صنعت ساخت و ساز یکی از بزرگترین تولید کنندگان گازهای گلخانه ای است زیرا یک سوم انتشار گازهای گلخانه ای به بخش ساختمان سازی مربوط می شود. منشاَ مقدار قابل توجهی از این گازهای گلخانه ای در بتنی است که برای سیستم های کفپوش استفاده می شود، بنابراین تلاش های مختلفی برای کاهش استفاده از بتن در صنعت ساختمان سازی در حال انجام است. کلید اصلی استفاده از مواد کمتر بدون کاهش استحکام، هندسه است. قوس یک مثال عالی است: وزن وارد بر بالای قوس در سراسر شکل توزیع می شود، زیرا نیروها را در زمان حذف تنش های کششی به تنش های فشاری تجزیه می کند. یک تیم از محققان از گروه تحقیقاتی Block (موسسه فن آوری در عرصه معماری) وشرکت ETH Zurich از چاپ سه بعدی برای اعمال این قانون در کفپوش های بتنی استفاده کرده اند.

کف پوش های پرینت سه بعدی شده

پرینت سه بعدی کف پوش های ساختمانی

پرینت سه بعدی کف پوش های ساختمانی

با توجه به تکنولوژی ساخت این کفپوش ها که پرینت سه بعدی می باشد، این نوع کفپوش ها در مقایسه با اکثر مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز مقاومت کششی کمتری داشته، اما مقاومت فشاری آنها بالاتر می باشد. با طراحی ظلع ها و قوس ها در سیستم کفپوش، این تیم می تواند نیروهای محرک را به نیروهای فشاری تبدیل کند؛ این سیستم به عنوان یک سیستم فانتزی شناخته می شود. مهندسان این تیم به سرپرستی فیلیپ بلاک و تام ونمله از یک چاپگر سه بعدی ExOne S-Max 3D با حجم ساخت ۱٫۸ × ۱٫۰ × ۰٫۷ متر برای چاپ سه بعدی پنج قطعه که به یکدیگر متصل می شوند استفاده کردند. در این قطعات هیچ ارتباط مکانیکی بین عناصر همسایه استفاده نشد.

برای تولید اشکال فانتزی، آنها از تحلیل محرک شبکه (TNA) و اجرای نرم افزار RhinoVAULT استفاده کردند. این گروه قبل از ساختن یک پیکربندی، صدها پیکربندی مختلف را شبیه سازی کردند. اولین کفپوش چاپ سه بعدی شده از شن و ماسه ساخته شد و تست های دقیق برای اطمینان از امن بودن آن ها انجام شد.

آزمایش ها نشان داد که این سیستم های کفپوش با استفاده از این هندسه ها می تواند نیاز به مواد را تا ۷۰٪ نسبت به مکانیزم تولید سنتی کاهش دهد. این گروه به تحقیقات خود ادامه دادند و از چاپگرهای سه بعدی FDM   سنتی برای ایجاد قالب هایی استفاده کردند که به آنها امکان می دهد اشکال فانتزی را مستقیما به در کفپوش بتونی جای بدهند تا در آپارتمان پروژه NEST HiLo (با کارایی بالا و انرژی کم) که در سوئیس ساخته شده است، قرار گیرد.

این سیستم های کفپوش چاپ سه بعدی شده، نه تنها مواد بلکه همچنین فضای مورد استفاده برای سیم کشی را کاهش می دهد. گروه تحقیقات بلاک با آزمایشگاه سیستم معماری و ساختمان در ETH برای تعیین اینکه آیا سیستم های تهویه مطبوع (گرمایش و خنک کننده) می توانند در کفپوش ها قرار داده شوند، مشغول به کار هستند.

تولید هندسه هایی که استفاده از مواد را کاهش می دهند اغلب بدون چاپ سه بعدی غیرممکن است. علت استفاده نکردن معماران و مهندسان ساختمان از این اشکال نداستن اینکه این شکل ها مقاومت کفپوش های بتنی را بالاتر می برد نبوده است بلکه علت آن گران بودن یا غیر ممکن بودن تولید این ساختار ها با ابزارهای تولید سنتی بوده است. با وجود در دسترس بودن چاپ سه بعدی هنوز برخی از صنایع با قوانین سختگیرانه مواجه هستند و در تطبیق این فناوری در عرصه خود به کندی عمل می کنند. در صنعت ساخت و ساز با توجه به اجرای خانه های چاپ سه بعدی شده، پرینت سه بعدی پل ها و سایر روش های کاهش استفاده از بتن به وسیله این تکنولوژی، چاپ سه بعدی قابلیت های خود را ثابت کرده است.

 

منبع: https://www.3ders.org/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینت سه بعدی کف پوش های ساختمان

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

 

به این پست امتیاز دهید