در مقاله ای با عنوان «ساخت ماکت های معماری با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی» به طور مفصل درباره استفاده از پرینت سه بعدی در ماکت سازی صحبت کردیم. حال می خواهیم درباره اهمیت بهینه سازی فایل های سه بعدی پیش از پرینت سه بعدی در ماکت سازی و چگونگی پرینت سه بعدی ماکت های معماری صحبت کنیم. در ادامه بخوانید.

پرینت سه بعدی ماکت معماری و بهینه سازی فایل ها پیش از انجام عملیات چاپ سه بعدی

بهینه سازی مدل پیش از آغاز عملیات چاپ سه بعدی یک بخش ضروری از فرآیند ساخت است که معمولاَ حذف و یا کم اهمیت پنداشته می شود. بهینه سازی فایل، هزینه چاپ سه بعدی را کاهش داده و دستیابی به نتیجه دقیق مورد انتظار شما را تضمین می کند. این جایی است که یک طراح پرینت سه بعدی حرفه ای می تواند مهارت هایش را نشان دهد. برای مبتدیان هیچ موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی مانند Idesign3d فرایند بهینه سازی را برای شما امکان پذیر می سازند.

نکات و ترفندهای بهینه سازی که پیش از شروع عملیات چاپ باید مورد توجه قرار گیرد:

  • عملیات HALLOWING مدل سه بعدی

استفاده از مواد کمتر در هنگام عملیات پرینت سه بعدی منجر به کاهش هزینه های ساخت می شود. مدل های جامد مواد اولیه زیادی مصرف می کنند. اکثر شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی هزینه پرینت سه بعدی مدل شما را بر مبنای حجم مواد مصرفی تعیین می کنند. با انجام عملیات Hallowing مدل، قیمت می تواند به طرز چشمگیری از هزاران دلار تا چند صد دلار کاهش یابد.

عملیات HALLOWING مدل سه بعدی

عملیات HALLOWING مدل سه بعدی

 

  • ایجاد حفره های فرار (در صورت امکان) در فایل سه بعدی ماکت

همه فناوری های پرینت سه بعدی پودری نیاز به حفره های فرار دارند تا مواد پودری استفاده نشده بتوانند از حفره ها خارج شده و مجدداَ مورد استفاده قرار بگیرند. پیش از انجام عملیات Hallowing بر روی مدل خود، از آشنایی با دستورالعمل های طراحی تکنولوژی پرینت سه بعدی که قصد استفاده از آن را دارید اطمینان حاصل کنید.

ایجاد حفره های فرار در فایل سه بعدی ماکت

ایجاد حفره های فرار در فایل سه بعدی ماکت

  • حذف هندسه های غیر ضروری در فایل سه بعدی ماکت

برای مدل ماکت های معماری، هر ویژگی غیر قابل مشاهده، غیر کاربردی و یا بسیار کوچک بهتر است حذف شوند یا به طور کلی در طی عملیات طراحی در مدل اعمال نشوند. به این ترتیب شما می توانید هزینه پرینت سه بعدی مدل را کاهش دهید. بهتر است تا هر اندازه که امکان دارد مدل را ساده کنید.

  • کاهش نیاز به ساختارهای پشتیبانی (در صورت امکان)

یکی از چالش هایی که در هنگام کار با چاپگر های سه بعدی رومیزی با آن روبرو هستیم overhang است. یک overhang یک مقطع از مدل است که لایه بعدی آن پشتیبانی نمی شود و یا به صورت جزئی توسط لایه قبلی پشتیبانی می شود. در این موارد برای اطمینان از قابلیت چاپ، ما نیاز به ساختارهای پشتیبانی داریم. به حداقل رساندن پشتیبانی موضوع مهمی است که باید برای بهینه سازی مورد توجه قرار گیرد. اگر موادی که برای ساختار پشتیبانی استفاده می شود با مواد ماکت اصلی یکی باشد سطح تماس به صافی دیگر قسمت های ماکت نخواهد شد. علاوه بر این، ممکن است حذف ساختار های پشتیبانی دشوار باشد، و اگر هنگام حذف دقت کافی نشود ممکن است مدل چاپ شده آسیب ببیند.

  • اندازه فایل، تعداد سطوح و وضوح فایل سه بعدی ماکت

همانطور که قبلا گفتیم، تا حد امکان مدل را ساده تر کنید. با توجه به اندازه، فایل نهایی برای پرینت سه بعدی نمی تواند بزرگتر از ۵۰ مگابایت باشد یا بیش از ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ سطح یا چند ضلعی داشته باشد.

وضوح فایل با تعداد چند ضلعی ها ارتباط دارد. هر چه تعداد چندضلعی ها بیشتر باشد سطوح صاف تر و حجم فایل بیشتر می شود. همه ما می خواهیم ماکت هایی با حداکثر میزان صیقلی بودن تهیه کنیم اما اکثر چاپگر های سه بعدی نمی توانند ضخامت لایه های کمتر از ۰٫۰۱ را پرینت سه بعدی کنند. سعی کنید چند ضلعی را به ویژه برای پروژه های پیچیده به حداقل برسانید.

