آی دیزاین علاوه بر فروش پرینتر و ارائه خدمات پرینتر سه بعدی، خدمات دیگری نیز دارد که از جمله ی آنها، خدمات اسکن سه بعدی ست. اسکن سه بعدی به طور خلاصه یعنی تبدیل یک قطعه به یک فایل سه بعدی شده که قابل پرینت با چاپگرهای سه بعدی باشد. برای آشنایی با خدمات اسکن سه بعدی آی دیزاین یا آشنایی بیشتر با فناوری های اسکن سه بعدی تا انتها با ما همراه باشید. 

اسکن سه بعدی قطعات یکی از خدمات فوق العاده  ی شرکت دانش بنیان آی دیزاین در کنار خدمات پرینت سه بعدی است. اسکن سه بعدی برای زمانیست که شما بجای طرح سه بعدی یا تصویر یک قطعه، خود آن قطعه را در اختیار دارید و مایلید آن را عینا یا با تغییراتی، بازتولید کنید یا تصویری سه بعدی از آن در اخنیار داشته باشید.

اسکن سه بعدی قطعه ی شما با اسکنر سه بعدی آی دیزاین انجام می شود و تصویر سه بعدی اسکن شده توسط طراحان شرکت، مهندسی معکوس شده و به صورت فایل طراحی سه بعدی با فرمت مخصوص درمی آید. سپس می توانید پرینت سه بعدی قطعه را هم انجام دهید یا تنها فایل مورد نظر را دریافت نمایید.

خدمات اسکن سه بعدی آی دیزاین

اسکنر سه بعدی دستگاهی است که یک شیء یا محدوده ای در دنیای واقعی را به منظور جمع آوری داده از شکل و ظاهر آن ها تجزیه و تحلیل میکند. سپس داده های جمع آوری شده می توانند برای ساخت مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که بجای فایل یک قطعه، خود قطعه را در اختیار داشته باشید، می توانید از خدمات اسکن سه بعدی آی دیزاین استفاده کنید. به زبان ساده اگر میدانید پرینت سه بعدی چیست و پرینتر سه بعدی چیست و در این فناوری چه مراحل طی می شود، درک مفهوم اسکن سه بعدی آسان خواهد بود. دستگاه اسکن سه بعدی با فناوری عکسبرداری سه بعدی، کلیه ی زوایای قطعه ی شما را می کاود و تصویر دقیقی از قطعه بدست می دهد که در مرحله ی بعد به دست طراحان تبدیل به فایل سه بعدی شده و می توانید آن را دریافت کنید یا سفارش پرینت سه بعدی داشته باشید.

اسکن سه بعدی فرآیند تجزیه و تحلیل یک شی یا محیط و جمع آوری داده در مورد شکل آن است. اسکنر های سه بعدی یک فایل دیجیتال سه بعدی ایجاد می کنند که در صورت تمایل، پس از بهینه سازی و تبدیل به فرمت صحیح، می توان آن را با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی یا دستگاه CNC ساخت. همانطور که در ادامه مفصلا خواهیم پرداخت، اسکن سه بعدی حرفه ای را می توان به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم کرد.  تکنیک های اسکن تماسی جسم را روی یک سطح دقیق قرار می دهد و با لمس آن را بررسی می کند. در اسکن غیرتماسی فعال از لیزر برای بررسی یک شی استفاده می شود و در اسکن غیر تماسی غیرفعال تشعشعات محیط را تشخیص می دهد.

فناوری های اسکن سه بعدی در آی دیزاین

اسکنر های سه بعدی عمدتا بر مبنای دو فناوری اسکن سه بعدی نوری (لیزری) و فوتوگرامتری کار می کنند. اسکنر های نوری یا لیزری، اسکنر های دقیق و گرانقیمتی هستند و برای کاربرد های حرفه ای استفاده می شوند. اسکنر های مبتنی بر فوتوگرامتری ساده و در دسترس هستند و برای کاربرد های مهندسی جوابگوی نیاز ما می باشند.

خدمات پرینت سه بعدی آیدیزاین، برای تکمیل مجموعه خود، خدمات اسکن سه بعدی بر مبنای فناوری فوتوگرامتری را به خدمات پرینت سه بعدی اضافه کرده است. لذا مشتریان می توانند با مراجعه به مجموعه آیدیزاین، تمام فرآیند چرخه تولید یک قطعه، از اسکن سه بعدی تا طراحی و اصلاح فایل سه بعدی و سپس پرینت سه بعدی با سه روش صنعتی مختلف و در نهایت فینیشنگ و رنگ کاری قطعات را در اختیار داشته باشند. برای اطلاع از خدمات اسکن سه بعدی با آیدیزاین تماس بگیرید.

