تکنولوژی چاپ سه بعدی تأثیر زیادی در صنعت دندانپزشکی دیجیتال داشته است. افزایش بازده، صرفه جویی در هزینه ها، افزایش سرعت تولید و بهبود کیفیت از جمله اثرات فناوری های سه بعدی شامل نرم افزار های جدید، اسکنر های سه بعدی و چاپگر های سه بعدی بر صنعت دندانپزشکی می باشد. در این مقاله سه روش که به وسیله آن صنعت دندانپزشکی دیجیتال از تکنولوژی چاپ سه بعدی تاثیر گرفته است را شرح می دهیم. در ابتدا عمده ترین کاربردهای فناوری پرینت سه بعدی در صنعت دندانپزشکی را به طور خلاصه بیان می کنیم.

کاربردهای تکنولوژی چاپ سه بعدی در دندانپزشکی

مزایای استفاده از پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

استفاده از پرینت سه بعدی در دندانپزشکی

  • مدل های ارتودنسی
  • مدل های تاج و پل
  • مدل های راهنمای جراحی
  • ترمیم ها
  • الاینرها
  • پلاک ها
  • بست ها
  • پروتزها

چاپ سه بعدی در دندانپزشکی و سفارشی سازی انبوه

پروفایل دندان های هر شخص منحصر بفرد می باشد، بنابراین بیشتر محصولات دندانپزشکی مطابق با آناتومی بیمار تنظیم می شوند. کیفیت محصول نهایی در روش های تولید سنتی به مهارت های تکنسین وابسته است. دستیابی به محصولات دندانپزشکی سازگار و باکیفیت بسیار دشوار و گران است.

دندانپزشکی دیجیتال میزان خطا را کاهش داده و اتوماتیک بودن این روش سبب کاهش نیاز به نیروی کار می شود. در نتیجه دندانپزشکی دیجیتال سبب صرفه جویی در زمان و هزینه برای آزمایشگاه ها در سراسر جهان می گردد.

چاپ سه بعدی و کاربرد آن در دندانپزشکی

چاپ سه بعدی و کاربرد آن در دندانپزشکی

به عنوان مثال شرکتAlign Technologies  از سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۲۰،۰۰۰ الاینر یا ردیف کننده های دندانپزشکی را در روز تولید می کند. این سطح از انبوه سازی سفارشی توسط تعداد بالای پرینترهای سه بعدی و مواد دارای گواهی FDA امکان پذیر شده است. در زیر مثالهای بیشتری در مورد چگونگی استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی جهت شخصی سازی در صنعت دندانپزشکی را مشاهده می کنید.

تولید در کلینیک ها به کمک چاپ سه بعدی

تولید در کلینیک ها به کمک چاپ سه بعدی

تولید در کلینیک ها به کمک چاپ سه بعدی

در حالی که چاپگرهای سه بعدی صنعتی جهت تولید درحجم بالا مورد استفاده قرار می گیرند، چاپگرهای سه بعدی رومیزی امکان تولید براساس تقاضا مستقیماً در درمانگاه را فراهم می کنند. درحالی که ماشین آلات صنعتی نیاز به هزینه های جانبی و تعمیر و نگهداری زیادی دارند، چاپگرهای رومیزی با هزینه کمتر به بازار عرضه می شوند.

تولید کنندگان پرینتر های سه بعدی مانند EnvisionTEC و SprintRay دستگاه های با کیفیت و متنوعی ارائه می دهند. استفاده از تکنولوژی چاپ سه بعدی عملکرد بسیاری از کلینیک ها را تغییر داده است زیرا هم اکنون این کلینیک ها می توانند در مدت زمان کوتاهی محصولات دندانپزشکی را تولید کنند.

کلینیک های دندانپزشکی در سراسر جهان از پرینترهای سه بعدی رومیزی جهت دستیابی به سرعت و دقت بالاتر جهت تولید طیف گسترده ای از محصولات از جمله پروتز ها، الاینرها، محافظ های شبانه و ورزشی و … استفاده می کنند. برخی کلینیک ها هفتگی بیش از ۱۰۰ محصول دندانپزشکی را چاپ سه بعدی می کنند.

چاپ سه بعدی و دندانپزشکی دیجیتالی گزینه ای مناسب تر برای بیماران

چاپ سه بعدی و دندانپزشکی دیجیتالی گزینه ای مناسب تر برای بیماران

چاپ سه بعدی و دندانپزشکی دیجیتالی گزینه ای مناسب تر برای بیماران

ایجاد مدل های سه بعدی و محصولات چاپ های سه بعدی شده نه تنها به دلیل فراهم آوردن دقت بالا بلکه جهت بهبود تجربه بیمار بسیار مناسب می باشند. به طور کلی این فرآیندها به دلیل حذف مراحل اضافی، فرایند تولید را سرعت می بخشد.

منبع: https://3dprinting.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdf

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین