یکی از مراحل در توسعه محصولات جدید در مراکز تحقیق و توسعه شرکت های تولیدی، مراکز طراحی شرکت های دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی، نمونه سازی محصول است. معمولا یک محصول تا به سطح فناوری لازم برای تولید و عرضه به بازار برسد، نیاز به چند مرحله نمونه سازی دارد. این تولید تک بدون نیاز به قالب سازی از کاربردهای اصلی پرینت سه بعدی بوده و لذا تحقیق و توسعه از فناوری پرینت سه بعدی بی نیاز نیست. نمونه سازی معمولا برای چند منظور صورت می گیرد:

  1. ارزیابی شهودی و بصری: گاهی اوقات برای جذب سرمایه گذار یا قانع کردن مدیران و یا سنجش بازار لازم است تا محصول قبل از رسیدن به مرحله تولید به صورت تک ساخته شود و به صورت شهودی بررسی شود. همچنین در برخی موراد لازم است تا محصول مورد نظر از نظر ظاهری ارزیابی شده و تغییراتی در آن ایجاد شود.
  2. ارائه محصول: در برخی موارد لازم است تا قبل از تحمل هزینه های سنگین تولید و ریسک آن یک بازارسنجی از محصول انجام شود، لذا نمونه محصول در نمایشگاه به نمایش درآمده و بازارسنجی آن انجام می شود. در برخی موارد لازم است تا شکل محصول به نظر کارفرما برسد و تایید او گرفته شود. در این موارد نیز نیاز به نمونه سازی وجود خواهد داشت.
  3. تست فیت و مونتاژ: در برخی موارد لازم است تا تلرانس های قطعات طراحی شده در یکدیگر یا در یه قطعه دیگر مونتاژ شوند و مکانیزم مونتاژ و فیت شدن قطعات در یکدیگر ارزیابی شوند. در این موارد نیز معمولا مهندسان طراح، قبل از تولید برای تست قطعات از نمونه سازی به روش پرینت سه بعدی بهره می گیرند.
  4. تولید کم تیراژ: در برخی موارد که تیراژ تولید پایین است، نمونه سازی خود یک روش تولید محسوب شده و قطعات تولیدی از این روش به عنوان قطعه نهایی به کار گرفته می شوند. مثلا در قطعات پلاستیکی کوچک با تیراژ کمتر از ۱۰۰۰، در برخی موارد تولید به روش پرینت سه بعدی صنعتی نسبت به قالب سازی به صرفه تر خواهد بود، علاوه بر اینکه سرعت تولید بیشتر بوده و می توان هر زمان شکل قطعه را تغییر داد و قطعه جدید را پرینت گرفت.

گروه آیدیزاین با توجه به اینکه خود یک مجموعه دانش بنیان بوده و دارای پیشینه آکادمیک می باشد، ادبیات مشترک با مجموعه های تحقیق و توسعه و شرکت های دانش بنیان دیگر دارد و پذیرای پروژه های نمونه سازی و پرینت سه بعدی از مجموعه های فوق می باشد.