عاج به دلیل روکش سفید، سختی نسبی و همچنین سهولت تراشکاری، از نظر تاریخی با ارزش است. این ماده که در دندان عاج فیل یافت می شود از نظر شیمیایی هیچ تفاوتی با آنچه در دندان سگ ها مشاهده می شود، ندارد. اندازه دندان عاج فیل به طور قابل توجهی به ارزش عاج می افزاید زیرا امکان ساخت وسایل بزرگتر و قطعات پیچیده تری را فراهم می کند. ارزش عاج فیل به طور قابل توجهی به شکار غیرقانونی فیل ها کمک کرده و به همین دلیل تجارت قانونی عاج دهه ها قبل پایان یافته است. تیمی از محققان دانشگاه صنعتی وین و شرکتCubicure  مفهوم ساخت عاج در آزمایشگاه را یک گام فراتر بردند و از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای تولید قطعات بسیار مشابه قطعات تولید شده با استفاده از تراش عاج فیل استفاده کردند.

ساخت قطعات از جنس عاج با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

محققان دانشگاه صنعتی وین یک عاج دیجیتالی به نام “Digory” توسعه داده اند و آن را روی آثار هنری قدیمی آزمایش کرده اند. ماده پرینت سه بعدی عاج مانند ترکیبی از مواد آلی / معدنی و مقداری آب می باشد. شما می توانید این ماده را در آزمایشگاه تهیه کنید و بنابراین اساساً بهانه ای برای استفاده بیشتر از عاج فیل ها وجود ندارد.

از انواع قطعات پرینت سه بعدی شده برای جایگزینی قطعات عاجی در مجموعه آثار هنری در اتریش استفاده شده است. به عنوان مثال Shrine of Frederic the Beautiful در قرن هفدهم با زیورآلات عاجی تزیین شده بوده است که در طول سال ها گم شده اند و بنابراین مرمتگران به یک راه حل پایدار برای جایگزینی مواد نادر نیاز داشتند.

پروفسور Jürgen Stampfl از دانشگاه صنعتی وین در اینباره گفت: “این پروژه تحقیقاتی با یک صندوقچه با ارزش از قرن ۱۷ در کلیسای Mauerbach آغاز شد. این قطعه با تزئینات کوچک از جنس عاج تزئین شده بوده است که برخی از آنها به مرور زمان گم شده اند. سوال این بود که آیا می توان آنها را با فناوری چاپ سه بعدی جایگزین کرد؟ “

پاسخ این سوال را می توانید در عکس زیر مشاهده کنید. یکی از قطعات ماکت پرینت سه بعدی شده با استفاده از ماده Digory است و قطعه دیگر  قطعه اصلی از جنس عاج است. آیا می توانید حدس بزنید کدام یک پرینت سه بعدی شده است؟

ساخت قطعات از جنس عاج با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت قطعات از جنس عاج با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

عاج پرینت سه بعدی شده

ماده پرینت سه بعدی Digory از ترکیب تری کلسیم فسفات و اکسید سیلیکون در یک رزین اکریلیک ساخته می شود. سپس رزین با استفاده از پرینتر سه بعدی SLA چاپ می گردد. با تغییر مقدار تری کلسیم فسفات در مخلوط می توان شفافیت قطعه را تغییر داد تا با خصوصیات ظاهری عاج طبیعی مطابقت بیشتری داشته باشد.

از آنجا که عاج های سنتی مصنوعی در حجم بالا تولید و فروخته می شوند، استفاده از آن در قطعات کوچک مانند مواردی که محققان دانشگاه صنعتی وین قصد بازسازی آنها را داشتند اقتصادی نبود.

عاج پرینت سه بعدی شده
عاج پرینت سه بعدی شده

امید است که ماده پرینتر سه بعدی Digory خلأ مشاغل کوچک را پر کند و در نهایت تقاضا برای عاج فیل اصلی را که ممکن است با وجود ممنوعیت جهانی محصولات عاجی گاهی اوقات هنوز هم توسط مرمت کنندگان عتیقه مورد استفاده قرار گیرد را کاهش دهد.

منبع: https://3dprinting.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی عاج

به این پست امتیاز دهید