xFK در فرایند رشته پیچی سه بعدی
  • تشکچه صندلی پایین با پوشش فوم PUR پرینت سه بعدی شده
  • تشکچه های پشتی پرینت سه بعدی شده از TPU
  • اجزای پرینت سه بعدی شده از پلاستیک
  • لوازم پشتی پرینت سه بعدی شده از فولاد ضد زنگ

قطعات زیادی در این صندلی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ساخته شده اند. اگر یک سیستم حمل و نقل شهری UAM  همه صندلی های خود را با ULBS تعویض کند، وزن آن تا اندازه کافی برای اعمال راحت تر ساختار های ایمنی بیشتر (مانند چتر نجات) کاهش می یابد. ما دستگاه هایی را مشاهده کردیم که شامل قطعاتی هستند که با استفاده از فناوری های پرینت سه بعدی مختلف تولید می شوند. این یک روش ساخت بسیار کارآمد است.

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
به این پست امتیاز دهید