کاربردهای خدمات اسکن سه بعدی

تکنولوژی های مختلفی برای ساخت دستگاه و استفاده از خدمات اسکن سه بعدی استفاده می شود. هر فناوری محدودیت ها، مزایا و هزینه های خود را دارد و داده های جمع آوری شده برای طیف وسیعی از صنایع مفید هستند. انواع تکنولوژی ها و دستگاه های اسکن سه بعدی به طور گسترده ای توسط صنعت سرگرمی در تولید فیلم و بازی های ویدئویی از جمله واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر کاربردهای رایج این تکنولوژی شامل طراحی صنعتی، ارتوپدی و پروتز، مهندسی معکوس و نمونه برداری، کنترل کیفیت و دیجیتالی سازی مصنوعات فرهنگی است.

طراحی صنعتی که به صورت جزئی به آن اشاره شد، یکی از بزرگترین کاربردهای اسکن سه بعدی و به طور کل یکی از بزرگترین کاربردهای کل حوزه ی پرینت سه بعدیست. به واسطه تحریم ها، احتمالا ورود قطعات جدید مخصوصا در صنایع پیشرفته و با فناوری های حساس، دشوار و حتی ناممکن است و در صورت امکان ابدا صرفه ی اقتصادی ندارد. اما با اسکن سه بعدی قطعه می تواند معادل دقیق آن را در داخل کشور مهندسی کرد و با انتخاب درستی از انواع فیلامنت پرینت سه بعدی و اجرای پرینت سه بعدی به صورتی بسیار نزدیک به نمونه ی خارجی، پرینت کرد. این کاربرد مخصوصا در تولید قطعات یدکی صنایعی که هدف تحریم قرار گرفته اند بسیار پررنگ است.

خدمات اسکن سه بعدی

خدمات اسکن سه بعدی، ابعاد برداری ، فتوگرامتری و دیجیتایز محصولات و قطعات

  فتوگرامتری استفاده از مجموعه ای عکس از زوایای مختلف جهت توسعه یک مدل سه بعدی دیجیتال است. عکس‌ ها از محیط اطراف جسم گرفته می‌ شوند و نرم ‌افزار عکس ‌ها را به هم می ‌چسباند تا یک مدل سه بعدی ایجاد کند. در این روش اسکن سه بعدی موارد زیر باید در نظر گرفته شوند:

  • فتوگرامتری به 50 تا 1000 تصویر نیاز دارد، بنابراین این فرآیند نیاز به صبر دارد.
  • به منظور دستیابی به نتایج بهتر، مطمئن شوید که هر تصویر از بهترین کیفیت ممکن برخوردار است و از بهترین نور ممکن، ترجیحاً روشن و یکنواخت استفاده شود.
  • نتیجه اسکن به قابلیت های دوربین بستگی دارد. اگر دوربین تصاویر با کیفیت پایین بگیرد، اسکن نتایج نامناسبی به همراه خواهد داشت. در صورت نیاز، می‌توان از سخت ‌افزار اضافی برای بهبود اسکن استفاده کرد.

دیجیتایز نیز یک اصطلاح علمی به معنای دیجیتالی کردن یا تبدیل یک بسته اطلاعات (فیلم، عکس یا شیئ فیزیکی) به کد ها برای فهم توسط کامپیوتر است. بنابراین اسکن سه بعدی و تبدیل قطعه ها به فایل سه بعدی می تواند نوعی دیجیتایز به شمار بیاید.

اسکن سه بعدی خدمات

آیا اسکن سه بعدی به درد من میخورد؟

این سرویس برای شرکت هایی که قطعات و پروژه های حساس دارند، افرادی که زمان کافی برای طراحی ندارند، برای پروژه هایی با جزئیات بسیار کوچک و بسیاری موارد دیگر بسیار موثر است. به طور کلی در اکثر موارد خدمات اسکن سه بعدی، راه حلی کارآمد در انجام پروژه های مهندسی می باشد.

خدمات اسکن سه بعدی تهران

خدمات اسکن سه بعدی تهران و شهرستان ها را شامل می شود. کلیه ی افراد، شرکت ها و ارگان ها می توانند با تماس با کارشناسان آی دیزاین از خدمات اسکن سه بعدی استفاده کنند یا از سایر خدمات شرکت مثل خدمات پرینت سه بعدی یا خدمات مهندس معکوس و طراحی سه بعدی بهره مند شوید.

