با توجه به مطالعات مختلف پیرامون دنیای تکنولوژی شگفت انگیز پرینت سه بعدی و برخورد با خدمات پرینتر های سه بعدی در زمینه های مختلف ،شنیدن اخباری جدید در این حوزه که همه را شگفت زده کند عجیب نیست. و این نوعی سرگرمی جذاب است. دنبال کردن اخبار تکنولوژی پرینتر سه بعدی و اینکه دیگر چه چیز جدیدی برای ما آورده است واقعا فوق العاده است. در این مقاله درباره کاربرد پرینت سه بعدی در تولید قطعات هواپیما می خواهیم صحبت کنیم که بحثی بسیار جذاب و خواندنی است.

چگونه پرینت سه بعدی آینده تولید و تعمیر قطعات هواپیما را تغییر می دهد؟

لارا گریفیتس نویسنده مجله TCT می گوید: “به عنوان یک شخص در صنعتی کار می کنم که به دنبال تولید جهان به گونه ای متفاوت می باشد و اغلب دنیا را با دوربین پرینت سه بعدی نگاه می کند. شاید مکانی که من بیشتر از همه در آن به دنبال قطعات پرینت سه بعدی شده هستم کابین هواپیما باشد. اغلب در زمان سفر در یک هواپیما در جستجوی قطعاتی هستم که بتوان آن را با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی تولید کرد.”

طول عمر یک هواپیما عمدتاَ بین ۲۰ تا ۳۰ سال است. این موضوع سبب شده است که نگهداری، تعمیرات (MRO) و معاینه به دو صنعت بزرگ و ضروری تبدیل شود. تصور کنید که در هر هواپیمایی که چند سال گذشته در آن حضور داشته اید، هنوز هم یک سوکت شارژ از دهه ۱۹۸۰ وجود دارد. هواپیماها یک شبه برای به روز شدن طبق انتظارات مصرف کننده تغییر نمی کنند. با این حال بازار جهانی ایرباس پیش بینی کرده است که در طول ۲۰ سال آینده، هواپیمای تجاری خدمات خود را با ارزشی معادل ۱۸۰ میلیارد دلار ارتقا خواهند داد.

در شرکت الاتحاد A380 هواپیما

در شرکت الاتحاد A380 هواپیما

طبق گزارش های مختلف بازار، محصولات هوا فضایی حدود ۲۰ درصد از بازار تولید افزایشی را تشکیل می دهند. این امر مزایای متعددی از قبیل تثبیت قطعات، کاهش فهرست موجودی، تولید بر اساس تقاضا، کاهش وزن و کاهش مصرف سوخت را در این بخش به وجود آورده است. برای قطعات جایگزینی که مدت زمانی محدود است و مدت زمان معیوبی باید به حداقل رسانده شود، سرعت تحویل را بسیار تغییر می دهد.

پرینت سه بعدی قطعات هواپیما و ایده های بزرگ

آیا شما می توانید یک هواپیمای کامل را چاپ سه بعدی کنید؟ شرکت BigRep مستقر در برلین در همکاری با شرکت مهندسی خطوط هوایی الاتحاد به دنبال کشف این موضوع که ساخت افزایشی در کجا می تواند راه حل بهتری ارائه دهد، تمام قطعاتی که در کابین دیده می شود را مورد بررسی قرار دادند.

دنیل بانینگ رئیس استراتژی جهانی در BigRep، توضیح می دهد: “در حال حاضر ما با همکاری واحد نوآوری شرکت الاتحاد، به دنبال تشخیص قطعات مناسب برای پرینت سه بعدی در کابین هستیم. این قطعات می توانند شامل پشت سری صندلی هواپیما، پانل های دیوار جانبی، بخشی از صندلی ها یا سیستم سرگرمی باشند. ایده اصلی این است که با کمک طراحان و مهندسان یک گردش کار دیجیتال جدید به کمک تکنولوژی پرینتر سه بعدی معین کنیم.”

پرینت سه بعدی قطعات دکوراتیو هواپیما

پرینت سه بعدی قطعات دکوراتیو هواپیما

پرینت سه بعدی قاب LCD هواپیما

پرینت سه بعدی قاب LCD هواپیما

Etihad از سیستم های FDM بزرگ پلیمر BigRep (سیستم مدل سازی تزریق مذاب) که به زودی در مرکز نوآوری در ابوظبی قرار خواهند گرفت، به منظور بازسازی قطعات غیر پروازی موجود هواپیماهای جدید و تکمیل راه اندازی استفاده کردند. همانطور که الاتحاد اولین شرکت هواپیمایی MRO است که توسط EASA مجاز به صدور و تولید قطعات چاپ سه بعدی شده می باشد، در حال حاضر مزایای قابل توجهی در زمان مواجهه با موانع دارد.

بانینگ گفت: “تصور کنید که شما دارای یک هواپیما ۳۰ ساله هستید و نیاز به تعمیر یا تکمیل آنها هر ۵ سال یکبار دارید. هر یک از قطعات موجود باید بررسی شده و اعتبارسنجی شوند. این یک مشکل بزرگ است اگر شما قادر به انجام آن توسط خودتان یا با یک شریک معتبر نباشید.”

پرینت سه بعدی قطعات هواپیما

پرینت سه بعدی قطعات هواپیما

به عنوان یک گام رو به جلو، در حال حاضر BigRep در ترکیب با روش های طراحی سه بعدی دیجیتالی، طراحی هوشمندانه دیجیتال را به طراحی خود وارد کرده است. تولید هیبریدی نیز با استفاده از ربات های صنعتی ۶ محوره برای پرینت سه بعدی بر روی قطعات نیمه تمام مستقل از هندسه یا اندازه آن، مورد بررسی قرار گرفته است. نخستین اثبات این مفهوم، پرینت سه بعدی سایز کامل یک دیواره ایرباس A320 در BigRep ONE است. این قطعه به منظور ایجاد یک ” دوقلوی دیجیتال ” که برای فراهم سازی اطلاعات برای ربات در مورد هندسه قطعه و چاپ مسیرهای هدایتی، گیرنده ها و ویژگی های زینتی، استفاده می شود.

بانینگ افزود: “من به عنوان یک مدیر نوآوری همیشه مطمئن هستم اگر شما یک اتحاد کاربردی داشته باشید، فناوری ساخت افزایشی را تکرار خواهید کرد. با استفاده از دستگاه دو نازله و با استفاده از مواد مناسب مانند فیلامنت های رسانا یا خازنی، می توان فرآیند تولید را به طور قابل ملاحظه ای با تعبیه عملکرد ساختاری و کاربردی در یک زنجیره فرایند، کاهش داد. به نظر من این یک راه برای پیشرفت است و به همین دلیل است که BigRep این موضوع را به طور سخت گیرانه دنبال می کند. ”

این داستان ادامه دارد…

اگر می خواهید درباره پروژه شرکت BigRep و هواپیمایی امارات در زمینه تولید قطعات پرینت سه بعدی هواپیما بدانید، منتظر مقاله ی هفته بعدی که ادامه این مبحث جذاب است؛ باشید.

در فیلم زیر نمونه دیگری از کاربرد پرینت سه بعدی در تولید قطعات هواپیما با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS را می توانید مشاهده کنید.

 

 

منبع: https://www.tctmagazine.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی قطعات هواپیما

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید