محققان دانشگاه اِی اَند اِم فلوریدا از طریق توسعه یک جوهر زیستی یک قرنیه چشم انسان را پرینت سه بعدی کرده اند. این دانشمندان بر این باورند که این دستاورد می تواند پیشرفت های شگرفی را در صنعت پزشکی موجب شود.

قرنیه پرینت سه بعدی شده با استفاده از جوهر زیستی

یک پزشک داروساز از دانشگاه اِی اَند اِم فلوریدا به نام ماندپ سچداوا رهبری گروهی از محققان برای پرینت سه بعدی سلول های انسانی و توسعه قرنیه را بر عهده دارد. این کار به عنوان یک پیشرفت علمی بزرگ شناخته شده است.

با پرینت سه بعدی قرنیه ای تشکیل شده از موادی بسیار مشابه به قرنیه واقعی، محققان دریافتند که یکی از کاربرد های این قرینه ها میتواند کاهش نیاز به انجام آزمایشاتی مانند ژل ها و قطره ها بر روی حیوانات باشد.در حال حاضر این تیم در حال کار برروی توسعه یک مدل جدید برای کمک به درک نفوذ مواد دارویی در سایر تحقیقات می باشد.

ساچداوا توضیح می دهد: “ما سیستم انسان را شبیه سازی می کنیم. این قرنیه متشکل از چندین سلول است و شما می توانید با استفاده از روشی بسیار کارامد تر مقدار داروی عبوری از این قرنیه و تاثیر آن را مطالعه کنید و از این طریق آزمایش های حیوانی را به حداقل می رساند. ”

محققان امیدوارند یک روز از قرنیه پرینت سه بعدی شده بتوان به عنوان جایگزین در جراحی های پیوند قرنیه استفاده کرد. دستیابی به این مرحله نیازمند تحقیق و آزمایش های بسیار گسترده تری است.

پرینت سه بعدی قرنیه پیوندی با استفاده از جوهر زیستی

محققان آمریکایی اولین کسانی نبودند که قرنیه را پرینت سه بعدی کردند. سال گذشته محققان دانشگاه نیوکاسل در بریتانیا مقاله ای در مورد قرنیه های پرینت سه بعدی شده خود به چاپ رساندند.

ساچداوا توضیح داد: “آنها یک قرنیه پرینت سه بعدی شده تولید کردند. یکی از اعضای تیم من به نام دین گفت اگر بخواهید شش جفت قرنیه یا ۱۲ عدد قرنیه پرینت سه بعدی کنید زمان زیادی لازم است. چگونه این کار را انجام دهیم؟ تیم من یک سیستم پرینت سه بعدی با توان بالا تولید کرده است که شش قرنیه را می تواند در حدود ۱۰ دقیقه پرینت سه بعدی می کند”.

برای انجام این کار، این تیم با استفاده از سلول های استروما قرنیه انسان یک جوهر زیستی توسعه داده اند که ویژگی های انسانی را شبیه سازی می کند. در مرحله پایانی این تیم با استفاده از این جوهر زیستی و یک دستگاه پرینتر سه بعدی زیستی  Cellink Bio X قرنیه را توسعه داده اند.

جوهر زیستی نهایی دارای خواص جریانی مفیدی است که به اعتقاد سچدوا به دانشمندان در آینده کمک خواهد کرد تا کار آن ها را تکرار کنند. محققان در حال حاضر بر روی یک مقاله پژوهشی کار می کنند تا در ماه جاری آن را ارائه دهند.

منبع: https://all3dp.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی قرنیه پیوندی

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید