پرینت سه بعدی و Velocity-painting

velocity-painting تکنیکی است که توسط Mark Wheadon توسعه یافته و به وسیله آن می توان با تغییر سرعت پرینتر سه بعدی با روشی کنترل شده تصویر دلخواه را بر روی مدل ایجاد کرد.

Velocity-painting چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، velocity-painting از اختلاف سرعت برای اضافه کردن ویژگی به مدل شما استفاده می کند. برای انجام این کار نیازی به تغییر سخت افزار ندارید بلکه این روش فقط یک ترفند نرم افزاری است. این روش ضخامت مدل را در محل های مشخص تغییر داده و از این طریق الگوی مورد نظر بر روی جسم ایجاد می کند. مناطق با رنگ تیره تر با سرعت پایین تر چاپ می شوند در حالی که نواحی روشن تر کمی سریعتر پرینت سه بعدی می شوند. این روش یک الگوی قابل مشاهده را بر روی قطعه در حال پرینت سه بعدی ایجاد می کند.

چاپ سه بعدی و Velocity-painting
چاپ سه بعدی و Velocity-painting
  • دستیابی به ابزار Velocity-painting در پرینت سه بعدی

این ابزار به صورت رایگان در وب سایت Mark Wheadon در دسترس می باشد. او همچنین کد منبع نرم افزار را در صفحه GitHub خود بارگذاری کرده است. هم چنین این نرم افزار منبع باز است.

  • پیش نیازهای Velocity-painting

قبل از انجام این کار به چند مورد نیاز خواهید داشت:

یک فایلG-code  از قبل برش خورده:

فایلG-code  می تواند از هر شی که دوست دارید باشد. برای نشان دادن شکل دلخواه، به جای جزئیات دقیق مدلی با سطوح ساده انتخاب کنید. به ابعاد و سرعت پرینت سه بعدی شی خود توجه داشته باشید زیرا به آنها به عنوان ورودی به برنامه نیاز خواهید داشت.

تصویر:

یک تصویر با وضوح بالا تضمین می کند که خروجی نهایی شما دارای لبه های پیکسلی نباشد. این روش با تغییر سرعت پرینتر سه بعدی کار می کند.

ابزار velocity-painting:

این نرم افزار به صورت رایگان در دسترس است و نیازی به نصب ندارد.Guillaume Vigneron  برنامه ای توسعه داده است که استفاده از اسکریپت را برای کاربر آسان تر می کند. این برنامه در صفحه Vigneron برایWindows ، Mac OS  و Debian Linux موجود می باشد.

  • استفاده از برنامه Velocity-painting

پرینتر سه بعدی و Velocity-painting
پرینتر سه بعدی و Velocity-painting

بیایید نگاهی به هر یک از بخش های برنامه بیندازیم:

Velocity-painting
Velocity-painting
  • انتخاب فایل منبع

در اینجا فایلG-code  و برش خورده را بارگذاری می کنید. فرمت های تصویرJPG ،PNG ، JPEG و TIFF  قابل پشتیبانی هستند.

  • جزئیات تصویر

Width: در این ستون، عرض شی خود را وارد کنید.

Height: این ارتفاع مدل شما خواهد بود.

Z-offset: این همان ارتفاعی است که شما می خواهید الگوی شما از آن جا شروع شود.

  • مختصات پرینت سه بعدی

این مختصات مرکزی پرینتر سه بعدی شما است. نقطه ای که مرکز حجم ساخت شما خواهد بود.

  • سرعت پرینت سه بعدی

سرعت هدف: این همان سرعت چاپی است که در نرم افزار برش تعیین کرده اید.

سرعت کم: این سرعت باید ۳ الی ۴ برابر کمتر از مقدار سرعت هدف شما باشد.

سرعت بالا: این سرعت می تواند شبیه به مقدار سرعت هدف باشد.

  • نوع تصویر

Projection X: تصویر به صورت یک صفحه در جهت X بر روی قطعه تصویر می شود.

Projection Y: تصویر به صورت یک صفحه در جهت Y بر روی قطعه تصویر می شود.

Projection Z: تصویر به صورت یک صفحه در جهت Z بر روی قطعه تصویر می شود.

Cylinder: تصویر همانند چرخش به دور یک بطری به دور قطعه پیچیده می شود.

Spherical: قطعه به عنوان یک کره در نظر گرفته می شود و به همین ترتیب تصویر به دور آن پیچیده می شود. این برای برخی از الگوهای جغرافیایی مناسب است.

X offset: مقدار افست برای شروع تصویر در جهت X.

Y offset: مقدار افست برای شروع تصویر در جهت Y.

پس از بارگیری پرونده ها و وارد کردن تمام مقادیر، روی «Generate» کلیک کنید. سپس می توانید فایل را در مکان مورد نظر خود ذخیره کنید.

مزایا و معایب روش پرینت سه بعدی و Velocity-painting

مزایا و معایب روش پرینت سه بعدی و Velocity-painting
مزایا و معایب روش پرینت سه بعدی و Velocity-painting

مزایا Velocity-painting

  • راه اندازی آسان
  • نصب رایگان
  • با هر نرم افزار برشی می توانید کار کنید، اما Simplify3D و Slic3r مناسب ترین گزینه ها هستند.

معایب  Velocity-painting

  • G-code تولید شده با استفاده از Cura عملیاتبازمکش یا Retraction را در حین حرکت به درستی انجام نمی دهد که این امر سبب ایجاد خطای oozing می گردد.
  • مدل های پیچیده یا غیرمعمول غالباً مناسب این برنامه نیستند.

نکته ها و ترفندهای Velocity-painting

نکته ها و ترفندهای Velocity-painting
نکته ها و ترفندهای Velocity-painting

اکنون که با این ابزار آشنا هستید، چند نکته برای شروع کار شما آورده شده است:

انتخاب ماده:

بهترین نتیجه با استفاده از مواد شفاف حاصل می شود.

با اصول اولیه شروع کنید:

توصیه می شود عملیات velocity-painting با برخی قطعات ساده آغاز کنید. این امر برای شما امکان تشخیص تنظیمات مناسب برای کار شما را فراهم می سازد.

انتخاب تصویر:

تصویری را با نسبت کنتراست خوب انتخاب کنید. نواحی تیره تر باید به وضوح از نواحی روشن تر قابل تشخیص باشند. همچنین هرچه وضوح تصویر بالاتر باشد، کیفیت پرینت سه بعدی نیز بهتر خواهد شد.

منبع: https://all3dp.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

 
پرینت سه بعدی و Velocity-painting

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *