T3DP یک پروژه پژوهشی تحقیق و توسعه با ریشه در بلاک چین و تکنولوژی سبز در زمینه چاپ سه بعدی است که در سال ۲۰۱۳ توسط دنیل کلارک آغاز شده است. هدف این پروژه تحقیقاتی استفاده از یک فرآیند چاپ سه بعدی به منظور افزایش دو برابری بازده تبدیل انرژی پانل های خورشیدی است.T3DP  در تلاش برای ایجاد یک سلول خورشیدی مقرون به صرفه و با دوام بالا است.

چاپ سه بعدی سلول های خورشید با امکان افزایش ۲ برابری راندمان

در حال حاضر، این پروژه در حال تلاش برای برنده شدن در مسابقه  Sustainable Mobilityسوئد است. نوآوران از سراسر جهان در این چالش شرکت کرده و در حال حاضر تحت بررسی قرار گرفته اند. سه برنده این مسابقه در تابستان امسال اعلام خواهد شد و جایزه ۱۵۰۰۰۰ دلاری بین این سه گروه برنده تقسیم می گردد. هم چنین برای این برندگان به لطف یک بودجه ۱٫۵ میلیون دلاری توسط آژانس انرژی سوئدی، امکان راه اندازی مدل های خود برای عرضه در بازار ایجاد می شود.

در گذشته بسیاری از شرکت ها برای ساخت یک سلول خورشیدی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی تلاش کرده اند. اما موفقیت کمی توسط این شرکت ها حاصل شده بوده است. با این حال، گروه تحقیقاتیT3DP  امیدوار است که رویکرد آن ها این مسئله را تغییر دهد. اما روش این گروه تحقیقاتی در استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی برای ساخت سلول های خورشیدی چیست؟

چاپ سه بعدی سلول های خورشیدی

چاپ سه بعدی سلول های خورشیدی

روش T3DP برای چاپ سه بعدی سلول های خورشیدی

سال گذشته، انتشارات آنلاین Electrek گزارشی از یک مطالعه انجام شده توسط محققان استنفورد تهیه کرد. کار آنها مطالعه استفاده از ترکیبات شیمیایی پروسکایت (perovskite ) برای ساخت سلول های خورشیدی را شامل می شد.

این گروه تحقیقاتی از هندسه پیچیده چشم یک مگس برای ایجاد یک سلول خورشیدی الهام گرفته اند و میکروسلول هایی از جنس پروسکایت به صورت یک داربست به شکل شش ضلعی ساخته اند. این ماده به لطف وجود این داربست که پروسکایت شکننده را از شکستن و ناکارآمد بودن محافظت می کند، با ثبات و محکم می باشد.

رینولد داوسکارت، استاد علوم مواد و مهندسی و نویسنده ارشد این پژوهش، توضیح داد: “همانند یک لانه زنبوری زیبا اگر شما یک بخش را از دست دهید، صدها بخش دیگر به کار خواهد افتاد. هر بخش بسیار شکننده است، اما با یک دیوار حصار در اطراف آن محافظت شده است. ”

به صورت شگفت آور، کار این گروه با کارایی تبدیل انرژی سلول های خورشیدی استاندارد همسان بود. با این حال، پروسکایت انتخاب بهتر و ارزان تری نسبت به سایر گزینه های سیلیکونی می باشد.

پروژه گروه تحقیقاتی T3DP بر اساس مطالعه ادغام تکنولوژی چاپ سه بعدی در فرآیند های تولید است. کلارک توضیح می دهد که این می تواند منجر به رکورد جهانی برای بازده تبدیل انرژِی شود.

با این حال، کلارک در حال حاضر امیدوار است تا کسب و کارش را توسعه دهد و به این منظور درخواست بودجه کرده است.

منبع: https://all3dp.com

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf چاپ سه بعدی سلول های خورشیدی

تهیه و تنظیم مقاله از : خدمات پرینت سه بعدی آی دیزاین

به این پست امتیاز دهید