خدمات اسکن سه بعدی صنعتی

کلیه خدمات پرینت سه بعدی، سفارش اسکن سه بعدی ،طراحی های سه بعدی و خدمات مهندسی معکوس شرکت آی دیزاین کاربرد صنعتی و شرکتی دارند و از آنجا که دستگاه های مورد استفاده در آی دیزاین با توجه به تکنولوژی پیشرفته و فناوری روز دنیا ساخته و استفاده می شوند، دقت صنعتی در این ابزارها مورد نظر است و قطعات اسکن شده یا پرینت شده می توانند در صنایع مختلف و دستگاه های حساس مورد استفاده قرار گیرند.

همچنین در آی دیزاین به واسطه ی وجود دانش مهندسی و متخصصان و ابزارهای اسکن سه بعدی دقیق، امکان اسکن دقیق سه بعدی قطعات مهندسی با دقت بسیار بالا و ارائه ی جداول مهندسی ابعادی جهت استناد وجود دارد. این خدمتی در راستای خدمات مهندسی ساخت افزایشی در مجموعه ی آی دیزاین است.

اسکن سه بعدی چیست؟ تکنولوژی ها و کاربردهای اسکن سه بعدی

اسکن سه بعدی فرآیند تجزیه و تحلیل یک شی یا محیط و جمع آوری داده در مورد ظاهر آن است. اسکنر های سه بعدی یک فایل دیجیتال سه بعدی ایجاد می کنند که در صورت تمایل می توان آن را با استفاده از یک دستگاه پرینتر سه بعدی یا CNC ساخت. اسکن سه بعدی حرفه ای را می توان به دو دسته تماسی و غیر تماسی تقسیم کرد. اسکن تماسی جسم را روی یک سطح دقیق قرار می دهد و با لمس آن را بررسی می کند. در اسکن غیرتماسی فعال از لیزر برای بررسی یک شی استفاده می شود و در اسکن غیر تماسی غیرفعال تشعشعات محیط را تشخیص می دهد.

اسکن سه بعدی، مانند پرینت سه بعدی، یک واژه گسترده است که بسیاری از فرآیندها و برنامه های مختلف را در بر می گیرد.فناوری های اسکن سه بعدی اجازه خلق اشیاء سه بعدی را به ما می دهند. با استفاده از اسکن سه بعدی شما قادر به گرفتن یک کپی دیجیتالی از اجسام فیزیکی دنیای واقعی خواهید بود. در این مقاله می خواهیم با همه اصول تکنولوژی های اسکن سه بعدی مرتبط با پرینت سه بعدی آشنا شویم. حتما ادامه مقاله را مطالعه کنید. آی دیزاین علاوه بر ارائه ی خدمات پرینت سه بعدی و فروش پرینتر سه بعدی در تکنولوژی های مختلف، کلیه خدمات اسکن سه بعدی را نیز ارائه می دهد. برای اطلاع از این خدمات و همچنین سایر اقدامات مثل خرید فیلامنت می توانید با کارشناسان ما در آی دیزاین تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید

دستگاه اسکن سه بعدی

دستگاه اسکن سه بعدی دستگاهی است که یک شیء یا محدوده ای در دنیای واقعی را به منظور جمع آوری داده از شکل و ظاهر آن ها تجزیه و تحلیل میکند. سپس داده های جمع آوری شده می توانند برای ساخت مدل های سه بعدی مورد استفاده قرار گیرند. تعداد بسیاری تکنولوژی مختلف برای ساخت این دستگاه های اسکن سه بعدی استفاده می شود. هر فناوری محدودیت ها، مزایا و هزینه های خود را دارد و داده های جمع آوری شده برای طیف وسیعی از صنایع مفید هستند. این دستگاه ها به طور گسترده ای توسط صنعت سرگرمی در تولید فیلم و بازی های ویدئویی از جمله واقعیت مجازی مورد استفاده قرار می گیرد. دیگر کاربردهای رایج این تکنولوژی شامل طراحی صنعتی، ارتوپدی و پروتز، مهندسی معکوس و نمونه برداری، کنترل کیفیت و دیجیتالی سازی مصنوعات فرهنگی است.

