یک شرکت آمریکایی به نام Norsk شروع به ساخت قطعات جدید بوئینگ ۷۸۷ Dreamliner کرده است. کارخانه  Leonardoدر گروتاگلی در جنوب ایتالیا، جدیدترین قطعات را از Norsk که یکی از پیشگامان در زمینه پرینت سه بعدی تیتانیوم برای صنعت هوافضا است دریافت می کند. یکی از مدیران شرکت Norsk به نام Karl Fossum توضیح داد: “ما خوشحالیم که تأمین کننده قطعات برای Leonardo هستیم. این امر تعداد قطعات پرینت سه بعدی شده که قبلاً  با استفاده از صفحه تیتانیومی تولید میشد را به میزان قابل توجهی افزایش داد. همچنین این موضوع گام مهمی در جهت هدف ما جهت ارائه یک جایگزین برای قطعات تیتانیومی در کاربردهای هوافضایی می باشد”. شرکت هواپیمایی بوئینگ که سالهاست از فناوری ساخت افزایشی استفاده می کند، اعتماد خود به فناوری پرینتر سه بعدی برای تولید قطعات سری را تجدید می کند.

 

ساخت قطعات هواپیما بوئینگ ۷۸۷ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این قطعات جدید با استفاده از یک فناوری شامل ذوب یک سیم تیتانیومی در ابری از گاز آرگون به نامRapid Plasma Deposition (RPD) برای بهبود مقاومت و دوام بیشتر قطعه نهایی ساخته شده اند. همچنین این روش پرینتر سه بعدی امکان کاهش نیاز به مواد اولیه و در نتیجه محدود شدن رد پای اکولوژیکی مؤلفه های مختلف تولید شده را ممکن می سازد. علاوه بر این، روش پرینت سه بعدیRPD  امکان ایجاد قطعات با اشکال پیچیده در عین تضمین وزن پایین و مقاومت بالا را نیز فراهم می سازد. در حالی که فناوری RPD فرایندی است که توسط Norsk  به ثبت رسیده است، شباهت هایی با فرایند های رسوب مواد تحت انرژی متمرکز دارد.

ساخت قطعات هواپیما بوئینگ ۷۸۷ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت قطعات هواپیما بوئینگ ۷۸۷ با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

پرینت سه بعدی DED و  RPD

روش پرینت سه بعدی DED که اغلب برای تعمیر یا ادغام قطعات موجود مورد استفاده قرار می گیرد، از یک منبع انرژی متمرکز مانند پرتوی لیزر برای ذوب مواد استفاده می کند. نام این فناوری بسته به کاربرد مورد استفاده و روش انتخاب شده متفاوت است. به همین دلیل است که DED اغلب با نام های مختلفی مانندEVAM ، DMD  و CLAD DIRECT خوانده می شود. در روش پرینت سه بعدی DED همانند فرایند چاپ سه بعدی RPD، از فلزات به شکل سیم یا پودر استفاده می شود. تفاوت اصلی بین این دو فناوری در وسایل مورد استفاده برای ذوب مواد پرینت سه بعدی است.

شرکت Norsk در فرایند مورد استفاده خود از یک پرتو الکترون به جای لیزر استفاده می کند. این روش سرعت تولید قطعات را افزایش می دهد زیرا یک پرتو الکترون برخلاف اشعه لیزر می تواند پودر را به طور همزمان در چندین ناحیه حرارت دهد. شرکت Norsk با استفاده از این فناوری یک سیم تیتانیومی را به یک قطعه با ساختاری مقاوم و از لحاظ هندسی پیچیده در عین ایجاد حداقل پسماند تبدیل می کند. مزیت اصلی روش پرینت سه بعدیRPD  این واقعیت است که فناوری مذکور نیاز به عملیات پس پردازش را به میزان بسیار بالایی کاهش می دهد و از این طریق سرعت کلی تولید قطعه را افزایش می دهد.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (38 امتیاز)