یک استودیوی طراحی در دلفت هلند به نام RAP در حال ساخت سازه ای معماری است که با کاشی های سرامیکی پرینت سه بعدی شده تزیین شده اند. این پروژه که “New Delft Blue” نام دارد به عنوان ادای احترام به ظروف چینی معروفDelft Blue  هلند که در قرن هفدهم اختراع شده اند انجام می شود. این پروژه فناوری های پرینت سه بعدی سفال، طراحی محاسباتی و لعابکاری صنایع دستی را با یکدیگر ترکیب می کند. سازه نهایی که در آن ۴۰۰۰ کاشی تولید شده به روش پرینتر سه بعدی به کار رفته است، بسیار چشم نواز می باشد.

 

ساخت  کاشی های یک سازه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

Delft Blue که به ظرافت و کیفیت مشهور است یکی از صنایع دستی هلندی می باشد که اثر خود را بر معماری و تزئینات این کشور بر جا گذاشته است. تعجب آور نیست که صنعت پرینتر سه بعدی به این عرصه وارد شده و از نظر خلاقیت و پیچیدگی هندسه بر آن اثر گذاشته است. به عنوان مثال می توان گلدان های پرینت سه بعدی شده توسط Olivier van Herpt را نام برد که آبی کبالت و خاک رس را با هم ترکیب، و سپس با تزریق لایه به لایه آن المان های تزئینی منحصر به فردی را خلق کرده است. این بار استودیوی طراحی RAP  از فناوری چاپ سه بعدی برای پوشش حیاط یک ساختمان مسکونی استفاده کرده است.

ساخت کاشی های یک سازه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت کاشی های یک سازه با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

بازوی رباتیک KUKA در پشت فرایند پرینت سه بعدی این کاشی های سرامیکی قرار دارد. پس از سخت شدن قطعه، فرایند لعابکاری با لایه های آبی و سفید برای ایجاد ظاهر نهایی صورت می گیرد. با توجه به گفته های تیم انجام دهنده این پروژه، مواد انتخابی دوام بالایی ارائه می دهند و به نگهداری کمی نیاز دارند. همچنین از یک الگوی الگوریتمی برای طراحی سه بعدی این کاشی ها استفاده شده است که امکان در نظر گرفتن محدودیت های تولید را هنگام ساخت هندسه این کاشی ها فراهم می سازد. این طاق ضربی دارای عرض ۴ متر، ارتفاع ۸ متر و عمق ۱۲ متر می باشد و استودیویRAP  در مجموع از ۴۰۰۰ کاشی پرینت سه بعدی شده استفاده می کند.

فرایند لعابکاری کاشی های پرینت سه بعدی شده
فرایند لعابکاری کاشی های پرینت سه بعدی شده

استودیوی RAP در مورد روش لعابکاری مورد استفاده اینگونه توضیح داد: “از آنجا که کاشی ها چاپ سه بعدی شده اند، اعمال تغییر در شکل آنها ارزان است. با استفاده از یک لعاب آبکی قسمت های سفالی سفید که برجسته هستند سفید باقی می مانند و لعاب آبی به بخش های فرورفته کاشی می رود. این روش امکان گذار روان بین رنگ های آبی و سفید را فراهم می سازد که با روش های دیگر تولید آن غیرممکن است.” بنابراین استودیو RAP می تواند کاشی های دو رنگی تولید کند که جلوه بصری منحصر به فردی ارائه می دهد.

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.8/5 - (38 امتیاز)