از گذشته تکنولوژی پرینت سه بعدی در صنعت خودروسازی برای ایجاد نمونه های اولیه کاربردی مورد استفاده قرار می گرفته است. پس از سال ها، صنعت خودروسازی شروع به استفاده از مزایای فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات نهایی کاربردی، تولید قطعات پیچیده و همچنین سفارشی سازی بیشتر در مرحله طراحی کرده است. یکی از آخرین پروژه هایی که برخی از امکانات فناوری پرینت سه بعدی در صنعت خودروسازی را به نمایش می گذارد پروژه Chameleon است. این پروژه شامل ساخت یک وسیله نقلیه الکتریکی با بهره گیری از تکنولوژی پرینت سه بعدی است.

 

ساخت یک خودروی الکتریکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

علت اصلی انجام این پروژه در سایت این شرکت، ایجاد فرصت برای داشتن وسیله نقلیه ای زیبا، مقرون به صرفه و پایدار بیان شده است که به طور ایده آل برای یک محیط خاص طراحی شده است. در حقیقت این پروژه کاربردهای مختلف تکنولوژی پرینتر سه بعدی از جمله بهینه سازی طرح ساختاری به منظور تولید قطعات با کارایی بالاتر، ارائه یک محصول پایدار تر و مقرون به صرفه را مورد بررسی قرار می دهد.

با وجود این موضوع که تکنولوژی پرینت سه بعدی برای نمونه سازی مقرون به صرفه می باشد، این فناوری برای تولید انبوه با فناوری های متداول تولید قابل رقابت نیست. در صورت نیاز به تولید قطعه در مقیاس بالا، قالب تزریق یا ماشینکاری CNC در مقایسه با فناوری چاپ سه بعدی ارزان تر هستند. با این حال تکنولوژی پرینت سه بعدی در زمینه سفارشی سازی مزایای فراوانی ایجاد می کند. با تغییر هدف از تولید انبوه به سفارشی سازی انبوه، اختصاصی سازی مقرون به صرفه می شود. این تغییر با امکان استفاده از فناوری پرینت سه بعدی در مقیاس بالا به عنوان یک تکنولوژی واحد برای تولید نمونه اولیه و محصول نهایی امکان پذیر است. تجهیزات و ابزار تولیدی گران قیمت و تخصصی برای تولید این خودروی الکتریکی مورد نیاز نیست. با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی می توان هر نوع وسیله نقلیه را در یک واحد تولیدی بدون نیاز به خطوط مونتاژ بزرگ تولید کرد. علاوه بر این، زمان انجام کار فقط با سرعت انجام عملیات پرینت سه بعدی محدود می شود.

ساخت یک خودروی الکتریکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت یک خودروی الکتریکی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

 

فرایند ساخت این خودروی الکتریکی پرینت سه بعدی شده

خودروی الکتریکی پرینت سه بعدی شدهChameleon  سرانجام پس از ۶ ماده در ۱۵ اکتبر سال جاری رونمایی شد. برای ساخت این خودرو از ترموپلاستیک های پرینت سه بعدی شده و پلاستیک های بازیافتی استفاده شده است. این تیم با هدف دستیابی به نسبت ۱:۱ ظرفیت بار به وزن به منظور افزایش کارایی سیستم، از تکنیک های طراحی جدید و نوظهور مانند بهینه سازی توپولوژی تصادفی برای حذف مواد زائد و تولید کل وسیله نقلیه در یک سلول تولیدی واحد بهره گرفت.

فرایند ساخت این خودروی الکتریکی پرینت سه بعدی شده
فرایند ساخت این خودروی الکتریکی پرینت سه بعدی شده

شرکت Rafinex با همکاری یک شرکت پرینتر سه بعدی، بهینه سازی توپولوژی را در طراحی این خودرو الکتریکی اعمال کردند. استفاده کند. نرم افزار شرکت Rafinex تصادفی است، به این معنی که بسیاری از تغییرات تصادفی را در شرایط بارگیری پیش از ارائه یک طرح نهایی بهینه سازی شده مورد آزمایش قرار می دهد. این فرایند سازگاری خودرو در شرایط واقعی را تضمین می کند. در نهایت هر وسیله نقلیه با استفاده از این ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری، به صورت سفارشی برای مشتری ساخته می شود. پلت فرم Chameleon وسایل نقلیه را به طور سفارشی طراحی می کند و مشتری وسیله نقلیه ای را دریافت می کند که مطابق با نیاز ها و درخواست های او طراحی شده است. این پروژه مطمئناً برای درک آخرین تحولات سفارشی سازی انبوه جالب است .

 

منبع: https://www.3dnatives.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

4.9/5 - (39 امتیاز)