بررسی فایل سه بعدی ماکت معماری برای پرینت سه بعدی

بررسی فایل سه بعدی ماکت معماری برای پرینت سه بعدی

 

  • اصلاح خطاهای فایل سه بعدی ماکت برای پرینت سه بعدی

شما باید فرمت فایل پروژه معماری خود را براساس تمام دستورالعمل های طراحی و با توجه به مواد و تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد استفاده تغییر دهید. ایجاد فایل های پیچیده قابل پرینت و کاملا بدون خطا ساده نیست. برای رفع این مشکل نرم افزارهای تخصصی مانند Netfabb، Magics، Make It Printable، Meshmixer، MeshLab و … مورد استفاده قرار می گیرند . همیشه فایل طراحی نهایی خود را از طریق یکی از این برنامه ها اجرا کنید. این نرم افزار ها برای شما این امکان را فراهم می کند تا از وجود یا عدم وجود خطا و هم چنین محل آن مطلع شوید. بهترین نکته این است که با چند کلیک شما می توانید بسیاری از خطاها را اصلاح کرده و فایل های آماده پرینت سه بعدی تهیه کنید.

اصلاح خطاهای فایل سه بعدی ماکت برای پرینت سه بعدی

اصلاح خطاهای فایل سه بعدی ماکت برای پرینت سه بعدی

  • شبیه سازی قابلیت چاپ سه بعدی

همیشه بهتر است قبل از ارسال فایل های خود برای چاپگر سه بعدی، مجدداَ آن را بررسی کنید. شما می توانید این کار را با یک نرم افزار برش مانند Cura یا Simplify3D انجام دهید تا سریعاَ لایه ها را برای شما نمایش دهند تا هرگونه ناهماهنگی را مشاهده کنید. صرف نظر از نوع تکنولوژی پرینت سه بعدی مورد استفاده، شما می توانید این برنامه ها را با همان ارتفاع لایه، رزولوشن x-y و … تنظیم کنید تا در مورد چگونگی ظاهر قطعه پرینت سه بعدی شده نهایی اطلاعات کسب کنید.

شبیه سازی قابلیت چاپ سه بعدی

شبیه سازی قابلیت چاپ سه بعدی

پرینت سه بعدی  ماکت

حال شما باید تصمیم بگیرید که می خواهید فایل سه بعدی خود را در منزل پرینت کنید یا آن را به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی واگذار کنید.

  • پرینت سه بعدی ماکت معماری در خانه

قیمت یک پرینتر سه بعدی رومیزی مناسب برای پرینت سه بعدی ماکت های معماری از حدود ۱۵۰۰ دلار تا ۴۰۰۰ دلار شروع می شود، هم چنین قیمت یک پرینتر سه بعدی حرفه ای تمام رنگی با رزولوشن عالی از ۲۰،۰۰۰ دلار تا ۸۰،۰۰۰ دلار می باشد. هر تکنولوژی مزایا و معایب خود را دارد. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آیا شما زمان کافی برای استفاده و نگهداری از یک دستگاه چاپگر سه بعدی دارید؟ همچنین پس از اتمام فرایند چاپ سه بعدی عملیاتی مانند پس پردازش، حذف ساختار های پشتیبان، تمیز کردن مواد پودر و …باید صورت گیرد که خود این عملیات ها نیز زمان بر هستند. بنابراین، پیش از سرمایه گذاری برای خرید یک چاپگر سه بعدی رومیزی از خود سوال کنید که قصد دارید چه تعداد مدل را در یک ماه یا یک سال چاپ کنید. اگر می خواهید از دستگاه به خوبی استفاده کنید سپس برای خرید آن اقدام کنید.

  • پرینت سه بعدی ماکت معماری توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی

شرکت های ارائه دهنده خدمات پرینت سه بعدی مانند گروه پرینتر سه بعدی آیدیزاین برای شما امکان انتخاب از میان انواع تکنولوژی ها و مواد پرینت سه بعدی را فراهم می سازند. آنها کلیه عملیات های پرینت سه بعدی و پس پردازش را برای شما انجام می دهند. شما همیشه می توانید نتایج حرفه ای با قیمت های استثنائی دریافت کنید. همانطور که قبلا گفتیم، هزینه چاپ سه بعدی فایل شما براساس حجم ماده مصرفی مورد نیاز محاسبه می شود.

منبع: http://my3dconcepts.com/

برای اینکه بدانید برای سفارش یک پروژه پرینت سه بعدی چه گام هایی را باید بردارید و آشنایی با نکات مهم برای سفارش حتما مقاله سفارش پرینت سه بعدی را مطالعه کنید.

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی ماکت معماری

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید