تکنولوژی پرینت سه بعدی بار دیگر در عرصه پزشکی به کمک بیماران می شتابد. از گذشته تا به حال استخوان های شکسته را با گچ گیری درمان می کردند. اما با ورود تکنولوژی پرینت سه بعدی به دنیای پزشکی این امکان به وجود آمده تا گچ های بهتر و حتی با ظاهری زیبا را برای هر بیماری به طور سفارشی پرینت گرفت. در ادامه بیشتر بخوانید.

گچ پرینت سه بعدی شده چیست؟

پرینت سه بعدی و گچ گیری استخوان های آسیب دیده

یک گچ پرینت سه بعدی شده در واقع یک گچ ارتوپدی پوسته ای است که اغلب از گچ ساخته شده و برای ثابت نگه داشتن اندام یا بخشی از بدن به منظور بهبودی بخش آسیب دیده در شرایط شکستگی استخوان مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه گچ های ساخته شده سنتی در بهبودی استخوان های شکسته موثر هستند، اما محدودیت های متعددی را ایجاد می کنند. گذشته از این واقعیت است که این گچ  ها از نظر ظاهری ناخوشایند بوده و پوشیدن آنها راحت نیست، محدودیت های دیگری نیز وجود دارد:

  • اندام آسیب دیده در طول دوره درمان غیر قابل دسترس می باشد. در نتیجه فرد احساس ناراحتی و خشکی در پوست زیر گچ می کند. از آنجا که اندام شکسته با گچ پوشیده شده است، ناحیه زیر گچ نمی تواند تمیز شود و گاهی اوقات ممکن است سبب ایجادعفونت یا اگزما شود.
  • گچ ها می توانند وزن قابل توجهی داشته باشند که سبب ایجاد محدودیت در حرکت می شود.
  • این گچ ها ضد آب نبوده و در صورت خیس شدن شکسته و روند بهبود را مختل می کنند.

گچ های پرینت سه بعدی شده نه تنها قادر به حل محدودیت های فوق می باشند بلکه بر مبنای طرح های مورد استفاده مزایای بیشتری نیز ارائه می دهند.

در این مقاله چندین پروژه پرطرفدار از گچ های چاپ سه بعدی شده در چند سال اخیر مورد بررسی قرار می گیرند.

  • گچ پرینت سه بعدی Cortex

چاپ سه بعدی و گچ گیری استخوان های آسیب دیده

چاپ سه بعدی و گچ گیری استخوان های آسیب دیده

گچ  Cortex یکی از اولین گچ هایی است که با پرینتر سه بعدی تولید شده است. در سال ۲۰۱۳، جیک و اولی اوییل Cortex  را به منظور عبور از سیستم های گرانقیمت سنتی طراحی کردند. گچ پرینت سه بعدی شده Cortex  دارای یک سیستم ضد آب بوده و تهویه مناسب به منظور جلوگیری از عفونت های احتمالی را فراهم می سازد.

این گچ  با استفاده از اشعه ایکس و اسکن سه بعدی از شکستگی بیمار طراحی می شود. این گچ ها دارای قابلیت پرینت سه بعدی و پشتیبانی بهینه برای اغلب نواحی آسیب پذیر هستند. این گچ  به آسانی می تواند توسط اتصال دو نیمه پوشیده شود.

این گچ  در حال حاضر به صورت تجاری در دسترس نمی باشد، زیرا طراحان به دنبال یافتن همکار برای توسعه بیشتر این پروژه هستند.

  • گچ پرینت سه بعدی Osteoid

پرینت ۳ بعدی گچ استخوان های آسیب دیده

پرینت ۳ بعدی گچ استخوان های آسیب دیده

گچ  های پزشکی Osteoid توسط  دنیز کاراشین در سال ۲۰۱۴ به عنوان بخشی از مسابقه و جایزه A’Design  طراحی شده است. دنیز برای این طراحی برنده جایزه طلا شد.

علاوه بر ارائه پشتیبانی پایدار، راحتی، ضد آب بودن، وزن سبک و تهویه مناسب، این گچ  ها می توانند با یک سیستم تحریک کننده استخوانی مافوق صوت (LIPUS) ترکیب شوند.

ظاهرا با جلسات ۲۰ دقیقه ای روزانه با سیستم تحریک کننده، روند بهبود بیمار میتواند تسریع شود. این نوع سیستم اضافی LIPUS تنها می تواند با یک طرح پرینت سه بعدی شده کار کند، زیرا ردیاب  های مافوق صوت باید در محل آسیب در تماس با پوست قرار بگیرند که با گچ  های سنتی امکان پذیر نمی باشد.

با این حال، شواهد قطعی برای استفاده از LIPUS به عنوان یک درمان پیشنهاد شده برای بهبود شکستگی استخوان ها وجود ندارد. با این وجود گچ  های پرینت سه بعدی شده امکان ادغام تکنولوژی هایی مانند LIPUS  را فراهم می سازند. این گچ  نیز به صورت تجارتی در دسترس نمی باشد.

  • گچ پرینت سه بعدی NovaCast

گچ پرینت سه بعدی شده

گچ پرینت سه بعدی شده

NovaCast یکی دیگر از گچ های پرینت سه بعدی شده دارای وزن کم، ضد آب و امکان دسترسی به پوست می باشد. این گچ  توسط شرکت استارت آپ مکزیکیMediPrint  توسعه یافته است که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

نکته جالب در مورد این طرح چگونگی تولید آن است. این تیم یک الگوریتم طراحی کردند که از داده های ثبت شده توسط دکتر به عنوان ورودی برای تولید بدون اسکن سه بعدی گچ  ها استفاده می شود. بیماران می توانند NovaCast شخصی خود را طی سه ساعت و نیم دریافت کنند.

NovaCast هنوز هم در حال توسعه می باشد و به صورت تجاری در دسترس نیست.

  • گچ پرینت سه بعدی ActivArmor

گچ پرینت سه بعدی شده دست

گچ پرینت سه بعدی شده دست

ActivArmor تنها نسخه گچ پرینت سه بعدی شده سفارشی موجود در ایالات متحده است که تحت پوشش بسیاری از ارائه دهندگان بیمه نیز می باشد.

ActivArmor نیز همانند گچ های فوق الذکر ضد آب با طراحی سفارشی سازی شده و تاییدیه FDA می باشد. این گچ  با استفاده از یک ترموپلاستیک دما بالا و طراحی سفارشی سازی شده با نقشه برداری سه بعدی از بیمار ساخته می شود. این طراحی دارای قابلیت تنظیم و جا به جا شدن در مقابل تورم ایجاد شده در بخش آسیب دیده می باشد.

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

pdf پرینت سه بعدی و گچ گیری استخوان های آسیب دیده

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

5/5 - (1 امتیاز)