با ظهور تکنولوژی چاپ سه بعدی در دهه ۱۹۸۰، دنیایی از فرصت ها نه تنها در سطح صنعتی بلکه برای پیشرفت های خلاقانه نیز به وجود آمد. با ارزان شدن فن آوری های خاص هنرمندان بیشتری توانسته اند از فناوری های پرینت سه بعدی جهت توسعه فعالیت های هنری خود بهره ببرند.

کاربرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در هنر

کاربرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در هنر

کاربرد تکنولوژی چاپ سه بعدی در هنر

فناوری چاپ سه بعدی تا چه اندازه می تواند به عنوان ابزاری برای ایجاد اثر های هنری در نظر گرفته شود؟ آیا این تکنولوژی درک جدیدی از آنچه که ما آن را یک اثر هنری می دانیم ایجاد می کند؟ این تکنولوژی چه امکاناتی در عرصه های هنری برای ما فراهم می آورد؟

در سال ۱۸۲۶ با ورود اولین عکس از Niépce یک تکنیک جدید برای گرفتن تصویر کشف شد. این فناوری بی آن که به عنوان یک هنر در نظر گرفته شود تقریباً یک قرن مورد استفاده قرار می گرفت. در حال حاضر استفاده از فناوری های تولید افزودنی با بحران مشابهی در حوزه هنری روبرو است. بدیهی است که این فناوری از آنچه که در حوزه های گوناگون معرفی شده است بسیار پیچیده تر می باشد.

یکی از مزایای بزرگ ایجاد شده توسط فناوری های سه بعدی باز شدن دری به سوی زمینه های جدید الهام بخش است. علی رغم این امر که تکنولوژی چاپ سه بعدی سبب ظهور هنرمندان جدیدی شده است، هنوز هم زمانی که در مورد این فرایند های جدید و توجه به آنها به عنوان هنر و توسعه مفاهیم جدید هنری صحبت می شود شک و تردید هایی وجود دارد.

چاپ سه بعدی در هنر: نخستین تحولات

پس از دهه اول ۲۰۰۰ نمایشگاه های هنری قطعات چاپ سه بعدی شده را برای نخستین بار به نمایش گذاشتند. در ابتدا این قطعات چاپ سه بعدی شده هنری تنها به عنوان نمایش قابلیت های نواوری یک تکنولوژی جدید نشان داده شدند نه یک اثر هنری. تا سال ۲۰۱۵ این نگرش تغییر نکرد و هم چنان این قطعات چاپ سه بعدی شده به عنوان آثار هنری واقعی پذیرفته نشدند. طی دو سال گذشته نمایشگاه هایی با چشم انداز جدیدی از تکنولوژی چاپ سه بعدی ظاهر شده اند. یکی از این نمایشگاه ها با عنوان “Print the World” در مرکز Pompidou در فرانسه برگزار شد که بر توانایی های “خلق / تحول” متمرکز بود و چشم انداز جدیدی از فناوری های سه بعدی در هنر را به جهانیان نشان داد. نمونه دیگر از این نمایشگاه ها ۳D printed art installation در جشنواره iLight Marina Bay در سنگاپور است.

یک هنرمند فرانسوی به نام ژیل آزارو ملقب به “Voice Sculptor” یکی از نخستین افرادی است که از ابتدا بر نگاه متفاوت خود به استفاده از فناوری های سه بعدی در هنر ایستادگی کرده است.

کاربرد چاپ سه بعدی در هنر

کاربرد چاپ سه بعدی در هنر

قطعه ای از سخنان اوباما با ۱٫۵۱ متر طول توسط ژیل آزارو چاپ سه بعدی شد و پرینت این قطعه بیش از ۳۵۰ ساعت طول کشید که جزو نخستین اثرات ساخته شده توسط آزارو با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی بوده است.

در همان سال ها یک محقق ، معمار و هنرمند تجسمی به نام نری آکسمن از آزمایشگاه Media  در دانشگاه MIT برای بررسی ترکیب خواص مواد به منظور تولید اشکال جدید با الهام از طبیعت و به کمک تکنولوژی ساخت افزایشی معرفی شد. وی پیش از این در سال ۲۰۰۹ توسط مجلهICON  جزو لیست برترین و تأثیرگذارترین طراحان و معمارانی که آینده را شکل می دهند و در سال ۲۰۱۶ به عنوان رهبر فرهنگی در مجمع جهانی اقتصاد معرفی شده بود.

