امروزه بسیاری از صنایع برای مقابله با مشکلات روز افزون توانایی بشریت در بازیافت پلاستیک، به فناوری پرینتر سه بعدی روی آورده اند. به عنوان مثال چندی پیش محققان دانشگاه پلی تکنیک والنسیا با هدف جایگزینی بتن مسلح، تیر های پرینت سه بعدی شده ای با استفاده از پلاستیک بازیافتی توسعه دادند. دانشمندان اسپانیایی تنها کسانی نیستند که این موضوع را بررسی می کنند. یک شرکت معماری پایدار هلندی به نامAectual  با همکاری شرکت معماریDUS Architects ، از پلاستیک ۱۰۰٪ بازیافت شده برای توسعه گلدان هایی با نام “Mussel” استفاده کرده اند.

ساخت گلدان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و پلاستیک های بازیافتی

این دو شرکت برای پاسخ به دعوت مجله بلژیکی Sabato تصمیم گرفتند پروژه پرینت سه بعدی گلدان را توسعه دهند. مجله Sabato هر ساله به عنوان بخشی از سری”Knokke” ، از تیمی از طراحان دعوت می کند تا یک آیتم با استفاده از مواد موجود در شهر ساحلی بلژیک تولید کنند. امسال معماران شرکت های DUS و Aectual  تصمیم گرفتند از پلاستیک استفاده کنند. Hans Vermeulen، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت Aectual گفت: “ما باید از این ایده منفی که پلاستیک یک محصول یکبار مصرف است خلاص شویم. این ماده یک ماده اولیه است که با آن می توانید چیزهای زیبایی بسازید. ما می خواهیم به تمیزتر کردن دنیای آلوده کننده ساخت و ساز و همچنین ایجاد جهانی زیباتر کمک کنیم. همه چیز در مقیاس کوچک با این گلدان شروع می شود. “

ساخت گلدان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و پلاستیک های بازیافتی
ساخت گلدان با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و پلاستیک های بازیافتی

فرایند توسعه گلدان های پرینت سه بعدی شده

طراحی این گلدان های چاپ سه بعدی شده با الهام از صدف انجام گرفته است زیرا صدف ها نیز مانند فناوری پرینت سه بعدی، پوسته خود را لایه به لایه ایجاد می کنند. شرکتAectual  برای شروع ساخت این گلدان ها از چهار چاپگر سه بعدی دارای بازوی رباتیکی استفاده کرد که قادر به چاپ مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع با دامنه ۳۶۰ درجه هستند. این گلدان ها از پلاستیک های یافت شده در سواحل Knokke و همچنین زباله های خانگی در بلژیک و به صورت جداگانه چاپ شده اند، به همین دلیل هر یک از این گلدان ها جزئیات منحصر به فردی دارند. طبق گزارش های این شرکت هلندی، مقدار پلاستیک مورد استفاده برای تولید هر گلدان معادل ۱۲۰ بطری شامپو است.

گلدان های پرینت سه بعدی شده
گلدان های پرینت سه بعدی شده

شرکتAectual  اظهار داشت که این گلدان ها به گونه ای طراحی شده اند که می توانند در داخل یا خارج از خانه قرار گیرند. ابعاد بزرگترین گلدان پرینت سه بعدی شده ۹۸ در ۴۰ در ۲۹ سانتی متر است. این در حالی است که ابعاد بلندترین گلدان ۵۵ در ۴۵ در ۴۹ سانتی متر است. در حال حاظر ۵۰۰ عدد از این گلدان ها تا ۳۰ سپتامبر از طریق سایت مجله Sabato قابل خریداری هستند.

منبع: https://www.3dnatives.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

پرینت سه بعدی گلدان از پلاستیک بازیافتی

4.9/5 - (46 امتیاز)