پرینتر سه بعدی ماربین 300

پرینتر سه بعدی ماربین 300 یک پرینتر سه بعدی با فناوری FFF (FDM محفظه باز) با میز کار کوچک (کوچکترین در میان دستگاه های ساخت آی دیزاین) می باشد که برای تولید نمونه و پروتوتایپ برپایه متریال تقریبا بدون ضریب انقباض همچون PLA و TPU و PETG و سیلک و PLA-Wood تنظیم شده است.
این دستگاه با معیارهای سختگیرانه و برای استفاده صنعتی طراحی و ساخته شده است. بدین منظور بدنه مستحکم آن کمک می کند تا بتواند سرعت تولیدی تا 30% بیشتر از نمونه های مشابه داشته باشد و در عین حال به خاطر لرزش بدنه ، کیفیت پرینت کاهش نیابد.
از دیگر ویژگی های ماربین 300 میز CNC مهندسی ساز همراه با المان های ریل و واگن و بال اسکرو می باشد و هر مخاطبی که صدای حرکت دستگاه را بشنود به حرکت نرم و استاندارد آن واقف می شود.
ماربین 300 به دلیل اندازه کوچک طبیعتا صلبیت بالاتری نسبت به دستگاه های بزرگتر دارد و لذا کیفیت پرینت آن بیشتر است. همچنین این پرینتر برای داخل محیط اداری و خانگی به دلیل اندازه کوچک مناسب است.

مشخصات فنی دستگاه

عکس‌های دستگاه
نمونه کارهای دستگاه خانواده ماربین

دستگاه پرینتر سه بعدی محفظه باز FDM ماربین 300

دستگاه ماربین 300 یک دستگاه پرینتر سه بعدی  FDM  محفظه باز دسکتاپ است. این دستگاه با دیدگاه دستگاه های صنعتی ساخته شده است، اما جامعه هدفش بیشتر جامعه پزشکی است.  ساختار کاملا صنعتی، شاسی مستحکم، هدایت کننده بر محور ضد دارای بال اسکرو ، دو ست مهار ریل واگن دارد(برای حداکثر استحکام ) ، هیت بد (Heat Bed) طراحی تخصصی شرکت آی دیزاین است، که برخلاف هیترهای مرسوم بازار که یک هیتر که در وسط دستگاه قرار میگیرد و به وسیله صفحه آلومینیومی یا سیلیکونی حرارت را توزیع میکنند، در اینجا این دستگاه از فناوری هیتر های AC استفاده کرده است. این هیتر های بخش بزرگی  در زیر صفحه ی بد را پوشش میدهند که زیرش هیتر کاملا پوشش می دهند. البته این صفحه رسانا را هم در بخش هایی از دستگاه ماربین 300 وجود دارد، اما برای محکم کاری برای دستگاه ایجاد شده است .

این دستگاه یک هد اکسترودر دوال درایو دایرکت دارد.تفاوت اکسرودرهای دایرکت و بودن هم به این صورتی که اکسرودرهای بودن فیلامت رو هل میدهند، برای همین هم این نوع هد نمیتواند فیلامنت نرم مثل TPU  را چاپ بزند.

از طرف دیگه اکسترودر مستقیما فیلامنت ها رو میکشد، به خاطر اینکه وزن هد روی آن محور نمی افتد بواسطه ی کشیده شدن مستقیم، میتواند با سرعت بالاتری اکسترود کند.

در بحث های آینده نگرانه اکسترودر های دایرکت میتوانند سرعت های بالاتری رو نسبت به بودن به وجود بیارند.

این دستگاه در محورX,Y هم از ریل واگن درجه یک و با کیفیت استفاده میکند و به صورت کلی برای کارمداوم و طولانی مدت طراحی شده نه برای مصرف کارهای خانگی و ساده.

 استحکام بسیار بالای این دستگاه موجب میشود وقتی یک بار دستگاه خریداری میشود، دائم نیازمند تعمیرات دایمی و تعمیرات نگهداری نباشد. همینطوری این شاسی مستحکم از چند جهت باعث میشود، که شرایط پرینتر بهتر اتفاق بیفتد، اولا آنکه در طول مدت تعامل محورها به هم نمیخورد و دقت پرینتر از بین نمیرود، ثانیا هم هر چقدر توی سیستم مکانیکی صلبیت بالاتر باشد، دمپینگ و کیفیت پرینت بالاتر است .

دستگاه ماربین 300 به خاطر بدنه سنگینی که دارد، صلبیت خیلی بالایی دارد.