تیمی از محققان در دانشگاه سایمون ‌فریزر کانادا یک ونتیلاتور با استفاده از تکنولوژی پرینتر سه بعدی برای مبارزه با بیماری کرونا، به سرپرستی پروفسورKim Woo Soo توسعه داده اند. این دستگاه با الهام از هنر اوریگامی ژاپنی ساخته شده است. این تیم توانستند وزن، اندازه و هزینه تولید یک ونتیلاتور قابل حمل که شامل ۹۵٪ قطعات چاپ سه بعدی شده می باشد را کاهش دهند. این دستگاه قابل حمل می تواند برای هر بیماری که به یک وسیله با قابلیت حمل آسان خارج از بیمارستان نیاز داشته باشد، مانند بیماران در مناطق روستایی، کشورهایی که دسترسی به مراقبت های بهداشتی در آنها دشوارتر است و یا مؤسسات مراقبت های بهداشتی که حجم بیماران بیشتر از ظرفیت آن ها است، مفید باشد.

ساخت دستگاه ونتالاتور قابل حمل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

همانطور که می دانید بحران بهداشت جهانی اخیر، ضعف های زنجیره تأمین به ویژه در بخش پزشکی را برجسته کرده است. تکنولوژی پرینت سه بعدی توانسته است پاسخ های کوتاه مدت و میان مدتی را ارائه دهد تا دسترسی سریع به راه حل های مراقبتی مانند ماسک های تنفسی، شیر ها یا حتی برخی از سیستم های ونتیلیشن امکان پذیر باشد. با وجود تسهیل دستورالعمل ها و انجام فعالیت های روزمره عادی،COVID-19 هنوز وجود دارد و بخش پزشکی در حالت هشدار است. محققان دانشگاه سایمون ‌فریزر جهت آماده سازی برای مقابله با موج احتمالی جدید، سیستم های ونتیلاتوری طراحی کرده اند که حمل و نقل آن آسان تر و هزینه تولید آن کمتر است.

ساخت یک دستگاه ونتالاتور قابل حمل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت یک دستگاه ونتالاتور قابل حمل با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

این سیستم به منظور کمک به بیماران برای تنفس طراحی شده است. طراحی این ونتیلاتور شامل یک لوله چاپ سه بعدی شده است که ضمن بهینه سازی مقاومت مکانیکی، اندازه دستگاه را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. Kim Woo Soo در اینباره توضیح داد: “در این سیستم بیش از ۹۵ درصد از قطعات را می توان چاپ سه بعدی کرد، به همین دلیل است که این دستگاه واقعا مقرون به صرفه است. سایر دستگاه های قابل حمل می توانند بیش از ۲۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند، اما فن چاپ سه بعدی شده ما با قیمتی در حدود ۲۰۰ دلار قابل تولید است”.

وزن این سیستم به دلیل استفاده از مواد فوق سبک تنها ۴٫۵ کیلوگرم است. تیم محققان دانشگاه سایمون ‌فریزر مشخص نکرده اند که از کدام فرایند پرینت سه بعدی برای توسعه این محصول استفاده شده است، اما به نظر می رسد که از یک فناوری پرینتر سه بعدی اکستروژن استفاده شده باشد. در هر صورت این دستگاه به خوبی می تواند به بیمارانی که به محیط بیمارستان در نزدیکی خود دسترسی ندارند کمک کند. Kim Woo Soo و تیمش همچنین تحقیقاتی را در مورد ساخت الکترودهای خشک چاپ سه بعدی شده اریگامی آغاز کرده اند که می تواند سیگنال های فیزیولوژیکی مانند دما، ضربان قلب یا حرکت ماهیچه ها را شناسایی و بر آن ها نظارت کند.

 

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی ونتیلاتور برای مبارزه با بیماری کرونا

به این پست امتیاز دهید