پس از این تحولات ، هنرمندان جدیدی ظهور کردند. استفاده از تکنولوژی های جدید مانند چاپ سه بعدی در صنایع هنری برای ما امکان درک بهتر و عمیق تر از انسان ها را فراهم می کند. تکامل این رابطه به ما راه هایی برای درک دقیق تر هنر می دهد.

استفاده از پرینت سه بعدی در هنر

استفاده از پرینت سه بعدی در هنر

آیا این مزایای پرینت سه بعدی مفهوم جدیدی از هنر به وجود می آورد؟

تکنولوژی های  پرینت سه بعدی جدید از بسیاری جنبه ها برای هنرمندان سودآور بوده اند. ساده سازی فعالیت های هنری یکی از این مزیت ها می باشد، مانند هنرمند اسپانیایی ویکتور مارین که مجسمه هایش را با استفاده از فناوری های سه بعدی می سازد یا هنرمندانی مانند نری آکسمن که با مواد گوناگون موفق به کاوش شده اند.

مزایای استفاده از چاپ سه بعدی در هنر

مزایای استفاده از چاپ سه بعدی در هنر

ژیل اززارو بدون ظهور فناوری های سه بعدی نمی توانست “مجسمه ساز صدا” شود. این هنرمند که صاحب ۵ پرینتر سه بعدی با تکنولوژی FDM می باشد به این نتیجه رسیده است که به لطف استفاده از فناوری های تولید افزودنی، کار او مانند “مناظر توپوگرافی خیالی” است.

وی گفت: “به لطف این فناوری توانستم تصاویر دقیق صوتی و دارای ضخامت لایه ای مناسب از این صداها ایجاد کنم. هنر و ریاضیات در کنار هم بسیار عالی عمل می کنند. ”

گروهی از هنرمندان مانند امی کارل موفق شده اند از مزیت های تکنولوژیکی این فناوری برای یافتن راه های جدید در صنایع هنری بهره ببرند. امی کارل پس از ساختن یک دست چاپ سه بعدی شده با کمک سلولهای بنیادی تفرکیب این فناوری ها را دگرگون ساخت.

پرینت سه بعدی و هنر

پرینت سه بعدی و هنر

مهمترین مزیت فناوری پرینت سه بعدی برای کارل گشوده شدن درهایی برای تجسم و ایجاد اجسام غیرقابل تصور بوده است.

نری آکسمن هنرمند دیگری است که برای خواننده ای به نام  Björk ماسک هایی با طراحی های ارگانیک و با استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی توسعه داده است. نری اکسمن در این مورد توضیح داد: “این ماسک ها با الهام از همتای بیولوژیک خود و به عنوان پارچه های عضلانی از مواد کمیاب، ساختاری یکپارچه و بی نقص را به نمایش می گذارد.”

پرینت سه بعدی اشیا هنری

پرینت سه بعدی اشیا هنری

این ها تنها چندین نمونه از مواردی است که هر هفته هنگام صحبت از هنر و مفهوم جدیدی که فناوری های تولید افزودنی در این صنایع به وجود آورده است می شنویم. چاپ سه بعدی با تسریع عملیات توسعه یا تسهیل فرآیندهای خاص، یک پیشرفت تکنولوژیکی جدید را فر اهم آورده است.

کاربرد تکنولوژی پرینت سه بعدی در هنر

کاربرد تکنولوژی پرینت سه بعدی در هنر

آینده چاپ سه بعدی در هنر

در حال حاضر رابطه بین چاپ سه بعدی و هنر یک واقعیت غیر قابل انکار است. از دانش آموزان تا هنرمندان با تجربه در تلاشند تا از فناوری های سه بعدی استفاده خلاقانه کنند. علاوه بر نجات بسیاری از آثار هنری گذشته، تکنیک های سه بعدی دری به سوی کشف هنر باز کرده است.

آینده چاپ سه بعدی در هنر

آینده چاپ سه بعدی در هنر

به لطف استفاده از فناوری های تولید افزودنی در بخش های مختلفی از جمله صنعت پزشکی، توسعه مواد، ساخت و ساز و …، برای هنرمندان این امکان فراهم آمد تا در زمینه هایی که قبلاً غیرقابل تصور بوده است به جستجو بپردازند. تکنولوژی چاپ سه بعدی نسل جدیدی از هنرمندان ایجاد کرده است که از طریق فناوری های جدید به دنبال راهی برای نزدیک شدن به طبیعت هستند و این تازه آغاز کار است.

منبع: https://www.3dnatives.com//

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf کاربرد چاپ سه بعدی در هنر

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

به این پست امتیاز دهید