یک شرکت خدمات ایرباس به نام Satair اخیراً نخستین قطعات یدکی هواپیمایی فلزی پرینت سه بعدی شده در جهان را به یکی از مشتریان خود ارائه داده است. این قطعه در واقع یک  wingtip fenceبرای هواپیمایA320ceo  می باشد که دیگر توسط تولید کننده اصلی قابل تهیه نیست. این شرکت با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی فلزی برای جایگزینی این قطعه، توانست احتمال خرابی هواپیما به علت نقص فنی را کاهش دهد. این عملیات در سطح وسیع تر، افزایش انعطاف پذیری در تولید قطعه به لطف فناوری های پرینت سه بعدی را به نمایش می گذارد. این قطعات پرینت سه بعدی شده دارای همان استانداردهای کیفیت بالای گواهینامه EASA Form1 می باشند. طبق تخمین های این شرکت، استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی هزینه ها را ۴۵٪ کاهش داده است و باعث ارائه راه حل های ارزانتر و سریع تر به مشتریان گردیده است.

 

ساخت نخستین قطعات یدکی فلزی هواپیما با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این شرکت خدمات هواپیمایی در ۱۰ موقعیت مکانی در جهان فعالیت می کند و بیش از ۱۳۰۰ کارمند در آن برای پشتیبانی از مراحل تولید هواپیماهای ایرباس با مجموعه ای کامل و یکپارچه از محصولات، خدمات و ماژول های پشتیبانی مشغول به کار هستند. این شرکت پیش از استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی گزینه های مختلفی از جمله روش های ساخت متداول را مورد بررسی قرار داد.

ساخت نخستین قطعات یدکی فلزی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت نخستین قطعات یدکی فلزی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

علت های انتخاب تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت قطعات یدکی فلزی هواپیما

قطعه wingtip fence هواپیمای A320ceo در چهار نسخه starboard، port، upper و lower وجود دارد. تأمین کننده قطعات دیگر نمی توانست قالب های مورد نیاز برای ساخت این قطعات را تولید کند و در نتیجه جایگزینی قالب برای سفارشات هزینه بالایی داشت. پس از مطالعه سایر گزینه های مورد استفاده برای ساخت قطعات از جمله طراحی مجدد قطعه برای فناوری ماشینکاری، مشخص شد که هزینه ها و مدت زمان تولید قابل رقابت با فناوری پرینت سه بعدی نیستند. یکی دیگر از مزایای پرینت سه بعدی، انعطاف پذیری و افزایش آزادی در هنگام ساخت قطعات منحصر به فرد بدون نیاز به سرمایه گذاری برای تولید قالب های گران نیز می باشد.

 

Felix Hammerschmidt توضیح داد: “ما برای یافتن راه حل به تیم چاپ سه بعدی مراجعه کردیم. پس از یک ارزیابی مختصر، این قطعه به دفاتر طراحی ایرباس تحویل داده شد. آن ها با استفاده از یک فرایند صدور گواهینامه جدید توانستند در مدت پنج هفته مجدداً قطعه ریخته گری قبلی را تأیید کرده و آن را با تیتانیوم که یک ماده پرینت سه بعدی با ارزش برای صنعت هواپیمایی است سازگار کنند”.

ساخت قطعات یدکی فلزی هواپیمای A320ceo با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت قطعات یدکی فلزی هواپیمای A320ceo با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

قطعه مورد نظر در فروشگاهReference Manufacturing  در Airbus Filton که در سال ۲۰۱۹ واجد شرایط شناخته شد و اکنون قادر به تولید قطعات هواپیما است، پرینت سه بعدی شد. عملیات پرینت سه بعدی ۲۶ ساعت طول کشید و برای کاهش هزینه هر جزء و زمان چاپ هر قطعه، ۴ قطعه به طور همزمان پرینت سه بعدی شدند. پس از پایان عملیات پرینت مانند اکثر فناوری های چاپ سه بعدی، به عملیات پس پردازش نیاز بود تا این قطعه بتواند جایگزین قطعه اصلی شود و همان شرایط ایمنی قطعه اصلی را فراهم کند.

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)