به تازگی یک غرفه کتاب توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی بتنی در پارک علم و فناوری Baoshan Wisdom Bay در شانگهای قرار داده شده است. این سازه منحنی شکل که توسط پروفسور Xu Weiguo از دانشکده معماری دانشگاه چینهوا طراحی شده است، بخشی از کتابفروشی ” Art Bridge Space” می باشد و می تواند برای نمایشگاه ها، بحث های آکادمیک و جلسات تبادل ادبی مورد استفاده قرار گیرد. دستگاه پرینتر سه بعدی و مواد پرینت سه بعدی مورد استفاده در این پروژه همگی توسط این تیم توسعه یافته اند.

 ساخت غرفه کتاب در پارک شانگهای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

ترکیب فناوری و فرهنگ ادبی مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است. در واقع کتاب ها و مقاله های بسیاری در ارتباط با فناوری پرینت سه بعدی منتشر شده اند. این کتاب ها شامل کتاب های مربوط به چاپ سه بعدی، راهنمای نحوه اجرای این روش تولیدی و همچنین مقالات جالب در مورد انقلاب فناوری های سه بعدی که به لطف پذیرش این تکنولوژی توسط شرکت های مختلف در سراسر جهان در حال انجام است می باشند. یک مثال دیگر از همپوشانی بین ادبیات و تکنولوژی پرینتر سه بعدی، کتاب “Silence” است که با استفاده از مواد انعطاف پذیر چاپ سه بعدی شده است و برای افراد نابینا امکان مطالعه آن را به لطف خط بریل برجسته روی صفحات فراهم می کند. با این حال، این بار ما در حال بررسی دقیق تر یک ساختار بتنی هستیم که به عنوان یک غرفه کوچک برای خواندن کتاب و به اشتراک گذاری دانش در مورد ادبیات عمل می کند.

ساخت غرفه کتاب در پارک شانگهای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت غرفه کتاب در پارک شانگهای با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

فرایند پرینت سه بعدی غرفه کتاب

توسعه این پروژه با ارائه یک طرح از ایده اولیه آغاز شد و بعداً به نرم افزار اتودسک مایا منتقل گردید. این سازه با توجه به نیازهای ساختمانسازی و به منظور تعیین عملکرد سیستم شکل گرفت. توسعه کد قبل از شروع عملیات چاپ سه بعدی امکان تکمیل فایل دیجیتالی را فراهم می کند تا این فناوری بتواند شکل منحنی ایده اولیه را دنبال کند. تیم پروفسورXu Weiguo  برای ساخت این غرفه کتاب از یک چاپگر سه بعدی مجهز به یک بازوی روباتیکی استفاده کردند که بتن را به صورت لایه به لایه تزریق می کند. ماده مورد استفاده بتن است زیرا نیازی به تقویت با میله های فولادی ندارد. این مورد بدون شک یکی از مزایای بزرگ فناوری ساخت افزایشی در صنعت ساخت و ساز است و در مقایسه با تکنیک های سنتی به زمان، هزینه و مصالح کمتری نیاز دارد.

فرایند پرینت سه بعدی غرفه کتاب
فرایند پرینت سه بعدی غرفه کتاب

این سازه از نظر معماری دارای طراحی دیوار حفره ای است که با ملات عایق حرارتی پر شده است. سطح ساختمان دارای دو نوع بافت است، اولین و غالب ترین بافت به صورت چاپ چند لایه و دیگری بافتی با نقش برجسته نساجی روی دیوار جانبی در ورودی است. مساحت این غرفه کتاب ۳۰ متر مربع است و می تواند ۱۵ نفر را برای فعالیت های مختلف ادبی در خود جای دهد. در قسمت بالایی این سازه نوعی گنبد وجود دارد که ورود نور طبیعی را برای مطالعه کنندگان امکان پذیر می کند. این پروژه به لطف صرفه جویی در زمان، مصالح و نیروی کار علاوه بر امکان ایجاد اشکال بسیار پیچیده تر و نامنظم نسبت به سایر روش های مرسوم، بار دیگر پتانسیل های فناوری پرینت سه بعدی به عنوان نوعی روش ساخت هوشمند را به نمایش می گذارد.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی غرفه کتاب در پارک شانگهای

4.9/5 - (39 امتیاز)