شرکت Factum Arte  در زمینه حفاظت از آثار فرهنگی با استفاده از فناوری های جدید از جمله چندین روش پرینت سه بعدی تخصص دارد. این شرکت در سال ۲۰۰۱ توسط هنرمندان Adam Lowe،Manuel Franquelo و Fernando Garcia-Guereta تأسیس شد و هم اکنون در مادرید، میلان و لندن شعبه دارد. این شرکت با استفاده از اسکنرهای سه بعدی کیفیت بالا و غیر تماسی چند مکان و اشیاء دارای اهمیت فرهنگی که در معرض خطر بوده اند را ثبت کرده است. از این اسکن ها برای مدل سازی و پرینت نسخه های کپی با استفاده از انواع فناوری های پرینت سه بعدی استفاده می شود. فناوری های پرینت سه بعدی برای شرکت Factum Arte  امکان ساخت مجدد آثاری بسیار مشابه به نسخه های اصلی را فراهم کرده است، به گونه ای که منتقدان آنها را به جعل متهم کرده اند.

 

تولید مجدد آثار فرهنگی و هنری با استفاده از انواع تکنولوژی های پرینت سه بعدی

در حالی که Factum Arte به دلیل تولید مجدد آثار با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، آنها روی تعدادی از پروژه های اصلی برجسته ای کار کرده اند که بسیاری از آنها توسط هنرمندان مشهوری مانند Anish Kapoor و Grayson Perry با استفاده تکنولوژی های سه بعدی ساخته شده اند. قطعات مختلف برای ساخت به فناوری های مختلفی نیاز دارند، از این رو Factum Arte از چندین فناوری پرینت سه بعدی مختلف شامل تکنولوژی های پرینت سه بعدی SLA، پرینت سه بعدیFFF ، پرینت سه بعدی SLS و پرینت سه بعدی سیمان در کارهای خود استفاده می کند.

تولید مجدد آثار فرهنگی و هنری با استفاده از انواع تکنولوژی های پرینت سه بعدی
تولید مجدد آثار فرهنگی و هنری با استفاده از انواع تکنولوژی های پرینت سه بعدی

استفاده از روش پرینت سه بعدی  FFF

شرکت Factum Arte برای تولید مدل های مقدماتی با وضوح پایین، قالب ها و قطعات مکانیکی مانند محفظه های اجزای سازنده از فناوریFilament Fusion (FFF)  که بیشتر با عنوان پرینت سه بعدیFDM  شناخته می شود استفاده می کند. کارگاه های این شرکت به دستگاه هایFFF  با حجم ساخت تا ۵۰۰ میلی متر مکعب که قادر به ساخت مدل های سه بعدی یک قطعه ای یا تولید چندین قطعه می باشند مجهز هستند، مدل های چند جزئی بعداً به هم متصل می شوند و قطعه نهایی و بزرگتری ایجاد می کنند.

 

استفاده از روش پرینت سه بعدی  SLA

متداول ترین روش چاپ درFactum Arte ، پرینت سه بعدی SLA است. آنها از این فناوری پرینت سه بعدی برای تولید طیف وسیعی از قطعات استفاده می کنند. با وجود این امر که مدل های اولیه مقیاس کوچک در محل ساخته می شوند، قطعات بزرگتر فقط در کارگاه تهیه شده و پس از آن برای تولید کننده خارجی ارسال می شوند. دستگاه های پرینتر سه بعدی SLA در مقایسه با سایر روش های چاپ سه بعدی، قادر به چاپ قطعات بزرگتر در عین حفظ وضوح سطح هستند. کیفیت وضوح سطح به ویژه در تولید مدل های کوچک دارای جزئیات زیاد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

استفاده از روش پرینت سه بعدی SLA
استفاده از روش پرینت سه بعدی SLA

Factum Arte از تکنولوژی پرینت سه بدی SLA برای تجسم مجدد حکاکی های یک باستان شناس ایتالیایی به نام Gianbattista Piranesi روی سه پایه استفاده کرد. ابتدا مدل سه بعدی ایجاد شد و سپس نمونه سازی اولیه با استفاده از یک پرینتر سه بعدیSLA  انجام شد. جزئیات پیچیده با دست به نمونه اولیه اضافه شدند و سپس از آن برای ایجاد قالب سیلیکونی برای ریخته گری سه پایه استفاده شد. قطعه نهایی در سال ۲۰۱۰ به نمایش گذاشته شد.

استفاده از روش پرینت سه بعدی  SLS

شرکتFactum Arte  برای ساخت قطعات نهایی از تکنولوژی پرینت سه بعدی SLS استفاده می کند زیرا قطعات تولید شده به روش SLS در مقایسه با قطعات پرینت شده با استفاده از سایر فناوری های چاپ سه بعدی، پایدارتر و در برابر اشعه UV مقاوم تر هستند. به همین دلیل از فناوری پرینت سه بعدی SLS برای ساخت نمونه های اولیه و قطعات نهایی مکانیکی استفاده می شود. شرکتFactum Arte در سال ۲۰۱۸ برای ساخت مجسمه ای با الهام از یک قطعه در مجموعه Barakat، با یک هنرمند مقیم لندن به نام Shezad Dawood همکاری کرد.

استفاده از روش پرینت سه بعدی SLS
استفاده از روش پرینت سه بعدی SLS

استفاده از روش پرینت سه بعدی  سیمان

Factum Arte با همکاری Anish Kapoor برای بررسی راه های جدید تولید الگوها از یک چاپگر سه بعدی سیمان با توانایی چاپ مستقیم فایل های CAD استفاده کرد. اولین مجسمه ها در سال ۲۰۰۹ با این تکنیک ساخته شدند و بعداً در آکادمی سلطنتی لندن به نمایش درآمدند.

استفاده از روش پرینت سه بعدی سیمان
استفاده از روش پرینت سه بعدی سیمان

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (45 امتیاز)