اسکن سه بعدی و تبدیل به فایل سه بعدی

در ادامه ویدئو فرآیند کامل اسکن سه بعدی و تولید فایل سه بعدی را مشاهده می‌کنید

اسکن سه بعدی و انواع فناوری های اسکن سه بعدی

فناوری های اسکن سه بعدی اجازه خلق اشیاء سه بعدی را به ما می دهند. با استفاده از اسکن سه بعدی شما قادر به گرفتن یک کپی دیجیتالی از اجسام فیزیکی دنیای واقعی خواهید بود. برای نشان دادن میزان تاثیرگذاری فناوری اسکن سه بعدی، بازسازی جمجمه یک فرد که به شدت آسیب دیده است را تصور کنید که با استفاده از فناوری سی تی اسکن، تصویر برداری شده و برای قسمت آسیب دیده، یک قطعه طراحی و از جنس تیتانیوم پرینت سه بعدی گرفته شده است. یا این واقعیت که ما می توانیم میراث فرهنگی و هنری را دیجیتالی کنیم، و آن را نسبت به زمان و تاثیرات جنگ ایمن نگه داریم. در آینده، می توان جهان را طوری تصور کرد که در آن اساسا همه چیز دارای یک همتای دیجیتال است. دنیایی که در آن تفاوتی بین واقعیت فیزیکی و دیجیتالی وجود ندارد، جایی که واقعیت مجازی (VR) درست همانند هر چیز دیگری است. این موارد ممکن است در نگاه اول غیر معقول به نظر برسد.

در ادامه به بحث کاربردی خواهیم پرداخت. تقریبا می توان گفت که دو تکنیک اسکن سه بعدی برای استفاده در پرینت سه بعدی وجود دارد:

  1. نورسنجی (فوتوگرامتری)
  2. اسکن نوری

نورسنجی (فوتوگرامتری)

اسکن سه بعدی فوتوگرامتری
اسکن سه بعدی فوتوگرامتری

نورسنجی یا فوتوگرامتری ساده ترین راه برای شروع یک اسکن سه بعدی است. این روش بر اساس گرفتن تصاویر دو بعدی در اطراف یک شی از زوایای مختلف و اتصال آن ها به هم و تبدیل آن به یک تصویر سه بعدی با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر است. آخرین بخش کار یعنی تبدیل تصاویر دو بعدی به یک فایل سه بعدی، توسط نرم افزار انجام می شود. این بخش فقط نیاز به یک دوربین دارد و به این معنی است که شما هم می توانید این کار را همین الان انجام دهید حتی با گوشی های هوشمند خود!

گام بعدی این است که عکس های خود را با هم ترکیب کنید تا یک مش سه بعدی از جسم مورد نظر شما ایجاد شود. نرم افزار هایی مانند ۱۲۳D Catch  متعلق به شرکت معروف AutoDesk، نرم افزار Trimensional  و نرم افزار Trnio،  ابزار هایی عالی برای این کار هستند. این نرم افزارها تمام نقاط همپوشانی تصاویر را مطابقت داده و یک مدل سه بعدی ایجاد می کنند.

اسکن مبتنی بر نور

اسکن سه بعدی لیزری
اسکن سه بعدی لیزری

دو نوع رایج از اسکن کننده ی سه بعدی مبتنی بر نور برای اسکن سه بعدی استفاده شده اند: “نور ساختار یافته” و “اسکن لیزری”. اسکنرهای سه بعدی نور ساختار یافته، به منظور تصویربرداری، الگوهایی از نور را بر روی جسم می اندازند. بر اساس تغییرات الگوی نور، فرم قطعه را تعیین می کند و یک فایل مش سه بعدی یا یک ماکت دیجیتال ایجاد می کند.

اسکن سه بعدی لیزری از یک روش متفاوتی استفاده می کند. اسکن لیزری زاویه ای از لیزرهای منعکس را اندازه می گیرد که می تواند به مختصات سه بعدی یک شیء و به همین ترتیب به یک فایل مش سه بعدی تبدیل شود.

اکثر اسکنرهای سه بعدی موجود در بازار در حال حاضر از تکنولوژی اسکن لیزری استفاده می کنند. بعضی از آنها مثل Structure.io یا   iSense  به سادگی یک لیزر و سنسور (فرستانده و گیرنده) هستند که می توانید بر روی گوشی هوشمند خود نصب نیز کنید. در حالی که اسکنر های سه بعدی دیگر از یک سکوی چرخشی کوچک استفاده می کنند تا شیء خود را روی آن قرار بدهند و در حالی که قطعه بر روی آن می چرخد آن را اسکن کنند. برای مثال، Makerbot digitizer به این صورت کار می کند.

برای درک بهتر مفهوم اسکن سه بعدی و همچنین مهندسی معکوس حتما فیلم زیر را مشاهده کنید.