یک شرکت بیوتکنولوژی فرانسوی به نام  Poieti اعلام کرده است که با یک شرکت دارویی خصوصی به نام Servier Laboratories به منظور استفاده از تکنولوژی های پرینت سه بعدی زیستی برای ایجاد یک مدل ۴ بعدی کبد که قادر به شناسایی ضایعات ناشی از دارو است، همکاری کرده است. در ادامه بیشتر بخوانید.

برونو بریسون، بنیانگذار و معاون توسعه کسب و کار در شرکت Poties به ۳D Printing Industry گفت: “ما اعتقاد داریم که پرینتر های سه بعدی زیستی چیزی بیشتر از پیپت های روباتیکی هستند.”

بنابراین الگوی پرینت ۴ بعدی زیستی اینگونه است: هدایت یا برنامه ریزی خود سازمانی. هدف این است که الگوهای مناسب سه بعدی میکرو (بلوپرینت یا نقشه ساخت) از اجزای بافت (سلول ها) تعیین شود به گونه ای که عملکرد بافت خاص با در نظر گرفتن زمان هر دو تعامل داخلی و تعامل با میزبان (خارجی) مشخص می شود. “

برنامه Poie Cytocentric CAD می تواند موقعیت و محیط هر سلول را در ساختارهای سه بعدی تعیین کند.

پرینت سه بعدی و مبارزه با بیماری های کبدی ناشی از داروها

تشخیص سمیت کبدی و پرینتر سه بعدی

عکس تشخیص سمیت کبدی و پرینتر سه بعدی

بیماری های  کبدی ناشی از داروها به عنوان یک نتیجه از داروهایی مانند ویتامین ها، هورمون ها، گیاهان، مواد مخدر و آلودگی های زیست محیطی رخ می دهد. این مسمومیت در کبد باعث ایجاد ضایعاتی می شود که در صورت تشخیص داده نشدن می تواند منجر به نارسایی کبدی، سمی شدن کبد و یا آسیب های کبدی ناشی از مواد شیمیایی شود.

همکاران علمی نقاط ضعف را در مدل های تشخیص پیش بالینی فعلی که در آن از مدل های حیوانی و کشت سلول های کبدی انسان برای پیش بینی سمیت استفاده می شود شناسایی کرده اند. از آن جایی که این مدل ها نمی توانند به طور کامل جایگزین کبد انسانی شوند، نتایج محدود است زیرا پتانسیل آسیب به سلول های کبدی ضعیف تشخیص داده می شود.

تست های سمیت کبد در طول آزمایشات پیش بالینی با داروهای تحقیقاتی مهم است. بنابراین دانشمندان یک روش پرینت سه بعدی زیستی گسترش داده اند که در آن از انواع مختلف سلول های کبدی انسان و سلول های ایمنی که ساختار بافت چند سلولی پیچیده کبد را تکثیر می کند، استفاده می کنند. این مدل دقت بیشتری نسبت به پیشینیان خود را نشان می دهد، بنابراین هنگام آزمایش اثرات نامطلوب تولید محصولات دارویی، به یک ابزار ضروری تبدیل می شود.

Brisson توضیح داد: “ما در واقع مفهوم پرینت سه بعدی زیستی را به عنوان یک نمونه جدید برای مهندسی بافت های پیچیده با تکنولوژی پرینتر سه بعدی زیستی با لیزر معرفی کرده ایم.”

پرینت ۴ بعدی در پزشکی

کبد انسان

عکس کبد انسان

برسیون توضیح می دهد که مدلهای آزمایشگاهی استاندارد کبدی که در تجزیه و تحلیل دارو استفاده می شود با بافت سلولی تک لایه دو بعدی تولید می گردد. با این حال با پیشرفت های پرینت سه بعدی در پزشکی ترمیمی، دانشمندان توانسته اند سلول های پرینت سه بعدی شده برای رشد سلول ایجاد کنند.

پرینت سه بعدی و تشخیص سمیت کبدی

عکس پرینت سه بعدی و تشخیص سمیت کبدی

بریسون اضافه کرد: با رشد ساختارهای سلولی می توان آنها را برای ترمیم بخش هایی از بدن انسان به ویژه اندام ها، با سلول های اصلی بدن مورد استفاده قرار داد. در ترکیب با مفهوم پرینت ۴ بعدی (ساختارهای پرینت سه بعدی شده با قابلیت های تغییر)، ساختار سلول می تواند در نتیجه تغییر محیط مانند آب و گرما، گسترش یابد.

“[زمان] چیزی است که باید از هنگام طرح اولیه فرآیندهای پرینت زیستی یک بافت مشخص (و به ویژه با نرم افزار بیولوژیکی و سیتوکننتیک CAD ) مورد توجه قرار گیرد.”

این مدل با تست کردن پانلی از ترکیبات که باعث ایجاد یا نابود شدن سمیت کبدی می شود ارزیابی می شوند. انتظار می رود که مدل کبدی در حدود ۱۸ ماه آماده شود.

برای درک بهتر موضوع فیلم زیر را مشاهده کنید.

منبع: https://3dprintingindustry.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی و تشخیص سمیت کبدی

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

 

به این پست امتیاز دهید