پرینت سه بعدی محصولات بهداشتی ایمن مانند لوازم آشپزخانه که با مواد غذایی در تماس هستند امکان پذیر است و تنوع مواد تأیید شده به عنوان مواد ایمن و بهداشتی در حال افزایش می باشد. در این مقاله ملاحظات ایمنی مواد برای پرینت سه‌ بعدی و روش های مختلف تولید محصولات ایمن و بهداشتی با فرآیندهای پرینت سه بعدی معمولی مانند SLA، FDM ، و  SLSآورده شده است. تکنولوژی پرینت سه بعدی آزادی طراحی بی نظیری را برای تولید قطعات سفارشی و اشکال پیچیده ای که ساختن آنها با روش های تولید سنتی بسیار پرهزینه یا غیرممکن می باشد فراهم کرده است. این مزایا می تواند برای طیف وسیعی از کاربرد های مربوط به صنایع غذایی بی نظیر باشد. اما اگر قطعات پرینت سه بعدی شده برای آیتم های در تماس با مواد غذایی در نظر گرفته شده باشد، مقررات ایمنی باید به منظور جلوگیری از تماس مواد غذایی با مواد سمی و ایجاد باکتری های مضر رعایت شوند.

 

پرینت سه بعدی لوازم آشپزخانه بهداشتی با مواد ایمن

برای شروع مهم است با چند اصطلاح اصلی آشنا شویم:

Food grade: به این معنی است که این ماده برای مصرف انسان بی خطر است و یا اجازه تماس با مواد غذایی را دارد.

Food safe: به این معنی است که یک ماده از Food grade مناسبی برخوردار است و خطری برای سلامت غذا ایجاد نمی کند.

Food contact surfaces: شامل هر سطحی است که با مواد غذایی در تماس مستقیم باشند. این سطوح باید از مواد غیر سمی ساخته شده باشند و برای محیط های مختلف از جمله قرار گرفتن در معرض ترکیبات تمیز کننده و مواد ضد عفونی کننده طراحی شوند.

پرینت سه بعدی لوازم آشپزخانه بهداشتی با مواد ایمن
پرینت سه بعدی لوازم آشپزخانه بهداشتی با مواد ایمن

ذرات با اندازه های چند نانومتر تا چند صد نانومتر ممکن است در هر بار تماس مواد مختلف، به یکدیگر منتقل شوند. به عنوان مثال از اجزای پرینتر سه بعدی به شی پرینت سه بعدی شده و یا از قطعه پرینت سه بعدی شده  به مواد غذایی.

از آنجا که سطح انتقال در تماس های کوتاه مدت بسیار کم است، درجه بندی مواد به طور معمول مواردی که در تماس طولانی مدت با مواد غذایی قرار دارند مانند ظروف، نی، بشقاب و قالب ها را در نظر می گیرد. مؤسسات آزمایشی مختلف به استانداردهای متفاوتی پایبند هستند که برای ایالات متحده توسط FDA CFR 21  و برای اتحادیه اروپا در دستورالعمل های ۱۰/۲۰۱۱ آورده شده است.

برای تهیه مواد مطابق با FDA ، مواد باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • عدم انتقال مواد مضر
  • عدم انتقال رنگ و بو و مزه
  • ایمنی و بهداشت در شرایط استفاده عادی
  • پایداری و مقاومت در برابر خوردگی و غیر قابل جذب بودن
  • وزن کافی برای تحمل شستشوی مکرر
  • دارای یک سطح صیقلی بدون زاویه های داخلی تیز برای سهولت تمیزی
  • مقاومت در مقابل ورقه شدن، خراشیدن و تجزیه

هر ماده مصوب FDA یا اتحادیه اروپا نه تنها پلیمر خام بلکه مواد افزودنی یا مستربچ را نیز شامل می شود. این ها ممکن است حاوی مؤلفه هایی از قبیل آبسان ساز ها (انواع موادی که برای شل کردن رنگ و خمیر پلاستیکی و غیره به کار می روند)، اصلاح کننده های انحرافات ضربه و گرما، پایدار کننده های اشعه ماوراء بنفش، مقاوم در برابر شعله، ضد رسوب، ضد الکتریسیته ساکن، ضد لغزش، آنتی اکسیدان ها، آلیاژهای کربن، فسفرسنت ها، پرکننده ها، ضخیم کننده ها، غیرفعال کننده های فلزی، رنگ ها و رزین های حامل باشند.

