تکنولوژی پرینتر سه بعدی در سال های اخیر سبب شکوفایی خلاقیت اقشار زیادی از جامعه شده است. پرینترهای ارزان قیمت شخصی برای هنرمندان علاقمند و طراحان مشتاق امکان ایجاد اشیاء طراحی شده در نرم افزار CAD را روی میز هایشان فراهم کرده است و دارای خدمات پرینت سه بعدی متفاوتی است.پرینتر سه بعدی هم چنین در روشی که کسب و کارهای کوچک و غول های صنعت محصولات خود را طراحی کرده و می سازند، تغییر ایجاد کرده است. این شروعی است که در رشته های مهندسی امروز منعکس می شود و با تغییر و تکامل این تکنولوژی، آینده مهندسی و رشته های مهندسی نیز تغییر خواهد کرد. به نظر شما در ده سال آینده پرینتر سه بعدی چه تغییراتی می تواند در مهندسی ایجاد کند؟ و این تغییرات برای شما و رشته مهندسی شما در آینده چیست؟

آینده پرینتر سه بعدی

پرینت سه بعدی قطعه

عکس پرینت سه بعدی قطعه

پرینتر سه بعدی یا تولید افزودنی فراتر از توانایی چاپ در پرینترهای سنتی با قابلیت چاپ جوهر بر روی کاغذ است و اجازه می دهد که اشیاء سه بعدی به صورت فیزیکی چاپ شوند. خدمات پرینت سه بعدی امکان ساخت نمونه های اولیه، مدل ها و محصولات را از موادی مانند پلاستیک ها و فلزات برای شما ایجاد می کند. پرینتر های سه بعدی برای ساخت طراحی شما به صورت ایجاد لایه ای بر روی لایه دیگر با مواد انتخابی عمل کرده و این فرایند تا زمان تشکیل محصول نهایی ادامه می یابد. پرینتر سه بعدی به شرکت ها و افراد اجازه می دهد تا به سرعت نمونه های اولیه ای از ایده های خود برای تولید قطعات یا محصولات جدید ساخته و همچنین وعده کاهش هزینه های تولید محصولات را از طریق کم کردن زنجیره های عرضه، ضایعات محصول و ذخیره سازی ایجاد می کند.

مزایای استفاده از پرینتر سه بعدی به احتمال زیاد انقلابی در بسیاری از صنایع به وجود می آورد. استفاده از این تکنولوژی در صنایع خودروسازی و هوافضا در مقایسه با روشهای سنتی تولید مانند ریخته گری یا ماشینکاری، سبب کاهش زمان تولید وتوسعه و تست سریعتر قطعات می شود. در آینده، حتی ممکن است قطعات بزرگ یا حتی خودروها به طور کامل پرینت سه بعدی شوند، که توسط شرکت Local Motors در نمایشگاه بین المللی تولید صنعتی ۲۰۱۴ در شیکاگو ایالات متحده آمریکا نشان داده شده است.

توانایی چاپ مدارهای الکترونیکی نشان دهنده این موضوع است که مصرف کنندگان در آینده می توانند محصولات الکترونیکی مانند تلفن های همراه را چاپ کنند یا امکان تولید محصولات بسیار سفارشی را بر اساس تقاضاهای مصرف کننده فراهم می کند. گوگل اخیرا با شرکت ۳D Systems به منظور ایجاد یک تلفن مدولار که اجازه ویژگی های سفارشی سازس شده را ایجاد می کند به نام Project ARA همکاری کرده است.

پرینت سه بعدی شکلات و کیک!

عکس پرینت سه بعدی شکلات و کیک!

به لطف پرینتر سه بعدی، در صنایع غذایی نیز انقلابی ایجاد شده است. ناسا در این تکنولوژی سرمایه گذاری کرده و امیدوار است که یک روز فضانوردان بتوانند مواد غذایی خود را در فضا چاپ کنند. اگر چه در حال حاضر پرینترهایی موجود هستند که امکان ایجاد مواد غذایی  پرینت سه بعدی شده مانند شکلات و پاستا ها را فراهم می کنند، پرینتر سه بعدی ممکن است در آینده امکان کنترل دقیق محتوای غذایی بسیاری از انواع خوراکی ها را فراهم کند که به نوبه خود می تواند به حل چند مشکل بهداشتی مانند چاقی و دیابت و حتی گرسنگی جهانی کمک کند.

بهداشت و درمان نیز از پیشرفت پرینتر سه بعدی سود می برد. پرینتر سه بعدی در تهیه پروتزهای دندانی، سمعک ها و داربست های سفارشی برای جایگزینی مفاصل و جراحی های زیبایی مورد استفاده قرار می گیرد. چاپ بافت های انسانی کاربردی می تواند سبب تولید اندام های پرینت سه بعدی شده مانند کلیه ها را برای کمک به تست داروهای جدید و حتی جایگزینی مستقیم اندام های آسیب دیده شود.

رشته هایی که سبب پیشرفت پرینتر سه بعدی می شوند

از آنجایی که پرینتر سه بعدی خود یک تکنولوژی نسبتاَ جدید است، به خودی خود، هنوز تعداد رشته هایی که صرفاً بر روی پرینت سه بعدی متمرکز هستند کم می باشد.

یکی از این رشته ها کارشناسی ارشد در پرینت سه بعدی زیستی است که برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی علاقه مند به پزشکی ترمیمی مناسب می باشد. این رشته با همکاری دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه وولونگونگ (هر دو در استرالیا هستند)، مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت هلند و دانشگاه ورسبورگ در آلمان، به منظور تمرکز بر ساخت زیستی اجزای بدن جدید ارائه شده است.

