امروزه محصولات جایگزین گوشتی به طور گسترده در فروشگاه های مواد غذایی و رستوران ها در دسترس هستند. طبق گزارش انجمنACS Food Science & Technology ، یک تیم ترکیب جدیدی از مواد گیاهی پرینت سه بعدی شده را به عنوان یک جایگزین گوشت طراحی کرده اند. بهترین رسپی آنها نیاز به افزودنی های عجیبی مانند کره کاکائو دارد.

تولید محصول جایگزین گوشت با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و کره کاکائو

دلایل زیادی از جمله رفاه حیوانات و پایداری محیط ‌زیست وجود دارد که باعث می شود مردم از خوردن گوشت حیوانی خودداری کنند. در بسیاری از جایگزین های فعلی گوشت از سویا و گندم به عنوان پروتئین های گیاهی استفاده شده است که به راحتی می توانند بافت و ارزش غذایی گوشت واقعی را تقلید کنند. اگرچه تکنولوژی پرینتر سه بعدی پیش از این برای توسعه جایگزین های گوشت مورد آزمایش قرار گرفته است، اما هیچ یک از فرمول های فعلی شامل پروتئین های این گیاهان خاص نیست. بنابراین،Songbai Liu  و Shanshan Wang تصمیم گرفتند روشی برای تهیه یک خمیر گوشت با پروتئین سویا و گندم بیابند که بتوان آن را به طور مؤثر با چاپگر سه بعدی تولید کرد.

تولید محصول جایگزین گوشت با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و کره کاکائو
تولید محصول جایگزین گوشت با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی و کره کاکائو

محققان با استفاده از چاپگر سه بعدی، پروتئین های سویا و گندم را در فرمولاسیون های حاوی چندین ماده دیگر آزمایش کردند. آن‌ها ترکیبات خود را بر اساس دقتی که خمیر می ‌توانست توسط چاپگر تزریق شود و همچنین میزان حفظ فرم خمیر ارزیابی کردند. آنها همچنین بافت و ریزساختار آن را بررسی کردند. آزمایش ‌ها اهمیت چندین ماده اضافی از جمله امولسیفایرTween-80  و سدیم آلژینات برای کنترل بافت را نشان داد. کره کاکائو با خاصیت حساس به حرارت جزء مهمی است که باعث می‌شود خمیر در دمای بالا برای چاپ روان ‌تر شود، و سپس در دمای اتاق سفت گردد که این خاصیت به خمیر اجازه می‌دهد شکل چاپ شده خود را حفظ کند. با این حال، اشکال این محصول این بود که افرادی دارای آلرژی یا بیماری سلیاک نمی توانستند گلوتن گندم یا سویا بخورند و از جایگزین های جدید استفاده کنند. محققان برای رفع این مشکل، تلاش کردند پروتئین سویا را با پروتئین نخود فرنگی جایگزین کنند، اما خمیر حاصل برای چاپ خیلی نرم بود. با این حال، این آزمایش‌ها استراتژی جدیدی را برای توسعه فرمول جایگزین‌های گوشت با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی ارائه داده است.

انجمن شیمی آمریکا (ACS) یک سازمان است که توسط کنگره ایالات متحده تأسیس شده است. این انجمن یک رهبر جهانی در راستای ارتقای آموزش علوم و ارائه دسترسی به اطلاعات و تحقیقات مرتبط با شیمی از طریق راه‌ حل ‌های تحقیقاتی متعدد، مجلات معتبر، کنفرانس‌ های علمی، کتاب‌های الکترونیکی و اخبار هفتگی است. مجلات ACS جزو پر استنادترین، معتبرترین و پرخواننده ترین مجلات علمی هستند. با این حالACS  خود تحقیقات شیمیایی انجام نمی دهد. بخش  CASبه ‌عنوان پیشرو در توسعه راه ‌حل ‌های علمی، به منظور تسریع پیشرفت ‌ها با نوآوران جهانی همکاری می کند.

منبع: https://www.acs.org/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf پرینت سه بعدی محصول جایگزین گوشت با کره کاکائو

4.9/5 - (39 امتیاز)