ملاحظات پرینت سه بعدی بهداشتی و ایمن لوازم آشپزخانه

یک قطعه پرینت سه بعدی شده می تواند طی چند هفته به یک ظرف کشت میکروب تبدیل شود که باکتری ها در آن جمع می شوند. برخی مواد و هم چنین باکتری های خطرناکی مانند E. coli و salmonella که در حفره ها و گوشه های کوچک زندگی می کنند در ماشین ظرفشویی سالم می مانند. برخی کپک های سمی شرایط رشد مطلوبی را در انوع مختلف پلاستیک پیدا می کنند که حذف آنها سخت است. نه تمیز کردن با سفید کننده و نه ماکروفر کردن پلیمرها هیچ یک گزینه ای مناسب برای از بین بردن میکروب ها نیستند. اگرچه باکتری ها برای وسایل یکبار مصرف مشکلی ایجاد نمی کنند، اما اگر قصد دارید قطعه ای برای استفاده طولانی مدت تولید کنید استفاده از روکش ایمن و بهداشتی بسیار توصیه می شود.

ملاحظات پرینت سه بعدی ایمن لوازم آشپزخانه
ملاحظات پرینت سه بعدی ایمن لوازم آشپزخانه

روکش های ایمن برای تولید محصولات در تماس با مواد غذایی

بهترین گزینه برای کاهش خطر انتقال ذرات و باکتری ها، پوشش قطعه های پرینت سه بعدی شده با رزین اپوکسی یا پلی اورتان از قبیل Masterbond’s EP42HT-2FG یا ArtResin یا PTFE (معروف به تفلون) تایید شده توسط FDA با هدف آب بندی سطوح است. با این حال توجه داشته باشید که این پوشش ها بهداشت مواد غذایی را برای استفاده طولانی مدت تضمین نمی کنند زیرا همه این روکش ها برای استفاده در ماشین ظرفشویی ایمن نیستند و ممکن است با گذشت زمان تخریب شوند و سطح اصلی غیر ایمن آن ها در معرض تماس با مواد غذایی قرار بگیرد.

ملاحظات پرینت سه بعدی ایمن لوازم آشپزخانه
ملاحظات پرینت سه بعدی ایمن لوازم آشپزخانه

ایمنی لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده در ماشین ظرفشویی

اکثر مواد پرینت سه بعدی دمای انحراف گرمایی (HDT) پایینی دارند، به این معنی که قطعات پرینت سه بعدی شده ممکن است شکننده باشند، ترک بخورند یا در دماهای بالا تغییر شکل یافته و پیچیده شوند. اگر قصد

شستشوی یک قطعه پرینت سه بعدی شده را در ماشین ظرفشویی دارید، حتماً اطمینان حاصل کنید که شستشوی این مواد در ماشین ظرفشویی ایمن و بهداشتی باشد و به توصیه های خاص در مورد دمای شستشو توجه کنید.

ایمنی لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده در ماشین ظرفشویی
ایمنی لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده در ماشین ظرفشویی

تجهیزات برای بهداشت لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده

از آنجا که ممکن است ذرات مضر از اجزای یک پرینتر سه بعدی به قطعات پرینت سه بعدی شده منتقل شوند، ضروری است که هر مؤلفه ای که ممکن است با پرینتر سه بعدی یا قطعات دستگاه در تماس قرار گیرد دارای Food grade مناسبی بوده و حاوی مواد شیمیایی مضر نباشد.

تجهیزات برای بهداشت لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده
تجهیزات برای بهداشت لوازم آشپزخانه پرینت سه بعدی شده

مواد پرینت سه بعدی جهت تولید محصولات آشپزخانه بهداشتی و ایمن

بسیاری از مواد پرینت سه بعدی بهداشتی و ایمن نیستند و ممکن است حاوی مواد شیمیایی سمی باشند. برای پرینت سه بعدی قطعاتی که در تماس با مواد غذایی قرار می گیرند استفاده از مواد دارای گواهی بهداشت مواد غذایی FDA ضروری است.

مواد پرینت سه بعدی جهت تولید محصولات آشپزخانه بهداشتی و ایمن
مواد پرینت سه بعدی جهت تولید محصولات آشپزخانه بهداشتی و ایمن

زمان تماس قطعات پرینت سه بعده شده با مواد غذایی

همانطور که انتظار می رود، اگر مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در معرض قطعه پرینت سه بعدی شده قرار بگیرند خطر انتقال باکتری بیشتر می شود. به طور کلی سعی کنید زمان تماس قطعه پرینت سه بعدی شده با مواد غذایی را محدود کنید. در مورد قطعاتی که مدت زمان طولانی تری با مواد غذایی در تماس هستند اقدامات احتیاطی بیشتری باید لحاظ شود.

پرینتر سه بعدی آیدیزاین تولید کننده و ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی می تواند در این زمینه شما را راهنمایی‌کند . همچنین می توانید سفارش های های لوازم آشپزخانه بهداشتی با مواد فودگرید یا از این قبیل را از قسمت سفارش پرینت سه بعدی پیگیری کنید.

منبع: https://formlabs.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

به این پست امتیاز دهید