پرینت سه بعدی مدل های فانتوم پزشکی

عکس پرینت سه بعدی مدل های فانتوم پزشکی

انواع مختلفی از رشته های های مهندسی وجود دارد که برای شما یک پیش زمینه با کاربرد مستقیم برای پرینت سه بعدی و حتی برخی حوزه های مختلف که به شما امکان دسترسی مستقیم به تکنیک های استفاده شده در فرایندهای ساخت افزایشی را می دهد، فراهم می سازد. برخی از این رشته ها عبارتند از:

علوم مواد و شیمیایی

مهندسی مکانیک

مهندسی الکترونیک / مکاترونیک

مهندسی عمران

مدل سازی سه بعدی / طراحی صنعتی

پرینتر سه بعدی دنیا را تغییر خواهد داد!

پرینتر سه بعدی دنیا را تغییر خواهد داد!

پرینتر سه بعدی و علوم مواد و شیمیایی

علم مواد یکی از مهمترین زمینه های ایجاد نوآوری در پرینت سه بعدی است. در حال حاضر فرآیندهای ساخت افزایشی برای طیف وسیعی از مواد مختلف مانند پلاستیک ها، فلزات، مواد غذایی، چوب و بتن وجود دارد. برای تحقق بخشیدن به پتانسیل های ساخت افزایشی برای ایجاد انقلاب در صنایع مختلف، علم مواد باید موادی با قابلیت پرینت سه بعدی توسعه دهد.

تحصیل در یک رشته تلفیقی از علم مواد و تکنولوژی، به شما کمک خواهد کرد تا موادی را تولید کنید که پایدار تر، سبک تر، ایمن تر و دوستدار طبیعت باشد.

نیاز به مواد چاپی مدرن، کم هزینه و با دوام نیز با استفاده از علوم شیمیایی به دست می آید. امید است که پیشرفت در صنعت پرینت سه بعدی و فرآیندهای شیمیایی منجر به ساخت چاپگرهای سه بعدی در سطح مولکولی برای پرینت داروها بر اساس تقاضا در صنعت بهداشت و درمان شود.

پرینتر سه بعدی و مهندسی مکانیک

پرینتر سه بعدی و تغییر رشته های مهندسی

عکس یک پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی امکان تولید اشیاء با ساختارهای پیچیده تر نسب به قطعات ساخته شده به روش های تولید سنتی را فراهم کرده است.

با تحصیل در رشته مهندسی مکانیک، شما قادر خواهید بود تا به آخرین پیشرفت های صنعت مجهز شده و شما می توانید حرفه خود را در انقلاب فرایندهای تولید قرار دهید.

پرینتر سه بعدی و مهندسی الکترونیک / مکاترونیک

تحصیل در رشته ی مهندسی الکترونیک و یا مکاترونیک  به شما اجازه می دهد تا انرژی خود را صرف تلفیق قطعات الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی با اجزای پرینت سه بعدی شده و یا حتی مطالعه الکترونیک و روباتیک که فرایند تولید را در آینده کنترل خواهد کرد کنید.

پرینتر سه بعدی و مهندسی عمران

پرینت سه بعدی تاثیرات چشمگیری بر معماری، طراحی ساختمان و ساخت و ساز داشته است. در حال حاظر با استفاده از چاپگرهای سه بعدی عظیم الجثه خانه هایی به صورت کامل در چین ساخته شده اند. پرینت سه بعدی برای طراحان معماری این امکان را فراهم ساخت تا اشکال و هندسه هایی که پیش از این امکان ساختشان با تکنیک های موجود ممکن نبود و از نظر مالی به صرفه نبودند.

با تحصیل در رشته مهندسی عمران، شما نحوه برخورد مهندسان با مشکلات صنعتی و چگونگی استفاده از پرینتر سه بعدی  برای اصلاح راه حل های موجود آشنا می شوید.

پرینتر سه بعدی و مدل سازی سه بعدی / طراحی صنعتی

مدل سازی سه بعدی

عکس مدل سازی سه بعدی

اگر شما بیشتر علاقه مند به طراحی اشیاء و ساخت سه بعدی آنها در مقایسه با خود فرایند پرینت سه بعدی هستید، رشته طراحی صنعتی و مدلسازی سه بعدی هر دو به شما مهارت های فنی و خلاقانه مورد نیاز برای ایجاد یک حرفه در راستای طراحی اقلام برای تولید را آموزش می دهد. مدلسازان سه بعدی با استعداد و طراحان صنعتی که می دانند چگونه محصولات را برای استفاده از قابلیت های پرینت سه بعدی طراحی کنند، کمک خواهد کرد تا در تکنولوژی ساخت افزایشی نوآوری ایجاد کنند.

بسیاری از زمینه های مختلف مهندسی وجود دارد که از پیشرفت های خدمات پرینت سه بعدی در آینده سود خواهند برد.

فیلم زیر انقلاب پرینت سه بعدی در عرصه تولید را توضیح می دهد. حتما مشاهده کنید.

 

منبع: https://studylink.com/

در صورت تمایل میتوانید فایل PDF این مقاله را در قسمت زیر دانلود و با ذکر منبع مورد استفاده قرار دهید.

pdfpdf پرینتر سه بعدی چگونه رشته های مهندسی را تغییر می دهد!

 

تهیه و تنظیم از: پرینتر سه بعدی آیدیزاین

 

 

به این پست امتیاز دهید